Gå til innhold

BK: Tung bør å bære

Anbefalte innlegg

Søndagsturer i frost og klarvær er fine greier. :) Hadde tenkt å legge ut en trio med bilder først, men følte at de brøt litt for mye med hverandre til å være en serie. Kansje et av de andre dukker opp litt senere.

Jeg har alltid vært litt forundret av hvordan isen klarer å bygge seg opp langs noe så spinkelt som strå slik at de tilsynelatende trosser tyngdekraften. Jeg skjønner jo hvordan det fungerer, men likevel.

Jeg ønsker vel mest tilbakemelding på komp og farger/etterbehandling. Er motivet for kjedelig, bare slakt meg :)

BTW. Bildet kunne nok gjort seg med stativ for skarphetens skyld, selv om IS'en (aha) redder dagen. Mener jeg presset kameraet så langt jeg kunne mhp ISO og bevegelse sett ut i fra det tilgjengelige lyset.

post-103109-1232307380_thumb.jpg

File name: img20090118T143116-000019.jpg (Standard EXIF Tags)

>>> Photograph Information <<<

Aperture : F5.6

Exposure Bias : -1/3

Exposure Mode : Auto

Exposure Program : Aperture priority

Exposure Time : 1/20 s

FNumber : F5.6

Flash : No, compulsory

Focal Length : 37.0 mm

ISO Speed Ratings : 400

Metering Mode : Partial

Shutter speed : 1/20 s

White Balance : Auto

>>> Image Information <<<

Date and Time : 2009:01:18 14:31:15

Manufacturer : Canon

Model : Canon EOS 400D DIGITAL

Endret av Grizzmo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg forstår godt din fasinasjon for motivet.

Har ofte prøvd meg på lignende bilder, uten at jeg føler at jeg har truffet helt, altså greid å fange det som fasinerer meg. Desverre faller ditt i samme klasse. Hederlig forsøk, men ikke helt i mål.

Hvorfor? Tja. For det første redder IS deg delvis, men ikke gelt. Det mangler nok litt på optimal skarphet. Jeg finner i hvert fall ikke fokuspunktet ditt.

I tillegg er det noe uforløst over komposisjonen. Jeg greier rett og slett ikke å fange din kompositoriske ide. Hvorfor du har valgt nettopp det utsnittet du har valgt. Jeg er langt fra sikker, men jeg tror mer selektiv bruk av fokusa er en nøkkel til suksess her.

Jeg føler heller ikke at lyset er optimalt. Litt for flatt, rett og slett, savner noen kontrollerte reflekser. Noe som skaper brillians, og vekker nysgjerrigheten vår. Dette pinktet handler og om en form for fokus, altså noe som leder blikket vårt igjennom bildet.

Beinhard kritikk? Ja, desverre :(

Slike motiver er så krevende, at lista automatisk hos meg blir lagt høyt. Mitt råd er, prøv på nytt, vent på mer optimalt lys, og så klargjør bedre for deg selv hva du egentlig ønsker å formidle. Og ta gjerne med stativ.

Lenke til kommentar

Takk for kritikken - jeg er ikke hårsår ovenfor det jeg produserer, så det tåler jeg godt. Du gir dessuten konstruktive innspill slik at jeg faktisk får lyst å prøve på nytt.

Ved et eventuelt nytt forsøk, tror du jeg kunne fått et bedre resultat med 60mm f/2.8'en?

- Jeg kunne brukt en smalere dof, litt mere bevisst fokusert på hovedmotivet (isen i bakgrunnen forstyrrer litt). Økningen i lukketid hadde vel gått opp i opp mot IS'en.

Kontrollerte reflekser.

- innebygd blits holder vel ikke her?

EDIT: Ser vel egentlig at svaret er "Gå ut og prøv da vel". Får se om det blir tid :)

Endret av Grizzmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...