Gå til innhold

Trenger hjelp med å endre på partisjonene!

Anbefalte innlegg

Har altså reformatert datan. Det er en XP-data maskin. Fant en guide på Itpro hvor det står at du skal slette de partisjonene som du har på datan. Jeg sletta begge, så stod det sett 5-10 gig på hver og en av de. Det gjorde jeg og. Å nå sitter jeg her med 10 gig lagringsplass på den stasjonære datan. ALtså 10 gig på C: og 10 gig på D. Men har 129 gig til gode!

Håper på svar... Send en Pm eller skriv her:D

Endret av mada942
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har altså reformatert datan. Det er en XP-data maskin. Fant en guide på Itpro hvor det står at du skal slette de partisjonene som du har på datan. Jeg sletta begge, så stod det sett 5-10 gig på hver og en av de. Det gjorde jeg og. Å nå sitter jeg her med 10 gig lagringsplass på den stasjonære datan. ALtså 10 gig på C: og 10 gig på D. Men har 129 gig til gode!

Håper på svar... Send en Pm eller skriv her:D

10 GB C: partisjon er en grov feil. For XP anbefaler jeg 20GB MINST, helst opp mot 40-50 GB dersom du har større programmer, eller mer hvis du har planer om å installere spill på C:

Etter det du skriver ser jeg at du har 149GB tilgjengelig plass på disken. Mitt råd er å slette begge de 10 gig partisjonene du lagde, lage en C: på 50GB og resten (99GB) til D:

Hvis du senere trenger å formatere PC'n eller installere ny windows verson (eller reinstallere) så slipper du å slette 99GB med diverse mediefiler og annet du har lagt på D:

Hvis noe var uklart eller du lurer på mer så bare spør ;)

Lenke til kommentar

Jeg ville heller (hvis mulig og ikke til for mye hinder) gjort om den disken til en stor partisjon som jeg regner med er på 150-160gb totalt (fordi man mister noen GB når man deler opp hardisken slik) og heller kjøpe en ny som diverse annet rask kan lagres på. HDD nå til dags er jo grisebillig.

dessuten en billig forsikring hvis hdd du nå har svikter, da mister du alt...

Lenke til kommentar

Enig i å kjøpe ny harddisk, er uenig at det ikke har noe poeng å partisjonere.

Hvis man partisjonerer disken vil C: havne på den delen av platen der farten er høyest, og man vil fa høyere ytelse på alt som kommer på C: enn D: i stedet for å ha èn stor C: med noe lavere ytelse. Dette pluss muligheten til å formatere èn partisjon uten å miste alt på disken er grunnen til at jeg anbefaler å ha 2 partisjoner. Backup burde man ta uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...