Elv!sPresley Skrevet 13. april 2003 Del Skrevet 13. april 2003 Jeg har installert Mandrake linux på dataen min, men jeg dreit meg litt ut på størrelsen og jeg må gjøre linux partisjonen mindre eller fjerne den helt for og så installere igjen. men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre dette... er det bare å slette hele partisjonen, og hva skjer eventuelt når jeg booter da? og hvordan fjerner jeg boot saken om den fortsatt er der? På forhånd takk, Torjus Lenke til kommentar
Klette Skrevet 13. april 2003 Del Skrevet 13. april 2003 Boot fra cd.. Fjern alle partisjonene ( på den disken du skal bruke... ) Lenke til kommentar
Elv!sPresley Skrevet 13. april 2003 Forfatter Del Skrevet 13. april 2003 Boote fra linux cden også bare fjerne de tre partisjonene til linux? kan jeg eventuelt bruke partition magic rett fra windows? Lenke til kommentar
Klette Skrevet 13. april 2003 Del Skrevet 13. april 2003 Jepp, men vær forsiktig så ikke mbr sitter igjen ( LiLo ) Lenke til kommentar
Elv!sPresley Skrevet 13. april 2003 Forfatter Del Skrevet 13. april 2003 hææ? nå skjønner jeg ingen ting :/ Skal jeg bare slette de i partition magic og så hva skal jeg gjøre da? med fdisk mener jeg... Lenke til kommentar
-swifty- Skrevet 13. april 2003 Del Skrevet 13. april 2003 hmm, i går slettet jeg en linux partisjon, mens jeg satt i windows. glad og fornøyd senere på kvelden reboota jeg, og alt var føkka. :/ jeg prøvde ut masse forskjellig, og bare føkka det mere og mere, så i dag ble jeg nødt til å formatere..faen, typisk dette måtte skje rett før TG Lenke til kommentar
Elv!sPresley Skrevet 13. april 2003 Forfatter Del Skrevet 13. april 2003 hmm, ja da vet jeg at det skal jeg vel ikke prøve... men hvordan får jeg fiksa de boot-greiene?? Lenke til kommentar
Elv!sPresley Skrevet 13. april 2003 Forfatter Del Skrevet 13. april 2003 Jeg har windows xp btw, om det spiller noen rolle... Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 13. april 2003 Del Skrevet 13. april 2003 Du fikser det med en fdisk /mbr fra de gode gamle Win98 bootdiskettene. Og ja, det går fint sjølv om du har XP. Lenke til kommentar
Elv!sPresley Skrevet 14. april 2003 Forfatter Del Skrevet 14. april 2003 ehmm... hva om jeg ikke har en 98 bootdisk.... Lenke til kommentar
mandela Skrevet 14. april 2003 Del Skrevet 14. april 2003 fjerne lilo: boot med winxp cd, velg reperer, velg C: (du trykker vanligvis på 1 + enter), skriv fixmbr, trykk enter partisjonering: (f.eks.) slett partisjonen med p.magic, formater med ext3, installer på nytt Lenke til kommentar
bergetun Skrevet 15. april 2003 Del Skrevet 15. april 2003 1 . Boot opp i windows og fjern linux partisjonene med pqmagic 2 . Boot saa paa en windows 98 bootdisk (www.bootdisk.com) 3 . Skriv fdisk /mbr Thats it Lenke til kommentar
Elv!sPresley Skrevet 15. april 2003 Forfatter Del Skrevet 15. april 2003 fjerne lilo:boot med winxp cd, velg reperer, velg C: (du trykker vanligvis på 1 + enter), skriv fixmbr, trykk enter partisjonering: (f.eks.) slett partisjonen med p.magic, formater med ext3, installer på nytt Hmm, hørtes ut som en god idè, men burde jeg slette partisjonen før, eller etter jeg har fjernet lilo? Lenke til kommentar
mandela Skrevet 15. april 2003 Del Skrevet 15. april 2003 har du installert mandrake som os nr.2: ett fett Lenke til kommentar
iDude Skrevet 15. april 2003 Del Skrevet 15. april 2003 ... burde jeg slette partisjonen før, eller etter jeg har fjernet lilo? Anbefalt metode er å avinstallere lilo først. Om du hadde windows installert tidligere skal master boot record (MBR) på disken din bli erstattet med det som var der FØR du installerte lilo. Skriv lilo -u /dev/hda og du skal få tilbake den gamle MBR'en. Dette forutsetter selvsagt at LILO er installert på hda... Grunnen til at lilo bør avinstalleres først er skrekkhistorier om at dos "fdisk /mbr" ikke alltid vil samarbeide (let på nettet etter "fried mbr"). Lenke til kommentar
mandela Skrevet 15. april 2003 Del Skrevet 15. april 2003 da vet jeg det, har gjort det omvendt rundt 10 ganger uten problem Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå