V-by Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Man må ha deltatt på kurset ellers får en ikke barnebidrag. Så hvis man ikke deltar på kurset, så får ungen det verre? Lenke til kommentar
C-angel Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Et langsiktig fokus gjennom div kanaler kan muligens gi noen resultater, men tviler på at kursing vil klare å regulere hvem som kan/ikke kan få barn. Jeg kan vel heller ikke skjønne hvordan folk kan mangle forståelsen for hvor viktige foreldre/foresatte er. Vi har jo tross alt alle sammen brukt vår oppvekst til å "lære" oss dette?! Det handler vel om andre momenter?! Hvordan GI en god oppdragelse er selvølgelig en annen ting. Penger kan også stoppe enkelte grupper. Gi f.eks narkomane/alkoholikere 4000 kr i mnd. for å ikke få barn. Blir fort mange som beholder fløyta i buksa da. Lenke til kommentar
isaac elric Skrevet 19. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2009 Det er allerede et krav at foreldre skal gi barna en trygg oppvekst, ellers får de barnevernet på nakken. Det finnes slike hjelpetilbud for blivende foreldre som måtte ønske det. synes ikke barnevernet alltid er så hjelpsomt. kjenner flere folk som sliter hjemme og har vært i kontakt med barnevernet... men foreldrene skal selvfølgelig bruke sitt peneste smil og slenge ut enda flere tomme løfter i håp om å beholde barnet når de møter barnevernet, så da får jo som regel ikke ungen hjelp i det hele tatt. " hold ut til du blir atten " Lenke til kommentar
Mirann Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 finnes altfor mange udugelige foreldre der ute som virkelig aldri skulle hatt barn. nåja, det er kanskje en 'rett' å få barn, men når foreldra egentlig ikke har peil på barn og kun bidrar til at barna vokser opp i et uegnet miljø og kanskje havner ut på kjøret med narkotika og kriminalitet senere når de vokser opp, så synes jeg det burde stilles visse krav til mennesker som har vurdert å få seg barn. jeg bor i et fosterhjem (jeg er ikke fosterbarn), og så langt har vi hatt 4 ungdommer som har blitt tatt inn av barnevernet... jeg kan trygt si at foreldrene til disse ungdommene jeg har vokst opp sammen med er fullstendig udugelige og at det er de som er skyld i at barna havna ut på kjøret til å begynne med. så jeg tenker at det kanskje hadde vært lurt med et slags obligatorisk kurs for førstegangsforeldre.. eller noe lignende. hvilket som helst fehue burde ikke kunne få barn. Det her har jeg tenkt på mange ganger. Men jeg aner ikke hvordan man får det til i praksis. Lenke til kommentar
Tøffe-Tetra Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 (endret) hei jeg har lenge ment at det skal være et foreldre sertifikat. hvis man ikke består en prøve så får man ikke lov til å få unger. Jeg ser en hel haug av folk på min alder (ca22) som jeg mener ikke har vett nok til å ta vare på et barn. basert på det at de ikke har vett nok til å ta vare på seg selv. Endret 19. januar 2009 av Tøffe-Tetra Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Det er allerede et krav at foreldre skal gi barna en trygg oppvekst, ellers får de barnevernet på nakken. Det finnes slike hjelpetilbud for blivende foreldre som måtte ønske det. synes ikke barnevernet alltid er så hjelpsomt. kjenner flere folk som sliter hjemme og har vært i kontakt med barnevernet... men foreldrene skal selvfølgelig bruke sitt peneste smil og slenge ut enda flere tomme løfter i håp om å beholde barnet når de møter barnevernet, så da får jo som regel ikke ungen hjelp i det hele tatt. " hold ut til du blir atten " Disse foreldrene ville ikke vært noe bedre foreldre selv om de hadde tatt et kurs. Hvis problemet er at ungen ikke får hjelp må heller barnevernet kjerpe seg. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 finnes altfor mange udugelige foreldre der ute som virkelig aldri skulle hatt barn. nåja, det er kanskje en 'rett' å få barn, men når foreldra egentlig ikke har peil på barn og kun bidrar til at barna vokser opp i et uegnet miljø og kanskje havner ut på kjøret med narkotika og kriminalitet senere når de vokser opp, så synes jeg det burde stilles visse krav til mennesker som har vurdert å få seg barn. jeg bor i et fosterhjem (jeg er ikke fosterbarn), og så langt har vi hatt 4 ungdommer som har blitt tatt inn av barnevernet... jeg kan trygt si at foreldrene til disse ungdommene jeg har vokst opp sammen med er fullstendig udugelige og at det er de som er skyld i at barna havna ut på kjøret til å begynne med. så jeg tenker at det kanskje hadde vært lurt med et slags obligatorisk kurs for førstegangsforeldre.. eller noe lignende. hvilket som helst fehue burde ikke kunne få barn. Det her har jeg tenkt på mange ganger. Men jeg aner ikke hvordan man får det til i praksis. Tror heller ikke det er mulig å få til i praksis uten at beskyldninger om at staten blir for autoritær vil fosse inn! Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 En mulighet er vel å opprette et nytt fag om familie og barneoppdragelse på ungdomsskolen. Eneste problemet jeg ser med det er at det er ganske lenge fra ungdomsskolen til de faktisk skal ha barn, vi snakker gjerne 10-15 år, så det meste av inntrykk og kunnskap vil ha gått i glemmeboken. Men for å ta en lignende problemstilling, det er jo en plikt å si ifra når man får barn så barnet får et navn, fødselsnummer osv... Hva skjer om man nekter å gjøre det, tar de barnet? Det blir jo samme problemstilling, et obligatorisk kurs på lik linje med registrering av barn, men uten noen form for eksamen, men hvor de forklarer litt om barneoppdragelse og viser noen filmer som gjør inntrykk blant annet tror jeg er veien å gå. Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 Penger kan også stoppe enkelte grupper. Gi f.eks narkomane/alkoholikere 4000 kr i mnd. for å ikke få barn. Blir fort mange som beholder fløyta i buksa da. Hvor skal de penga komme fra? Skal trofaste arbeidere betale skatt for at narkomane/alkoholikere ikke skal få barn? Dessuten er det jo ganske urettferdig at personer i de gruppene skal bli lønnet for å være nettopp det de er og ikke få barn. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Tror heller ikke det er mulig å få til i praksis uten at beskyldninger om at staten blir for autoritær vil fosse inn! De fleste vil nok reagere på at staten skal bestemme hvem som får ha barn. Og selv om det er noen som blir dårlige foreldre trenger vi flere barn, fruktbarhetsraten i Norge er 1,9 barn per kvinne, vi trenger 2,1 for å ha en stabil befolkningsvekst uten innvandring. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå