Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpe min første bil, hjelp ? :)


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Tenkte å kjøpe meg en "ny" bil snart, men i og med at jeg ikke har det travelt med å faktisk få napp hos en som selger en bil jeg vil ha, så tenkte jeg å strø rundt meg med noen såkalte "skambud". Kanskje er jeg heldig og får tilslag på en god pris (for meg).

 

Så spørsmålet er da, hvor lavt er det realistisk og starte på f.eks disse 3:

 

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...mp;WT.svl=Bilde

 

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...mp;WT.svl=Bilde

 

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...mp;WT.svl=Bilde

 

Hva er naturlig å starte på når jeg skal komme med et bud? Og hva ville dere MAKS gitt for disse?

 

Setter pris på seriøse svar!

 

MvH "Hopeless22" ; )

Endret av hopeless22
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
To kommentarer: A3'en har jeg sett ligge ute lenge og til høyere pris. Mener å huske at første gang jeg så den lå den til 179.000,-

 

Vil du virkelig ha en Golf med bare 75 HK?

 

Hehe, det har jeg og tenkt på, er de sååå utrolig kjipe? Tenkte å prøvekjøre en først såklart. Men husk, som første bil, er det ikke noe behov for et råskinn. Selv om det er mye mellom en golf med 75HK og et råskinn, hehe :)

 

Har en kamerat som har kjøpt en 2003 mod, 1.9 TDI nå, til ca samme pris, men jeg foretrekker heller en litt nyere, men har som sagt ikke prøvd 75HK motoren. Har du ?

 

Hva for et bud ville du started med på Audien f.eks da?

Lenke til kommentar
75 hk er for lite i en såpass ny og tung golf. En bekjent har en 94-modell Golf stasjonsvogn med 1.4l motor. Litt mindre hester, men den går som en dass. Må gire som bare det når man kommer til små bakker.

 

Altså, velger å tro at en motor fra 94 og en fra 2005 ikke er helt på samme nivå, regner med at en 1.4 liter fra 2005 yter et hakk eller to bedre enn en fra 94 ? Eller tar jeg heelt feil?

 

Desssuten, er vel din bekjentes stasjonsvogn hakket tungere og ?

Lenke til kommentar
Har 140 diesel hester i Golfen min. Syns det er helt greit. Men kjenner det fort når bilen blir fylt med folk. Er ikke det samme draget da nei. Men kan jo ikke vente noe annet. :)

 

Du har sikkert hatt en del forskjellige biler, og jeg antar hvertfall at du ikke er 18 år og at det er din første bil? :)

Jeg foretrekker en litt nyere bil og litt svakere motor, fremfor en 98-modell med 150 hester f.eks.

 

Dog har jeg øvelseskjørt i 2 år i en forholdsvis ny E220 CDI, så kan jeg hende jeg blir litt skuffa over en 1.4 liters 75-hester selv? Men som sagt, tenkte å prøvekjøre.

 

Egentlig da, var jeg ute etter hva dere ville gitt for de bilene jeg har linka til, ikke tips til andre biler :) hehe

Lenke til kommentar
Prøvekjør bilene. Finn punkter som vil kunne gi prisavslag. (Slitte dekk, riper i lakken, manglende service ++++). Her setter bare fantasien og din egen frekkhet grenser. Selv ville jeg ikke kjøpt noen av disse bilene, og det er vanskelig å si hva du bør by uten å ha sett og prøvd bilene.

 

Hva er din begrunnelse for at du ikke ville kjøpt noen av dem? Interessant for å høre vettu. Antar du har litt peiling, og har kjøpt flere biler enn meg!

Lenke til kommentar
Prøvekjør bilene. Finn punkter som vil kunne gi prisavslag. (Slitte dekk, riper i lakken, manglende service ++++). Her setter bare fantasien og din egen frekkhet grenser. Selv ville jeg ikke kjøpt noen av disse bilene, og det er vanskelig å si hva du bør by uten å ha sett og prøvd bilene.

 

Hva er din begrunnelse for at du ikke ville kjøpt noen av dem? Interessant for å høre vettu. Antar du har litt peiling, og har kjøpt flere biler enn meg!

 

Jeg ville ikke kjøpt A3'en fordi den har for lite utstyr. Det er aldri lurt å kjøpe en bil som er ribbet for utstyr, da blir det alltid vanskelig å selge den igjen.

 

Golfene ville jeg ikke kjøpt fordi pkt. 1 jeg skal aldri ha VW Golf igjen (dårlige erfaringer tidligere) og pkt 2. 75 HK er for lite.

Lenke til kommentar
Prøvekjør bilene. Finn punkter som vil kunne gi prisavslag. (Slitte dekk, riper i lakken, manglende service ++++). Her setter bare fantasien og din egen frekkhet grenser. Selv ville jeg ikke kjøpt noen av disse bilene, og det er vanskelig å si hva du bør by uten å ha sett og prøvd bilene.

 

Hva er din begrunnelse for at du ikke ville kjøpt noen av dem? Interessant for å høre vettu. Antar du har litt peiling, og har kjøpt flere biler enn meg!

 

Jeg ville ikke kjøpt A3'en fordi den har for lite utstyr. Det er aldri lurt å kjøpe en bil som er ribbet for utstyr, da blir det alltid vanskelig å selge den igjen.

 

Golfene ville jeg ikke kjøpt fordi pkt. 1 jeg skal aldri ha VW Golf igjen (dårlige erfaringer tidligere) og pkt 2. 75 HK er for lite.

