Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke et kit, men kun kamerahus. Og det ser ikke bra ut med et kamerahus uten objektiv. Finn et kit som første kamera, for da har du noe å begynne å ta bilder med med en gang. Eller du kan kjøpe dette huset, og kjøpe en skikkelig god zoom til rundt 3000+. Så hvis du ikke er villig til å betale en pris på over 6000 for et fungerende kamera så er det ingen god ide å kjøpe hus uten optikk.

FotoVideo tuller og tøyser med reklamen sin. Hvorfor skal man se opp for EU-modeller? Biter de? Kan man bli smittet av hepatitt B?

Nei, det kan man ikke. Men man kan slumpe til å handle Nikon hos Japan Photo, som selger gråimportert Nikon. Men det er helt samme kamera, og dine rettigheter som forbruker er de samme som om du kjøper såkalt "norsk modell" så lenge Japan Photo eksisterer. Og de har jo en bunnsolid økonomi, noe som tyder på at det er de, og ikke FotoVideo, som har størst mulighet til å overleve i bransjen. Klokelig nok går ikke FotoVideo lenger inn på det argumentet, siden det kun har relevans ved en eventuell konkurs hos Japan Photo. Og de som er mer enn et par år gamle vet at FotoVideo skal gå stille i dørene når konkurs diskuteres.

Lenke til kommentar

VR = Vibration Reduction, altså antishake mot ustødige hender på lange lukkertider. Viktig ved lang tele for mange fotografer, men også veldig nyttig på kortere brennvidder som vidvinkel til kort tele. Anbefales hvis alternativet er et tilsvarende objektiv uten VR.

En passende blits kan være Nikon SB400 eller SB600. Førstnevnte er mest passende mtp budsjett og størrelse i forhold til resten av kameraet, men den er ikke like kraftig og anvendelig.

Lenke til kommentar

Da har jeg lagt følgende i handlevognen hos fotovideo.no:

Nikon D60 m/18-55mm AF-S G ED II VR 3 995,-

Nikon Blitz Speedlight SB-400 1 290,-

Sandisk Secure Digital Ultra II 2 GB SD / 15MB/s 199,-

Nikon kamerabag CF-EU04 695,-

SUM: 6 179,-

Har jeg glemt noe vesentlig, eller er det ting dere ville anbefale å kjøpe i tillegg??

Takker for alle svar så langt.

Lenke til kommentar
Da har jeg lagt følgende i handlevognen hos fotovideo.no:

Nikon D60 m/18-55mm AF-S G ED II VR 3 995,-

Nikon Blitz Speedlight SB-400 1 290,-

Sandisk Secure Digital Ultra II 2 GB SD / 15MB/s 199,-

Nikon kamerabag CF-EU04 695,-

SUM: 6 179,-

Har jeg glemt noe vesentlig, eller er det ting dere ville anbefale å kjøpe i tillegg??

Med tillegg av microfiber klut og blåsebelg så ser dette bra ut, jeg ville muligens valgt noe annet enn Nikon kamerabag (bag med Nikon på betyr for alle med uærlige hensikter: kom å stjel). Tror du vil ha mye glede av denne pakken.

Vil forøvrig legge til for innlegg tidligere i denne tråden om grå-import (EU-modell) for Nikon produkter. Du vil få bistand av importør (Nikon Nordic) det første året, blir butikken borte eller blir vanskelige, og du får problem etter 1 år så står du på egne bein. Anbefaler på det sterkeste å gå for utstyr som har gått gjennom de rette kanalene (spesielt siden man kan få samme pakke i Nordisk utgave til samme pris - da blir det direkte meningsløst å gå for EU-modell etter mitt syn).

Forøvrig pakken du har satt opp er fra FotoVideo som så langt jeg kjenner til pleier forholde seg til de rette distribusjonskanalene for sine produkter. Jeg personlig er veldig lite fornøyd med JapanPhoto med tanke på Nikon og EU-modeller, de bør bli langt flinkere i butikkene til å informere om dette da det kan gi kunde problemer i ettertid.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Har du sjekket årsregnskapet til Japan Photo i Brønnøysundregistrene? De er sannsynligvis være det siste fotofirmaet som går belly up i Norge. Det betyr ikke at EU er å foretrekke, men den omtalte faren er svært hypotetisk. Det ville forundre meg stort om Japan Photo er borte om fem år. De store og rike blir bare større og større, så vi blir nok ikke kvitt hverken Japan Photo, Elkjøp eller Expert på en god stund. Men det er klart at de bør informere om det ved salg. Men siden vi vet det, så er det et ikke-tema. Hvis du ikke sympatistreiker.

Foretrekker man å handle hos Japan Photo, så synes jeg ikke at det bør være en stor sperre at det er en EU-modell.

Lenke til kommentar

JapanPhoto blir neppe borte med det første. Jeg personlig har opplevd ganske mye spetakkel når jeg har levert inn noe til service direkte til Nikon Norge sitt service verksted, som har blitt kjøpt fra JapanPhoto (og har vært eldre enn 1 år). Nå hadde jeg rimelig flaks ved at varen hadde vært gjennom "rett" kanal, og det ble ingen regning fra en annen verden.

Grunnen til at jeg leverer direkte er av den enkle grunn at jeg da kan få gjort diverse småting mens jeg venter - noe man kan glemme om man leverer inn til JapanPhoto (som igjen sender til Bergen eller hvor de nå enn sender det). Flyr fort et par uker da, noe som for min del ikke er uakseptabelt - da jeg presser et par 1000 bilder i måneden gjennom kamera.

Jeg har ingenting imot JapanPhoto som kjede/butikk i utgangspunktet, men har etter den nevnte opplevelsen besluttet jeg å aldri kjøpe noe som ikke har vært gjennom korrekt distribusjonskanal. Forøvrig når jeg i diverse butikker i Oslo (JapanPhoto) spør betjeningen om det er norsk eller EU-modell så får jeg til svar at de ikke vet. Akkurat det siste her er for sløvt synes da jeg - derfor har jeg droppet JapanPhoto fullstendig og gått over til Interfoto eller FotoVideo, og er veldig fornøyd med både service og priser. Interfoto har jeg bare lovord å si om, får samme service og oppfølging om du kjøper et kamera til 5.000 som et til 40.000.

Uansett, hvor man enn velger å svi av sine penger - så lenge man er fornøyd selv så betyr det lite hvor kamera kommer fra :)

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...