CCola Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Heisann! Har lagd endel tråder her den siste mnd.. Og det kommer av at jeg rett og slett ikke finner ut hva feilen er. Først trodde jeg det var CPU-kjølern. Så kjøpte jeg ny, og problemet var borte en dag, før det plutselig kom igjen. Iallfall. Problemet er litt forskjellig. Kommer helt an på hva jeg gjør. - Spiller jeg WoW/BF2 blir det rare farger etter en stund. Spillet kjører fremdeles flott, men altså rare farger å streker overalt. - Spiller jeg CS stopper bildet helt opp, og lyden gjentas hver sekund. 1 minutt etter kan jeg se enda et skjermbilde hvor jeg har 10-20K MS, og 5 FPS. - Fikk det også engang når jeg kjørte 3D Mark06, og da fikk jeg opp en feilmelding (husker ikke helt hva den var, men noe følgende: n4d_stopped working elsn). Tempen er ok på alle deler. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Rare farger ved spilling høres enten ut som GPU'en kanskje ikke har det kjølig nok. Lenke til kommentar
CCola Skrevet 18. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2009 Ja, det høres jo slikt ut ja? Men akkurat nå har jeg kabinettet åpent, og som sagt tempen er det ingenting å si på.. Og, det som er rarest av alt.. Noen ganger kan jeg spille feks BF2 i 3-4 timer i strekk uten at det skjer noe som helst. Det kommer helt plutselig. OT: Noen som vet hvorfor loadingen inn till BF tar ca 10minutter? "Connection to account server" greiern. Og når det endelig er ferdig kommer jeg direkte inn på et game? Lenke til kommentar
b-real Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Hvordan målte du temperaturen på skjermkortet? Bare kjenne på er ikke alltid det greieste for å bedømme hvordan kjernern har det... Lenke til kommentar
CCola Skrevet 18. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2009 Ja, skal innrømme at jeg bare kjente på det. Har ikke tempen til GPU i Everest. Vet ikke helt hvordan jeg skal få sjekket det til da. Any suggestion? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Du kommer ikke akkurat "langt" ved å ta på det. At kortet ikke føles varmt kan faktisk bety at kjøler og gpu kjerne ikke har bra nok kontakt. Du får bruke feks Rivatuner og måle temperaturen på skjermkortet med det i steden. Lenke til kommentar
CCola Skrevet 18. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2009 Okei, tempen er på ca 47 grader. Ligger stabilt der. Nå har jeg også akkurat falt ut av CS, så det er nok ikke det. Jeg tabbet meg ut når det stoppet, og jeg merket at CS tok 100% av CPU?? Lenke til kommentar
CCola Skrevet 19. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2009 Tempen har faktisk ikke vært verken over eller under akkurat 47 grader. Tyder det på at tempen ikke er nøyaktig? OG: Når det klikker helt på CS, kan jeg faktisk bare alt-tab med ut i Windows, og tilbake til spillet igjen, og det funker i en stund til! Skjønner INGENTING!! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513 Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 (endret) - Fikk det også engang når jeg kjørte 3D Mark06, og da fikk jeg opp en feilmelding (husker ikke helt hva den var, men noe følgende: n4d_stopped working elsn] Noe er galt med skjermdriverne da, prøv å oppdater dem. Hatt lignende problemer selv men kan ikke garantere for at dette er løsningen på ditt problem. Endret 19. januar 2009 av Slettet+513 Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Post lenke eller navn på kortet. Siden du sier at GPU er kjølig er det vel stort sett bare to mulige problemer minnet på skjermkortet eller driveren. Prøv først med andre drivere. Kanskje formatere hele maskinen. Prøv skjermkortet i en annen maskin og se om du kan reprodusere feilen. f.eks 7900GT er beryktet for feil som du beskriver. Lenke til kommentar
CCola Skrevet 19. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2009 Okei, da har jeg reinstallert driverne, og ingen forskjell. Heller verre vil jeg si. Er det noen program som finnes der ute som gjør at jeg kan sjekke om skjermkortet er intakt i det hele tatt? And.. Er det skjermkortet? Kan det være hovedkortet/CPU/RAM/HDD? Lenke til kommentar