 

Okei, takker for dine synspunkter :)

Når jeg tar en kikk på utstyret, ser jeg jo at den Golfen er ett par hakk bedre enn A3'n ja. Dog er jeg noe usikker på 75HK, så må få prøvekjørt en sånn en dag!

Lenke til kommentar

Nå skal jeg ikke gjenta det alle de andre har sagt, selvom jeg er enig i at 75 hk er for lite.

Lurer bare på en ting, hvorfor er ikke f.eks. denne aktuell? Den har 1.6 liters motor og har kjørt omtrent like langt. Her er det tilogmed obviouse ting du kan prute med, som f.eks. at bilen tydeligvis har vært i en ulykke av noe slag (forskjellig nr.skilt foran og bak, stygt), og at den ikke har alu. felger (hvertfall ikke vist på bildet):

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...mp;WT.svl=Bilde

 

Ellers så kan jeg anbefalle deg en Mini Cooper. Har en selv, og de er ekstremt morsomme å kjøre! Den har også 1,6 liters motor, men yter 116 hk. Vekten er også lav. Kjøreegenskapene er helt ekstremt gode, den sitter som limt på veien. Du får et greit eksemplar til en god pris, og da har du også noe ikke alle andre har:

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...mp;WT.svl=Bilde

Lenke til kommentar
Nå skal jeg ikke gjenta det alle de andre har sagt, selvom jeg er enig i at 75 hk er for lite.

Lurer bare på en ting, hvorfor er ikke f.eks. denne aktuell? Den har 1.6 liters motor og har kjørt omtrent like langt. Her er det tilogmed obviouse ting du kan prute med, som f.eks. at bilen tydeligvis har vært i en ulykke av noe slag (forskjellig nr.skilt foran og bak, stygt), og at den ikke har alu. felger (hvertfall ikke vist på bildet):

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...mp;WT.svl=Bilde

 

Ellers så kan jeg anbefalle deg en Mini Cooper. Har en selv, og de er ekstremt morsomme å kjøre! Den har også 1,6 liters motor, men yter 116 hk. Vekten er også lav. Kjøreegenskapene er helt ekstremt gode, den sitter som limt på veien. Du får et greit eksemplar til en god pris, og da har du også noe ikke alle andre har:

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...mp;WT.svl=Bilde

 

Sant nok, den golfen du nevner er også veldig fin. MEN, saken er at jeg bor så langt unna Alta du kommer i Norge, omtrent :) hehe. Du har et par gode poeng der, og pruting er alltid fint. Ser også på venstre fremre dør, at det kan se ut som det har vært noe trøbbel? Eller tror du det bare er bildet?

 

Mini cooper er og tøff, men i og med at jeg er en lang mann, er den ikke veldig heldig. Er vel mindre plass i en Mini Cooper enn i en Golf?

Endret av hopeless22
Lenke til kommentar

Ja, du merker godt forskjellen på størrelsene på de to. Men for eksempel min far, som er en mann på nesten 1.90 kan fint kjøre Minien uten problemer.

Det er jo en smaks sak hvilken bil du helst vil ha, men jeg kan garantere deg mest kjøreglede med Minien. Når det kommer til praktikaliteter er den ikke fullt så overlegen, selvom jeg personlig ikke ser på dette som er stort problem.

Lykke til, og bare spørr hvis du lurer på noe angående Mini :)

Lenke til kommentar
Moren min har en Mk5 Golf 1.4, funker helt fint til vanlig kjøring den. Drar opp alle bakker uten problemer.

 

Helt sikkert, men det er hverken morsomt eller komfortabelt med så liten motor.

 

Men fremdeles en FIN 18-års bil, vi har forskjellige prioriteringer, noen prioterer styggere / gamlere biler, mens jeg vil han en ny og pen bil.

 

Fant for øvrig et mye bedre alternativ her:

 

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...mp;WT.svl=Bilde

Lenke til kommentar
Har 140 diesel hester i Golfen min. Syns det er helt greit. Men kjenner det fort når bilen blir fylt med folk. Er ikke det samme draget da nei. Men kan jo ikke vente noe annet. :)

 

Du har sikkert hatt en del forskjellige biler, og jeg antar hvertfall at du ikke er 18 år og at det er din første bil? :)

Jeg foretrekker en litt nyere bil og litt svakere motor, fremfor en 98-modell med 150 hester f.eks.

 

Dog har jeg øvelseskjørt i 2 år i en forholdsvis ny E220 CDI, så kan jeg hende jeg blir litt skuffa over en 1.4 liters 75-hester selv? Men som sagt, tenkte å prøvekjøre.

Joda, er 19, og det er min første bil. Forøvrig en 98-modell.

 

Øvelseskjøring gikk det veldig mye i en Peugeot 406 med 90(?) Diesel hester. Golfen tror jeg er den "sprekeste" bilen jeg har kjørt. Bortsett fra muligens den A4en jeg kjørte opp med, er ikke helt sikker på hvor mye det var i den. Fikk jo aldri sjansen til å "Je på" ordntlig som vi sier.

 

Valg til første bil skal ikke jeg gi deg, kjøp noe du tror du vil ha glede av. Det har kommet nok tysker-propaganda fra meg på dette forumet. Hør med de som er litt mer erfaren med innkjøp og salg av bil

 

:)

 

Iceman.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...