Gå til innhold

Skal i førstegangstjeneste Luft mars, men hvor?! :P

Anbefalte innlegg

Heihei

Jeg har utsatt militæret en gang tidligere pga utdanning, men nå er det da min tur til å møte på Madla 24 mars. Men på lappen står det kun det, "oppmøte Madla". Den lappen jeg fikk første gang jeg var innkalt for et par års tid siden, sto det Madla, og etterpå der igjen at jeg skulle til Luftving 138.

Siden det ikke står noe på innkallingen i år annet enn Madla, betyr det at jeg skal til samme sted som første innkalling, eller?

:S

Bonusspørsmål: Noen tips om hva jeg burde skrike ut/gjøre for å ha en sjangs til å komme med i Basesett II ? :p

Mvh

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Skal ikke si noe for sikkert da jeg gikk rett på befalsutdanning i luftforsvaret.. Men trur du får "velge" arbeidssted på madla..

Og et godt tips er at jo flinkere og mer initiativtakende du er.. Dess lettere er det å få komme dit man faktisk vil..

Et dårlig svar er bedre enn ingen svar ;)

Lenke til kommentar

Stemmer det ja, mot slutten av rekrutten så får du lage ei liste der du prioriterer tjeneste områdene du har mest lyst å gå vidare på (kan også bruke dette til å velge kvar i landet du helst vil være).

Så blir du plassert ut på dei aktuelle plassane bassert på behov og kvar enkelt soldats ønsker.

Lenke til kommentar

Er ikke sikker på om Basesett tar inn folk fra Mars-kontingenten. Det tviler jeg egentlig på. 138. Luftving er for øvrig på Ørland, så du skulle nok egentlig til Luftvernartilleribataljonen. Men de har bare inntak en gang i året.

Endret av Logum
Lenke til kommentar

Ok, skjønner. Hvorfor er det sånn? De går jo muligens glipp av folk som virkelig går inn for å gjøre en god tjeneste. For min del så har jeg ikke lyst til å gjøre noe "ubetydelig surr" (misforstå meg rett), da kunne jeg like gjerne vært hjemme å tjent penger. Har lyst på en tjeneste av betydning og som setter meg skikkelig på prøve.

Hørtes kanskje kjip og kravstor ut nå..hehe :)

Lenke til kommentar

Jeg vet det ikke sikkert, er bare noe jeg tror. Det er fordi Basesett II i likhet med Luftvern er en såkalt grønn avdeling, som stort sett har som eneste formål å trene opp personell til å bli stridsdyktige. Derfor tar de inn masse soldater en gang i året og trener dem opp sammen, som en gruppe. En bataljon. Det skiller seg fra garnisonstjeneste, der tjenesten din faktisk er en jobb som må gjøres. Du kan f.eks jobbe med vakthold, bakkeutstyr, fly, våpen, kjøkken, kontor, idrett etc. Mye drittjobber og generellt veldig slapp tjeneste, men det finnes bra stillinger der også. Disse tar inn folk kontinuerlig, fordi det alltid er behov for personell, men ikke akkurat en hel bataljon på en gang. Det tøffeste i Luft, fysisk sett, er nok hundefører. Mulig at de har inntak, en del av dem havner jo i Basesett. Men da må du ha erfaring med hund. Brannmann kan du sikkert også bli, det er jo tøft. Er du over 20, har lappen og snakker tysk eller fransk, kan du muligens reise til utlandet. Godt betalt.

Lenke til kommentar

Takk for svar :) Jepp, er 21, blir 22 detta året faktisk :S tida flyr. Har ABECE-lappen så føles nesten som om de "skal" ha meg inn pga det for å spare penger :p Men jeg håper da inderlig ikke det. Kjører heller rundt med topp moderne utstyr på arbeidsplassen min og bygger meg et hus enn å sitte i en utdatert blekkboks av en scania som går på parafin.

Fikk vel fram pointet med hva jeg ville i forrige posten min hehe... :p Uff, kjipt det der hvis det er som du sier. Ialfall om jeg faktisk skulle inn i 138 i utgangspunktet, det hadde sikkert vært artig det óg. Men vil hovedsaklig inn i noe skikkelig "jævelskap", gjerne grensa for min del! Eller faktisk Kystvakt, for det synes jeg høres ut som en viktig jobb og det er viktig for ståpåviljen min.. :) Kan man søke om overflytting mellom hær/sjø/luft uten mye problemer?

Eneste jeg synes virker interessant igrunn med Luft er Basesett...., og kanskje Brannvern som du sier. Husker jeg satt Brannvern som 2.valg på sejson. Evig lenge siden :) hehe

Endret av Magnalf
Lenke til kommentar
Så på den gamle innkallingen at jeg hadde blitt kalt inn i mars der óg, så da er det kanskje litt håp om 138 da =) hehe...jaja, blir spennende å se.

Rart at det sto hvor du skulle på innkallingen, men da var det nok uansett ikke Luftvern du skulle til. De har jo egentlig egen rekruttskole på Ørland med inntak i august. 338-skvadronen er også en del av 138. luftving, og der finner du alle de andre stillingene jeg nevnte. Men i prinsippet skal det være helt åpent hvor du havner hen, og hva du skal drive med. Du får sette opp tre ønsker i prioritert rekkefølge, og du er så og si garantert å få oppfyllt ett av dem. Men tjenestested får du ikke velge selv. Tror du kommer til å få det bra uansett. Alle som får muligheten til det bør ta førstegangstjenesten. Men om du har lyst på grønn tjeneste så er nok vakt og sikring et godt valg. Da får du gjerne mye grønn tjeneste selv om du kanskje ikke havner i Basesett. Men du risikerer også å ende som portvakt i en eller annen fjellhall oppe i nord. men hvis du har fysikken i orden, og rette holdningen, så får du det nok som du vil..

