Gå til innhold

Kjøre til England


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå var det slik at DFDS la ned ferjen fra Bergen/Stavanger til Newcastle i sep.08. Veldig Dumt.... :realmad:

Det kan være muligheter for at Smyrilline åpner rute fra Bergen til Scotland til sommeren. Og det håper jeg virkelig. Men skal du sør-england vil det bli en lang kjøretur.

 

Du kan også velge å kjøre til Esbjerg å ta ferje til Harwich eller kjøre til Calais med ferje til Dover (finnes også ruter fra Nederland og Belgia). Hvis jeg tar turen så kjører jeg til Calais. Fordi her er overfarten 50 min., mens turen fra Esbjerg tar ca. 19 timer.

 

Angående kjøring på venstre side, så har jeg aldri hatt noen store problemer med dette. Hvis det er trafikk vil du naturlig ligge i køen. De gangene jeg har kjørt i feil veibane er når jeg svinger ut fra kryss på landsbygda med ingen trafikk (glemme seg ut). Men dette blir rettet opp fort uten at det finnes møtende biler. Om du er 18 eller 50 år spiller ingen rolle med sertifikat. Det utstedes her i Norge sertifikater som kan brukes i hele EU-området. Det som muligens bør sjekkes, er om forsikringen dekker eventuelle skader og omkostninger i EU-land.

 

Når det gjelder rattet på "feil" side, så synes jeg det er greiest med ratt på den siden du er vant med. Blir litt feil når man girer med biler fra England (synes jeg). Det du skal være obs på når du kjører i England er blindsonen på høyre side. Krever litt når det er mye trafikk og mange kjørefelt/rundkjøringer. Blir litt annerledes når du sitter på innsiden.

 

Edit: anbefaler ikke kanaltunnelen. den er 3 ganger så dyr som ferje og bruker like lang tid som ferje fra Calais-Dover

Endret av SirEmanon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...