TheNorwegianViking Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Hei! Har fått en oppgave som lyder som følgende: Anlegget: 230V IT - anlegg Effektbehov: 18kW Det som skal finnes ut er overbelastningsvern(hovedsikring), størrelse på inntakskabel. Overbelastningsvernet har jeg kommet frem til at bør være på 40A, men når det da kommer til at jeg skal finne ut str på inntakskabel ble jeg usikker. Det er jo metoder for utregning av dette, men da trenger jeg flere data om anlegget vil jeg tro, som f.eks lengde på inntakskabel. Men har sett i NEK 400 og der er det tabeller over strømføringsevne på kabler, og det letteste vil jeg si at vil være å plukke ut en kabel derifra, men er dette den rette måten eller skal det her beregnes, og evt hvordan skal det beregnes? På forhånd takk for svar!! Lenke til kommentar
Sinnor Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Hvis du regner ut strømføringsevnen kabelen må ha, deretter Hva Rl må være ved 4% spenningsfall, kan du med RL=(Rho x L x 2 x Rot:3)/A, snu fomelen, og finn min. areal. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå