Gå til innhold

Lyd/grafikkdriverkonflikt? Hakkende lyd/bilde.

Cilveran

Anbefalte innlegg

Hei!

Maskinvare av konsekvens for problemet:

Mainboard: ASUS P5B, SoundMax lydkort integrert.

Graphics: Geforce 8800GTS.

Jeg har over lengre tid nå (vet ikke helt når problemene oppstod tbh) hatt et problem med lyd/grafikkonflikt.

Dvs, måten det oftest gjør seg kjent på er når jeg hører på musikk eller ser en video. Hvis jeg da scroller rundt på en del websider (ikke alle internettsider), eller beveger musepekeren over albumcovere inne i iTunes, hakker lyden og bildet. Lyden blir dratt ut over lengre tid og skurrer kraftig. Skjermen, feks ved scrolling på nettsider, hakker regelrett.

Jeg har nylig kjøpt ny harddisk og kjørt clean windows install. Jeg har kun installert det aller mest nødvendige. Nå har jeg vel egentlig sannsynligvis funnet ut at problemet relateres til konflikt mellom lyddriver og skjermkortdriver.

Når jeg bruker iTunes uten Geforce 8800GTS'en installert fungerer alt bra.

Når jeg installerer nVidia drivere (har prøvd både eldre og nyere) kommer problemet tilbake. Jeg scroller over albumcovere, og lyd og bilde begynner å hakke grovt.

Hadde det kun vært dette, så hadde jeg kanskje kunnet leve med det, men dette gir seg også utspill i diverse spill som Fallout 3 og Fallout Tactics. Dvs både eldre og nyere spill. Counter Strike Source derimot kjører glatt uten problemer (Så ikke alle spill).

(Note: Dette var før clean install, har ikke prøvd igjen nå, men garantert samme problem ettersom jeg har samme problem som før ute i desktop).

Jeg forstår ikke helt hva som er problemet mitt, og trenger hjelp for å løse dette.

Håper det finnes en god sjel og to der ute :)

mvh

Cilveran

PS: Jeg har nå også kjøpt meg nytt lydkort "Echo Audiofire4", som jeg skal få installert med en gang jeg får tak på firewire kontrollkort, noe jeg seff ikke hadde på mitt hovedkort. Skal oppdatere artikkelen om en dag eller to når jeg har sjekket om problemet forsvinner med lydkortutskifting, men er i det hele tatt litt rart, for jeg er temmelig sikker på at problemene oppstod ei stund etter sist maskinvareoppdatering.

Edit: Korrekt lydkortdriver.

Endret av Cilveran
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Urk!

Nå har jeg avinstallert on-board lydkortet og koblet til mitt nye studiolydkort, Echo Audiofire 4, og jeg får fortsatt samme problemet, men nå faktisk en enda mer plagsom skurrelyd.

Hadde satt stor pris på litt tilbakemelding her. Hva kan være problemet som ligger til grunn?

Lenke til kommentar

Hadde et lignende problem, ikke akkurat det samme, siden dette gikk på headsettet..

Plutselig begynte lyden å skurre, og måtte slå av alle programmer som brukte den lydenheten... (Dvs spill, teamspek/ventrilo, musikk etc).

Så kunne jeg starte opp alt på nytt ._.

Du har vel nyeste drivere til begge deler? :)

Lenke til kommentar

Ja, har testet både med eldre og nyeste drivere. Forstår ikke problemet dessverre, og at det nå dukker opp med 2 veldig forskjellige lydkort opp mot det samme grafikkortet forundrer meg veldig.

EDIT: Jeg kan jo legge til at problemene spillmessig kan bedres av en restart av spillet, men de blir bare hakket bedre, problemet forsvinner ikke av restart.

I tillegg er jo problemene av en slik karakter at de påvirker både grafikk og lyd. Når jeg feks spiller Fallout 3 kan jeg løpe rundt med 60-100 fps uten problemer, også entrer jeg et område hvor jeg plutselig faller ned til alt fra 0,2 - 15 fps, samt at lyden skurrer og hakker.

Endret av Cilveran
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...