Leo90nissan Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Hello. Kompisen min lånte bilen min, så skulle han være så grei og fylle siden jeg holdt på å gå tom for bensin. Når lampen begynte å lyse så fylte han for 190 kr, bensin prisen var lav så han fikk inn rundt 15 liter. Han kjørte i ca 25 minutter og merket ingenting, det snødde mye og veiene var helt jævlige, så han kjørte sakte og forsiktig, i tilleg så hoppet bilen opp og ned pga snøen så kansje det var derfor han ikke hørte noen rare lyder. Han parkerte ihvertfall i en kjøpesenter. Når han kom tilbake til bilen ville den ikke starte. Da ringte han meg og vi fant ut at han hadde fylt bensin på diesel tank. Måtte ringe og få bilen til et verksted osv osv osv... Skjedde på lørdag så fikk ikke snakket med noen på verkstedet. Så jeg lurer på om noen har noen erferinger eller vet noe om hva som kan gå i stykker? Har lest litt her og der om emnet, men fant aldri noen konkrette eksempler på kjøring med bensin på tanken, men har fått med meg at jeg må bytte bensin pumpen og at motoren kunne ha skjært seg... Takker for alle svar jeg får. Lenke til kommentar
Leo90nissan Skrevet 18. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2009 Fant noe mer... Det kan bli en svært kostbar affære å fylle feil drivstoff på bilen. Tanken må pumpes tom, og har man i tillegg satt i gang motoren, må dieselpumpen byttes. – Det kan koste opp mot 70.000 kroner å reparere skadene som følger av et øyeblikks uoppmerksomhet ved bensinpumpen, sier Engebretsen. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Tja, har flere slike feilfyllinger innom jobben. Pleier aldri å bli noe større problem enn bytte av dieselfilter, suge tanken og systemet tomt, deretter fylle drivstoff igjen, starte og la den gå varm- prøvekjøre. Hvor i landet bor du? Lenke til kommentar
abrj Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Det værste er ikke å fylle bensin på diselmotor, men motsatt Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Hva begrunner du den påstanden med? Lenke til kommentar
o0 Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Det værste er ikke å fylle bensin på diselmotor, men motsatt Man bør jo skjønne at noe er gale når diesel-tuten ikke går inn i fyllehullet da Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Ja, jeg skjønner fortsatt ikke hvordan folk klarer å fylle feil.. De fleste biler har jo i tillegg en Stor gul lapp med DIESEL på tanklokket eller der omkring. I tillegg så Vet du jo at det er enten en diesel eller bensinbil du kjører. Og tutene på fyllinga er jo forskjellige! Lenke til kommentar
Skosåle Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 En vane er vond og vende vettu Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 En vane er vond og vende vettu Ikke egentlig. Har en bil jeg fyller bensin på opptill 2 ganger i uka. På jobben er det mye klargjøring av nye biler, blant annet skal de prøvekjøres og fylle drivstoff, da er det mer Diesel biler enn bensinbiler. Og jeg har aldri klart å fylle feil! Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Det værste er ikke å fylle bensin på diselmotor, men motsatt Den skal du få begrunne ja, er spent på den. Jeg vil påstå det er motsatt, men langt i fra noe sikkert utfall uansett vei. Lenke til kommentar
Skosåle Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Det værste er ikke å fylle bensin på diselmotor, men motsatt Den skal du få begrunne ja, er spent på den. Jeg vil påstå det er motsatt, men langt i fra noe sikkert utfall uansett vei. Jeg har alltid hørt at det er motsatt. På grunn av at bensin tenner på en helt annen måte. Diesel motorene tåler ikke trykket. Det er hvertfall det jeg har hørt Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Det værste er ikke å fylle bensin på diselmotor, men motsatt Den skal du få begrunne ja, er spent på den. Jeg vil påstå det er motsatt, men langt i fra noe sikkert utfall uansett vei. Jeg trodde også det var motsatt, at det var værre med bensin på dieselmotor enn omvendt. Bensinen klarer vel å antenne i dieselmotoren, og kan dermed forårsake skader, mens dieselen har problemer med å antenne i en bensinmotor. Stemmer ikke det? Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 (endret) Yupp, stemmer det. Diesel antenner ved kompressjon, og har mange ganger så høy energiutladning som bensin. Bensin antenner derimot, som vi vet, ved gnist. Endret 19. januar 2009 av The Stig Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Problemet er heller at dieselpumpen ikke får smøring av bensin, og dermed skjærer seg i løpet av kort tid. Såvidt jeg vet kan også dysene bli ødelagt. Jeg ser heller ikke bort fra at man i værste fall kan få sprekker i topplokket eller tilsvarende motorskader på grunn av "hardere" forbrenning og mer varmeutvikling fra bensin. Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Om det blir noe særlig mer varmeutvikling er jeg litt skeptisk til, ettersom diesel har - som sagt ovenfor - nokså mye høyere energiutladning enn bensin. Derfor tror jeg problemet hovedsaklig er at bensin antenner for tidlig i en dieselmotor, noe som naturligvis skaper diverse problemer (skader). Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 (endret) Diesel inneholder en del mer kjemisk energi enn bensin ja. Det du sier går vel mer på hvorfor en dieselmotor ikke vil gå rundt med bensin. At drivstoffet antenner før det skal og at stempelet blir tvinger veiva i feil retning er selvfølgelig ikke bra, men siden motoren nekter å gå særlig lenge med bensin, er det nok ikke mekaniske skader på selve motormekanismen som er den største faren. I prinsippet er bensin heller ikke bra for smøringen av sylinderveggene, ettersom bensin ikke har den samme smørende effekten som diesel. Dette er uansett ikke noe problem, ettersom motoren ikke vil gå særlig lenge. MEN dette kommer selvfølgelig an på blandingen i tanken. Om det er en miks som akkurat får motoren til å gå, men med masse feiltenninger, stiller det seg annerledes. For nyere common-rail diselmotorer vil verkstedet helst skifte alle rør, dyser, pumpe, filter osv. for at garantien skal fortsette å gjelde. Det er selvfølgelig ganske dyrt å gjøre dette. Får håpe du kom greit ut av det i dette tilfellet. Endret 20. januar 2009 av kjaks Lenke til kommentar
gxi Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Det går ikke an å få før-tenning på en dieselmotor. Det er ikke noe diesel som kan antennes i sylinderen før ca. det tidspunktet en bensinmotor ville tent med tennpluggen. Diesel antennes mye lettere på kompresjon enn det bensin gjør, hvor bensin på samme kompresjonstrykk eksploderer fremfor å brenne (= tenningsbank). En dieselmotor komprimerer ikke blanding av luft og drivstoff slik en bensinmotor gjør, men komprimerer kun luft. Grunnen til det er at det vil være komplett umulig å styre når antenningen ville skjedd om dieselen var i lufta igjennom hele kompresjonssyklusen. Dieselen antennes med det samme den sprøytes inn pga. forhåndsoppvarmet luft (pga kompresjon). Bensin vil enten ikke antenne i det hele tatt om den blir brukt i en dieselmotor, eller den vil eksplodere med en gang den blir sprøytet inn. Ingen av disse to tilstandene kan få en motor til å gå. (og.. en 4taktmotor får ikke smøring fra drivstoffet, så motoren trenger ikke et spesielt type drivstoff for å få nødvendig smøring for ikke å skjære seg. Dette gjelder dog ikke nødvendigvis for selve drivstoffsystemet, der drivstoffkompressor/pumpe kan være avhengig av en viss grad av smøring fra drivstoffet) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå