Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

forslag: obligatorisk foreldrekurs for nye foreldre

Anbefalte innlegg

finnes altfor mange udugelige foreldre der ute som virkelig aldri skulle hatt barn. nåja, det er kanskje en 'rett' å få barn, men når foreldra egentlig ikke har peil på barn og kun bidrar til at barna vokser opp i et uegnet miljø og kanskje havner ut på kjøret med narkotika og kriminalitet senere når de vokser opp, så synes jeg det burde stilles visse krav til mennesker som har vurdert å få seg barn.

jeg bor i et fosterhjem (jeg er ikke fosterbarn), og så langt har vi hatt 4 ungdommer som har blitt tatt inn av barnevernet... jeg kan trygt si at foreldrene til disse ungdommene jeg har vokst opp sammen med er fullstendig udugelige og at det er de som er skyld i at barna havna ut på kjøret til å begynne med.

så jeg tenker at det kanskje hadde vært lurt med et slags obligatorisk kurs for førstegangsforeldre.. eller noe lignende.

hvilket som helst fehue burde ikke kunne få barn.

Endret av IsaachElric
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er svert trist at mange barn i Norge vokser opp i hjem der foreldrene er enten totalt fraværende eller totalt likegyldige til hva som skjer med deres barn. I disse tilfeller må barnevernet på banen. Der det er snakk om omsorgssvikt blir som oftest barna plassert i fosterhjem (eller institusjon). En annen debatt er om det er bra for barn å vokse opp i en slik institusjon. Jeg vet hva jeg mener om det, men i forhold til å bo hjemme under uverdige forhold er det kanskje ikke så ille likevel? Jeg kan dessverre ikke nok om dette. Men jeg konstaterer at politikerne krever opprydding i barnevernet (så denne dokumentaren på NRK i høst og anbefaler den videre - trist, men sant).

Endret av roberteh
Lenke til kommentar
finnes altfor mange udugelige foreldre der ute som virkelig aldri skulle hatt barn. nåja, det er kanskje en 'rett' å få barn, men når foreldra egentlig ikke har peil på barn og kun bidrar til at barna vokser opp i et uegnet miljø og kanskje havner ut på kjøret med narkotika og kriminalitet senere når de vokser opp, så synes jeg det burde stilles visse krav til mennesker som har vurdert å få seg barn.

jeg bor i et fosterhjem (jeg er ikke fosterbarn), og så langt har vi hatt 4 ungdommer som har blitt tatt inn av barnevernet... jeg kan trygt si at foreldrene til disse ungdommene jeg har vokst opp sammen med er fullstendig udugelige og at det er de som er skyld i at barna havna ut på kjøret til å begynne med.

så jeg tenker at det kanskje hadde vært lurt med et slags obligatorisk kurs for førstegangsforeldre.. eller noe lignende.

hvilket som helst fehue burde ikke kunne få barn.

Hva skal dette kurset bestå i og hvem skal arrangere det og godkjenne de foreldrene som kan få/ ha barn?

Lenke til kommentar

Trafikalt grunnkurs er ingen garanti heller, men har inntrykk av at det hjelper, gjorde i alle fall meg mer oppmerksom.

Jeg vil ikke si at noen foreldre ikke evner å ta seg av barna sine, enten vet de for lite eller så prioriterer de ikke barna sine nok.

En oppmerksomhetsgjøring på hvor viktige foreldre er for barne ville nok hjelpe på uansett tror jeg.

Et slikt kurs vil også kunne være med på å kanskje sile ut den narkomane moren.

Lenke til kommentar

Jeg er veldig for at staten sponser et skikkelig godt kurs for de foreldre som måtte ønske det. Jeg tror den investeringen ville betalt seg for AS Norge.

Det er ingenting på skolen om det å bli foreldre. Nynorsk skal man lære, førstehjelp skal man lære, prevensjon skal man lære. Statistisk sett er det mange som blir foreldre og det er mye grunnleggende teoretisk kunnskap som kan komme godt med for de som skal ta på seg den største og mest givende oppgave som er i livet; Å oppdra småtroll.

Tvang tror jeg ikke er veien å gå. Det nærmeste er vel å putte inn litt i pensum på videregående :)

Lenke til kommentar

Selv om du har tatt trafikalt grunnkurs er det ingen garanti for at du ikke vil bli involvert i en kolisjon, enten det er du eller den andre føreren som har skylden.

Det er klart at trådstarter, som bor i et fosterhjem, bare legger merke til de barna som har hatt dårlige foreldre. Det er ikke så mange av dem at det er verdt å bruke pengene et foreldrekurs vil koste.

Lenke til kommentar

Nei, sjansene blir ikke større. Dårlige foreldre er det av natur, de blir ikke bedre selv om de har et sertifikat som sier "godkjent forelder". Det er allerede et krav at foreldre skal gi barna en trygg oppvekst, ellers får de barnevernet på nakken. Det finnes slike hjelpetilbud for blivende foreldre som måtte ønske det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...