Smif Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Eg ser at det er veldig mange forskjellige distroar og velge mellom. Men kva slags er enklast og minst krevande? Er jo så mange forslag å velge mellom De lette er de med LiveCD. Altså Ferdig-ut-av-boksen distroene. F.eks. *buntu og chakra. Du bør ikke prøve deg på Arch/debian/slack eller andre DIY distroer da. Problemet er at jo mer brukervennlig en distro er, jo mer krever den. Ubuntu, Mandriva, Suse og Fedora er alle brukervennlig, du finner også distroer basert på disse igjen, men de tilbyr vanligvis ikke så mye mer en litt annet programvareutvalg etter installasjon. Kan vi ikkje møtast på midten då? chakra er et forsøk på det. Lenke til kommentar
olear Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 KDE3 - Kjører bra på dårlige CPUer, men liker minne. Etter min mening den mest komplette desktop tilgjengelig for Linux. KDE4 - Har bare prøvd gjennom LiveCDer, regner med at kravene er litt høyere en KDE3. GNOME - Kjører ok på lite minne, men liker kjappe CPUer. Veldig komplett desktop, men har fremdeles noe mangler i forhold til KDE3. XFCE - Nedkuttet versjon av GNOME, bruker litt mindre minne (etter min mening så lite at det ikke er verdt det). LXDE - Veldig nedkuttet versjon av Xfce, bruker litt mindre minne (se over). Lenke til kommentar
Scarn Skrevet 18. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2009 KDE3 - Kjører bra på dårlige CPUer, men liker minne. Etter min mening den mest komplette desktop tilgjengelig for Linux.KDE4 - Har bare prøvd gjennom LiveCDer, regner med at kravene er litt høyere en KDE3. GNOME - Kjører ok på lite minne, men liker kjappe CPUer. Veldig komplett desktop, men har fremdeles noe mangler i forhold til KDE3. XFCE - Nedkuttet versjon av GNOME, bruker litt mindre minne (etter min mening så lite at det ikke er verdt det). LXDE - Veldig nedkuttet versjon av Xfce, bruker litt mindre minne (se over). Kva er eigentleg dette? Lenke til kommentar
olear Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Desktopene som er tilgjengelig i Linux. F.eks, Ubuntu bruker GNOME som standard osv. Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Kva er eigentleg dette? Dette er noen av de grafiske alternativene du har når du skal installere linux. Uten noe GUI så får du kun tekst Lenke til kommentar
Scarn Skrevet 19. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2009 (endret) No har eg boota opp chakra på pc-en. Eg fekk alternativ om å velge språk i starten og kom vidare der eg kunne mellom anna boote opp. Eg trykte på enter på boot og no er det svart skjerm. Så restarta eg og no helde xp på og boote opp. Skal så klart prøve igjen. No starta eg med "free drivers only" som det stod, og det ser ut til at den bootar. Edit: Kom forbi ein eller anna loading, men så blei det svart skjerm og ingenting skjer.. Endret 19. januar 2009 av Gizmo93 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå