Gå til innhold

Arch på eee 900 - små og store problemer

Anbefalte innlegg

Hei. :) Jeg har, etter litt knot fått lagt inn Arch på asus eee 900-en min. Har vel brukt forskjellige linux distroer de siste årene, så tør påstå at jeg ikke er helt uerfaren.

Dog, jeg har dumpet borti mye rart som jeg ikke helt vet hvordan jeg skal få fikset osv.

Aller først kunne jeg tenke meg å installere Arch på nytt, etter noen små feilkonfigureringer og slikt under installasjonen + at jeg har tullet til flere ting så jeg sliter med å boote til tider. Må da legge arch over på sd kort, siden jeg ikke har noen ekstern cd-rom. Dette funket fint første gangen, men nå blir det bare feil.

dd if=arch_core.img of=/dev/sdc

Skal flytte arch imaget over på sd kortet. Men på de to andre ubuntu maskinene mine finner ikke sd kortene. Skal prøve å få det til på archen nå som jeg har fått start på den igjen. Om noen har forslag til andre måter å få til dette, så bare kom med forslag. :)

For å få trådløs internett på eee-en trenger jeg en custom kernel, å få lagt til denne var ikke noe problem sist, og jeg regner ikke med at det blir det nå heller. Men for å få wine til å fungere med denne kernelen, så må jeg kompilere en egen en, arch sin eee guide nevnte noe med 3g mode eller noe. Husker ikke hva det var i farten. Dette har jeg dog ingen erfaringer med. Om noen har en guide på hvordan jeg kompilerer egen kjerne, eller vet hvordan jeg kan få wine til å fungere så hadde det vært veldig fint. :)

Snuser også litt på KDE 4.2, og lurer på om noen har erfaringer med dette på asus eee-ene. Om det blir for tungt osv. Kjører siste versjon av Gnome nå, og det fungerer helt greit.

Oppdaterer denne posten etterhvert som jeg måtte støte på nye problemer/løser de. :)

Alle svar taes i mot med stor takk.

mrbjoern :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ubuntu eee har vært inne på eee-en før, samme med vanlig ubuntu. Legger inn arch nå, like mye for å lære noe nytt. :)

Og da blir det KDE4 ved neste re-installasjon tenker jeg. :)

Mounting av sd kortet mitt fungerer ikke på archen heller. fdisk -l finner det hvertfall ikke. Er nylig formatert gjennom kameraet (nikon D80) kan jo også prøve å formatere det på en xp maskin, om det har noe å si?

Lenke til kommentar

hva sier dmesg når du kobler i sdkortet? Hvilket format blir det når du formatterer i kameraet? vfat? Det er ihvertfall den mest universelle formatteringen pr. dags dato, utrolig nok. Hvis XP-maskinen finner kortet, vill ejeg reformatert til FAT32 i første omgang, men hvis det kortet kun skal brukes til linux ville jeg lagt inn ext2 eller ext4 på det. EXT4 er optimalisert for flashminne, så vidt jeg husker.

Lenke til kommentar

Regner med du har vært her

http://wiki.archlinux.org/index.php/Main_Page

Installguidene der hjalp meg å få Arch inn på den gamle laptopen jeg arva av mamma i jula :) Selv om det ble endel reboots og reinstalleringer. Arch er gøy, man lærer så sinnssykt mye om Linux bare under install..ved å måtte gå gjennom configfiler og lese comments og sette ting selv i rc.conf og slikt.

Ubuntu var bare "bleh, kjedelig." Se på en install-bar og velge noen få ting under installeringa kan jeg gjøre med Windows.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Hei. :) Fikk sd kortet til å virke, etter litt knoting med formatering og slikt så virket det. Formatere til Fat32 på xp pc-en funket dårlig, fant jeg ut. Siden det er skolepc, og jeg ikke har admin rettigheter...

Og bytex, har vært innom wikien til arch ja. :) Sitter der å loker litt nå, for å få til installasjonen på eee-en :) Hurra for egen guide ^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...