Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Automatisk høyderegulering på lyktene - ettermontering

AnaXyd

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har blitt forelsket i pappa sine Xenon lykter, da de lyser noe så vanvittig mye bedre enn mine. I tillegg ser det jo unektelig penere ut, så jeg må nesten gå til innkjøp av noe sånt, som alle andre.

Men! Jeg vil ikke bli en av de som blender folk noe heftig når man kjører forbi. Jeg irriterer meg jo stadig vekk over folk som har HID kits som absolutt ikke er i nærheten av justert.

Jeg tenkte jeg ville gjøre det jeg kunne for at det blir mest trafikksikkert, og etter det jeg skjønner så mangler jeg kun en ting. Automatisk høyderegulering av lyktene. Det må da finnes noe slikt, som man kan ettermontere?

Noen som veit om noe? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes elektronikk som kan monteres for å få automatisk nivåjustering, men du er nok ikke helt fremme ved montering av slike. Hør med merkeforhandler for bilen din, eventuelt butikker som forhandler utstyr til disse. Finnes slikt til BMW i allefall.

Det er tre ting du må ha i orden for at xenon-lamper skal være lovlig (og ikke nødvendigvis godkjent). Det er lyktespylere, automatisk nivåregulering, og reflektorer laget for bruk med xenon-pærer. Dette har med forskjellen på lyskarakteristikkene mellom halogen- og xenonpærer. Halogen har mye strølys, mens xenon er mer fokusert. En xenonpære i halogen-reflektor vil dermed gi strølys, som potensielt blender.

Selv er jeg en rampegutt, og har montert xenon i mine lykter. Her har jeg projektorlykter, så mine blender ikke i nærheten av like mye som sett montert i gamle reflektorer, gjerne uten klare lykteglass. Er individuelt hvor jævlig det blir etter montering...

Endret av fredrik
Lenke til kommentar

Takk for svar... Jeg kjører ikke Xenon på reflektorlyktene jeg har per idag, men planen er å kjøpe projektorlykter og sette de på der.

Da har jeg ihvertfall gjort mitt for at det skal bli så trafikksikkert som mulig, om jeg har oppfylt 2,5 av 3 krav.. :)

Da får jeg sende avgårde en mail til Toyota da, jeg tviler på at de har peiling..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...