Gå til innhold

Skal i førstegangstjeneste Luft mars, men hvor?! :P

Anbefalte innlegg

Det mest actionfylte tjenestane ligg under force protection:

-Hundefører

-Vakthold og sikring

-Brannvernassistent

-Luftvernartilleriet

Hundefører er nok av den mest fysisk krevande tjenesta, vakthold og sikring gir deg mykje strids opplæring både i teknikkar og våpenbruk. Brannvernassistent tjenesta er litt blandet, mykje død tid men eksplosivt når det fyrst skjer noke.

Luftvernartilleriet er nok det nærmaste du kjem typisk militærtjeneste i luftforsvaret, luftvernartilleristane er mykje ute i felt i løpet av tjenesta.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det mest actionfylte tjenestane ligg under force protection:

-Hundefører

-Vakthold og sikring

-Brannvernassistent

-Luftvernartilleriet

Hundefører er nok av den mest fysisk krevande tjenesta, vakthold og sikring gir deg mykje strids opplæring både i teknikkar og våpenbruk. Brannvernassistent tjenesta er litt blandet, mykje død tid men eksplosivt når det fyrst skjer noke.

Luftvernartilleriet er nok det nærmaste du kjem typisk militærtjeneste i luftforsvaret, luftvernartilleristane er mykje ute i felt i løpet av tjenesta.

Veldig enig i det meste som blir sagt i dette inlegget. Vil bare føye til at det går an å bli hundefører uten tidligere erfaring med hund. Det gjorde det hvertfall da jeg var inne for 2 år siden. Anbefales om du digger løping, løping, løping, løping, blodsmak i munnen og løping.

Tror også Vakt og Sikring kan være en veldig fin tjeneste for de fleste. Det kommer dog an på hvor du ender opp til slutt, det er veldig mange forskjellige plasser man kan havne...

Lenke til kommentar

Synes selv også V&S virker mest interessant i luftmølja, selvom man hører mye rart :) Stridsteknikk etc = gøy. Hadde jo egentlig tenkt å satse blod og baller på å komme i Basesett II, men det kan jeg jo SELVFØLGELIG ikke når de kun har opptak Januar og Juni, ikke Mars. :(

Ikke får jeg flyttet innrykk heller, for seint. Kommer til å misunne meg grønn over de som kommer inn der

Lenke til kommentar

Man har litt opplæring i stridsteknikk ja, og tar kurs i betong og pepperspray bl.a. På vakt og sikrings kurset husker jeg også vi hadde et par dager med "simunition". Dette var jævlig morro :p Paintball, bare i form av 9mm kuler og ekte våpen. Er ofte på skytebanen også, for å "bruke opp ammo" det var hvertfall vi. Testa det meste av det som er vanlig å skyte og kaste i førstegangstjenesten.

Det jeg likte best med vakt og sikring var den bra balansen mellom action og stress på den ene siden og en ålreit hverdag på den andre siden.

Jeg var VK for et vaktlag på ca 8 stk og vi hadde veldig mye ansvar for oss selv og jobben vår etter vi var ferdig opplært. Lite mas og sutring fra befalet.

Er også ganske god sjanse for å få turnus som V&S soldat, noe som er digg.

Endret av thesinner
Lenke til kommentar

Det jeg forbinder med Vakt og Sikring er det som ligger i ordet, nemlig at man staar vakt paa en militaerbase. Er tjenesten mer actionfylt enn dette? Kan noen utdype?

Jeg vil gjerne ha turnusordning nemlig, men oensker ikke aa kun staa vakt hele dagen. Kanskje passer V&S?

Lenke til kommentar
Det jeg forbinder med Vakt og Sikring er det som ligger i ordet, nemlig at man staar vakt paa en militaerbase. Er tjenesten mer actionfylt enn dette? Kan noen utdype?

Jeg vil gjerne ha turnusordning nemlig, men oensker ikke aa kun staa vakt hele dagen. Kanskje passer V&S?

Jobben man gjør som vaktsoldat går på de fleste baser ut på å kontrollere alt som beveger seg ut og inn av porten. Man har også ofte ansvar for selve sikkerhetssystemet på basen, alt fra overvåkingskameraer til sensorer av forskjellige slag. Man har også endel rutinearbeid som f.eks streif og annet småtteri. På baser som ikke har eget brannvesen (de fleste uten flystripe) fungerer vakt og sikring soldater som brannvesen. Dette vil man få mye trening i og ha mange overraskelses-øvelser, dette er jo litt artig, om å gjøre å rykke ut raskere enn det andre laget osv... Det mest spennende som kan skje bortsett fra om basen faktisk blir angrepet eller liknende er vel hvis man får fint besøk (f.eks utenlandske offiserer, forsvarsminister osv) eller hvis det går en alarm på en dør eller en sensor et eller annet sted på basen, da må man nemlig rykke ut som om det var ekte.

MEN, som vakt og sikring soldat øver man mye på alt mulig rart. Jeg har jo ingen andre tjenester å sammenlikne med personlig, men jeg syntes vi var relativt ofte på skytebanen og øvelser både innenfor og utenfor basen.

Endret av thesinner
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...