Gå til innhold

Ingeniør utdanning i utlandet?

dlarah

Anbefalte innlegg

Hei, jeg går nå i lære for og bli data og telekommunikasjons montør, jeg har en plan, og det er og bli ingeniør. Planen min var da og gå forkurs på universitetet for og få kompetanse til og utføre utdanningen min. Jeg har ingen problemer og komme inn i norge, overhodet. Men problemet er at dama skal bli lege, og hun er for tiden usikker på om hun vill oppnå gode nokk karakterer til og komme inn i norge. Så var spørsmålene:

1. Kan jeg studere i utlandet med forkurs ?

2. Hvor kan jeg studere, i hvilke land?

3. Har noen av dere, tatt ingeniør utdannelse i utlandet?

Takker for alle svar:-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste som studerer medisin i utlandet gjør det i land som Ungarn, Polen og diverse andre østeuropeiske land. Her er det gode engelsspråklige medisinstudier. Det samme tror jeg ikke kan sies om ingeniørstudier. Ingeniørstudier på bachelornivå foregår nok stort sett på hjemspråket. Så det er først og fremst engelsspåklige land som er aktuelle - UK, Australia, USA, og evt. Tyskland, Frankrike, Spania etc. om du har språkferdigheter til det. Hvis dama kunne tenke seg å studere medisin i et av disse landene er det jo bare å kjøre på, men det er nok betraktelig dyrere og antakeligvis verre å komme inn på (jeg har strengt tatt ikke peiling på medisinstudier!).

Endret av Endre
Lenke til kommentar
Hvordan skal du klare deg på høyere utdanning, om du ikke klare å finne fram til sånn informasjon selv? :)

Har tatt et år på Master in Mechatronic Engineering i Australia ved en av Australias 8 beste universiteter......vil si en ting om dette.

IKKE GJØR DET!!!

det var langt vanskeligere og verre enn i Norge...det er skyhøye krav og nesten hvert assignement var forskningsrelatert.

Konkurransen er stor fra kinesere og indere da det er stort sett de som studerer ingeniørfag nedi der.

Du blir sittenede å lese lenge hver dag om du vil ha anstendige karakterer og der for du ikke gode karakterer bare du får ting til å funke.det skal virkelig være klasse over det du gjør for å få toppkarakterer.

Universitetene utenlands baserer seg på forskning og legger ikke mye i undervisning og oppfølgning av studenter.

Du er med andre ord overlatt til deg selv uten noe oppfølgning og hjelp.

Du får slengt i trynet en vanskelig Assignement og kort tidsfrist.

Forøvrig er Australia et kjmpefint land og det var det beste året i livet mitt da jeg var nedi der, men hadde ikke studert ingeniørfag mer der nei!

Lenke til kommentar

Bare så det er sagt, ingeniørutdannelsen er veldig forskjellig fra land til land. Man mister muligheten til å bygge nettverk og det er ikke sikkert at graden er den samme som du får i Norge. Det er derimot ikke uvanlig å finne tilbud om utveksling til utenlandske skoler om man går videre på masterprogram da.

Jeg vil råde deg å tenke på hva som er best for deg og din framtid, det kan være en dårlig ide å flytte til utlandet om det ikke er til din fordel karrieremessig. :hmm:

Poenget mitt er at du må velge utdanningsted av de riktige grunnene.

Endret av tickinghd
Lenke til kommentar
  • 9 år senere...

Har tatt et år på Master in Mechatronic Engineering i Australia ved en av Australias 8 beste universiteter......vil si en ting om dette.

IKKE GJØR DET!!!

det var langt vanskeligere og verre enn i Norge...det er skyhøye krav og nesten hvert assignement var forskningsrelatert.

Konkurransen er stor fra kinesere og indere da det er stort sett de som studerer ingeniørfag nedi der.

Jeg studerte mechatonics selv. Det var selvfølgelig en del jobbing, men så lenge du faktisk jobber 40 timer i uken så går det bra.

Hovedproblemet er at norske arbeidsgivere er skeptisk til utenlandske utdanninger, og det betyr at din utdanning er verdt mindre enn en ingeniørgrad fra høgskolen i Oslo. Hovedfordelen er at resten av verden vil mene det motsatte :)

Edit: Beklager for bump, la ikke merke til at denne tråden var fra 2009. 

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

IKKE GJØR DET!!!

Jeg studerte mechatonics selv. Det var selvfølgelig en del jobbing, men så lenge du faktisk jobber 40 timer i uken så går det bra.

Hovedproblemet er at norske arbeidsgivere er skeptisk til utenlandske utdanninger, og det betyr at din utdanning er verdt mindre enn en ingeniørgrad fra høgskolen i Oslo. Hovedfordelen er at resten av verden vil mene det motsatte :)

Edit: Beklager for bump, la ikke merke til at denne tråden var fra 2009. 

Studerte elektro/elektronikkingeniør selv i UK. Det var jævla vanskelig i starten. Spesielt matte med ord du aldri har brukt før. Når jeg ser tilbake på det ville jeg anbefalt det til hvem selv helst. Bare husk at det koster mye mer penger enn i Norge, men du sitter igjen med en kulturopplevelse du ikke kan få i Norge.

Australia er nok litt mer ekstremt ettersom du ikke akkurat kan ta en svipptur hjem til Norge om noe skulle gå skeis.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...