Lenke til kommentar

Japp....står så på den gamle, men på den nye står det ingenting =P Bare samme dato ett år seinere. Jaja...får se hva som skjer :p

Har jeg i det hele tatt noen sjangse til å komme i basesett når de har opptak i januar og juli (hvis det stemmer)? For de blir vel plukket ut av Vakt & Sikring hvis jeg har forstått rett? Litt småskeptisk til vanlig vakt/sikring-tjeneste som du sier ja.. :)

Lenke til kommentar

Da jeg var inne (juli-opptaket) fikk man mulighet til å søke på to forskjellige typer V&S. Den ene med et toukers vakt- og sikringskurs, den andre med opplæring gjennom hele perioden. Førstnevnte var vanlig basesikring, mens sistnevnte var Basesett.

Lenke til kommentar

Logum, juliopptaket kunne søke vaktsoldat (2-3? ukers kurs) eller vakt & sikringskurs (4uker). Sånn som jeg har forstått det så må man gå vakt & sikring for å kunne stå vakt ved en flystasjon..

Gikk man V&S kunne man søkt seg inn i Basesett som vakt&sikrings-soldat, uten å måtte stå i porten..

Magnalf; hvis jeg var deg så ville jeg søkt om å få gå inn i juli istedenfor mars hvis du vil gjøre noe spennende i luft.

Lenke til kommentar
Magnalf; hvis jeg var deg så ville jeg søkt om å få gå inn i juli istedenfor mars hvis du vil gjøre noe spennende i luft.

Egentlig har jeg ikke lyst til å inn i luft i det hele tatt, det virker altfor "slæckt"!

Drømmen er å være vognfører på CV90, Sisu el lign. i Hæren (tar telemarksbataljonen inn førstegangs? Regna ikke med det) og hate skikkelig! Jeg har bred erfaring med tunge kjøretøy, vil det være en fordel? Har alt av sertifikater som går ann å ta (da tenker jeg ikke på fly og helikopter og sånt da, hehe) så de slipper å evt bruke penger på det.

Hvis jeg sender en mail eller ringer, har jeg noe sjangs til å få forflyttet meg men alikevel dra inn til nogenlunde samme dato? Burde jeg ringe, eller sende mail?

Er også klar for INTOPS senere.

Føler jeg høres ut som en dust når jeg skriver her inne, i forhold til om dere hadde hørt meg snakke :p Der svarte jeg kanskje på mitt eget spørsmål så da ringer jeg vel isåfall

PS takker for svar

Endret av Magnalf
Lenke til kommentar

Uproblematisk å bli forflyttet. Ring vpv og forklar. Mulig du må skrive søknad. Kan for eksempel bli send til garden, eller så kan du spørre om å bli innkalt i 2BN eller panser til høsten/vinteren neste år. Eventuelt CSS-bataljonen om du vil kjøre lastebil. CV90 er det kun panser og TMBN (som ikke tar inn folk i fgtj) som har fra og med høsten 09.

Lenke til kommentar
Uproblematisk å bli forflyttet. Ring vpv og forklar. Mulig du må skrive søknad. Kan for eksempel bli send til garden, eller så kan du spørre om å bli innkalt i 2BN eller panser til høsten/vinteren neste år. Eventuelt CSS-bataljonen om du vil kjøre lastebil. CV90 er det kun panser og TMBN (som ikke tar inn folk i fgtj) som har fra og med høsten 09.

Veel.. :) Ringte VPV i dag (eller rettere sagt kom igjennom i dag, hehe), for å søke om omplassering til GSV, og de sa det var for sent i forhold til mitt nåværende innrykk :( So I guess i´m stuck with tafatt tjeneste >.<

Han sa egentlig ordrett "Det er for seint! Hade bra!" og skulle legge på :p Men jeg fikk holdt han igjen og spurt litt om det ikke var noen mulighet i det hele tatt. Da sa han at jeg kunne prate med VPV på Madla og forklare situasjonen, og om jeg var motivert nok så KANSKJE jeg fikk ordnet til noe..

Jeg får vel prøve på det. Æsj, enda flere uker med uvisshet. Me hates it, hehe. Men jeg kan vel takke meg selv for at jeg ikke tok tak i dette tidligere.

Lenke til kommentar

Det er ikkje alle tjenestane i luftforsvaret som er slappe.

Skulle du ikkje få noke resultater når du snakker med VPV på Madla så anbefalar eg å gjere ein skikkelig innsats på rekrutten. Då får du velge tjeneste på øverste hylle, ein del av desse tjenestane er veldig action orienterte.

Lenke til kommentar
Det er ikkje alle tjenestane i luftforsvaret som er slappe.

Skulle du ikkje få noke resultater når du snakker med VPV på Madla så anbefalar eg å gjere ein skikkelig innsats på rekrutten. Då får du velge tjeneste på øverste hylle, ein del av desse tjenestane er veldig action orienterte.

korleis tjenesta tenkje du på da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...