Gå til innhold

Fjerne linux?

Anbefalte innlegg

Jeg har installert Mandrake linux på dataen min, men jeg dreit meg litt ut på størrelsen og jeg må gjøre linux partisjonen mindre eller fjerne den helt for og så installere igjen. men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre dette...

er det bare å slette hele partisjonen, og hva skjer eventuelt når jeg booter da? og hvordan fjerner jeg boot saken om den fortsatt er der?

På forhånd takk,

Torjus

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmm, i går slettet jeg en linux partisjon, mens jeg satt i windows.

glad og fornøyd senere på kvelden reboota jeg, og alt var føkka. :/

jeg prøvde ut masse forskjellig, og bare føkka det mere og mere, så i dag ble jeg nødt til å formatere..faen, typisk dette måtte skje rett før TG :cry:

Lenke til kommentar
fjerne lilo:

boot med winxp cd, velg reperer, velg C: (du trykker vanligvis på 1 + enter), skriv fixmbr, trykk enter

partisjonering: (f.eks.) slett partisjonen med p.magic, formater med ext3, installer på nytt

Hmm, hørtes ut som en god idè, men burde jeg slette partisjonen før, eller etter jeg har fjernet lilo?

Lenke til kommentar

...

burde jeg slette partisjonen før, eller etter jeg har fjernet lilo?

Anbefalt metode er å avinstallere lilo først. Om du hadde windows installert tidligere skal master boot record (MBR) på disken din bli erstattet med det som var der FØR du installerte lilo. Skriv

lilo -u /dev/hda

og du skal få tilbake den gamle MBR'en. Dette forutsetter selvsagt at LILO er installert på hda...

Grunnen til at lilo bør avinstalleres først er skrekkhistorier om at dos "fdisk /mbr" ikke alltid vil samarbeide (let på nettet etter "fried mbr").

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...