CCola Skrevet 19. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2009 (endret) Legger ved ett bilde. Vet ikke om det har noe å si, men men... Jeg klarer å gjennomføre 3DMark06 tester, bare skjedd en gang at jeg datt ut. Ellers går det bra. Syntes det forøvrig er rart at jeg klarer å gjennomføre dem, og jeg greier ikke å starte opp CS 1.6 engang.. ^^ Kjørte btw en Prime95 test, hvor 99% av CPU'en ble testet i 4minutter, og 1,2GB av rammen ble testet, og fant ingen errors eller warnings. Endret 19. januar 2009 av CCola Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Kan teste med ATi Tool. Kan også prøve å justere ned hastigheten på minnet med Gainward ExpertTool Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Det er jo et par ting som muligens skurrer litt her. Gpu tempen skal jo overhodet ikke være stabil da denne vil definitivt gå opp og ned med last og variasjon av vifteprofilen, kan det være at du leser av Ambient temperaturen? Det du skal se etter er Gpu temp som kalles Core Temp i Rivatuner. Står denne bom fast så er det tegn på at temperatursensoren har låst seg og greier ikke å lese av den (eller at du må prøve med et annet program). OCCT er et betaprogram som har en del nyttige funksjoner , du kan jo prøve å laste dette ned å teste de forskjellige testene og se om noe fungerer som det skal. http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=208404 Du bør også kjøre stresstest programmer litt lengre enn 5min, jeg bruker å kjøre ca i 12 timer når jeg tester minnet , litt kortere når det er gpu testing. Lenke til kommentar
CCola Skrevet 19. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2009 Nå skulle jeg teste tempen i RivaTuner mens jeg kjørte først WoW, for deretter å kjøre 3DMark06. Tempen kom aldri over 60 grader på noen av delene. Og ja, den gikk fra idle 48-50 til 60, så jeg tok litt feil at tempen var stabil. Men! I slutten av 3DMark skjedde det igjen, og jeg fikk tatt screenshot av problemet (og i tillegg tok jeg av tempen): Etter feilen hadde skjedd, og feilmeldingene. Lenke til kommentar
CCola Skrevet 19. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2009 @ Malvado. Lastet ned OCCT programmet, og fikk feilmeldingen "your DirectX is not up to date." Men jeg sjekket på kjør, og skrev inn "dxdiag". Og her er resultatet. Det er vel rett? Eller skal jeg ha ha DX10? Lenke til kommentar
CCola Skrevet 19. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2009 (endret) Og enda ett screenshot fra OCCT GPU Memtest! 10K errors??? Hva vil det si? Diagrammene jeg fikk så noenlunde ok ut med tanke på temp og strømføring. Testet også CPU'en, og fikk 0 feil. Endret 19. januar 2009 av CCola Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Tydelig at skjermkortet har problemer. Det siste som kan prøves er nok å avinstallere ordentlig skjermkortdriverne. Gå via kontrollpanel og avinnstaler, sørg for å slette mappene til nvidia driveren (lønner seg å laste ned den siste og legge den feks på skrivebordet) og restart. Nå må du sørge for å selv legge inn den siste skjermkortdriveren du lastet ned og du kan jo også oppdatere hovedkort i samme slengen og andre viktige drivere som feks lydkort. Når så alt dette er gjort på nytt så kan du se om feilen fortsatt forekommer, bruk gjerne occcp og se om du får flere feil. Lenke til kommentar
CCola Skrevet 20. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2009 Har oppdatert skjermkortdriverne iallfall. Ble ikke noe bedre. Har siste driverne osv til hovedkortet. MEN! Jeg har funnet ut noe. Om jeg kjører spillene i window, så funker alt fint fint.. Anyone? Lenke til kommentar
minimum payne Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 (endret) ja. dette er skjermkortets ram som sakte overoppheter, du må montere kjølere på det og rense gpu kjøleren for hår og smuss.dette er lettest hvis du tar ut kortet først.eventuelt kan du klokke ned rammen. Endret 20. januar 2009 av minimum payne Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå