Gå til innhold

Installere Ubuntu på pc uten CD-rom/floppy?

Anbefalte innlegg

Jeg har en ca. fem år gammel bærbar PC. Den er ikke kraftig i det hele tatt og har verken CD-rom eller floppy. Nå har det seg slik at jeg har en eksternt CD-rom, denne tar strøm fra maskinen (en slags manipulert USB som i tillegg til USB kobler til en liten strømkontakt i PC-en) jeg hadde opprinnelig XP på (det var innstalert når jeg fikk den så ikke spør hvordan de fikk det inn, hadde jeg visst det hadde jeg ikke skrevet dette) og jeg fant ut at jeg skulle innstallere Ubuntu på denne og gjorde det uten problemer, men da innstallerte jeg det fra inne i XP. Til info innstalerte Windows 7 på denne da jeg testet det, og jeg kvittet meg med XP.

Nå er det en PC med en beta av Windows 7 på og Ubuntu fungerer ikke av en eller annen grunn. Saken er at jeg likte Ubuntu og kunne tenkt å ha dette, men da også kvitte meg med Win7, altså først formatere hele disken for så å innstalere Ubuntu.

Problemet er da at denne PCen ikke vil boote fra den eksterne CD-rom-en så hvordan får jeg både formatert og så innstalert? Kan ikke bare formatere fra inne i operativsysteme heller, får jo ikke bootet opp igjen da. Prøvde forresten også med en LiveUSB som fungerte dårlig det også.

Noen som har idè om hva jeg kan prøve?

Andreas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg prøvde dette, men den ville tydeligvis ikke boote fra no usb-enhet.

Jeg har tenkt litt, og lurte på om det ville gått å ta ut harddisken, settet den inn i den stasjonære PC-en jeg har stående og innstalert der?

Men virker som jeg må ha en rar kabel da ... jeg har ikke sett en slik kontakt før, men det står ATA/IDE på harddisken, noen som vet hva jeg trenger for å koble den til den stasjonære pc-en min?

Lenke til kommentar

Takk! Jeg skal få bestillt en slik en, men før jeg gjør det lurer jeg på om det blir no kluss med drivere og slikt når jeg innstalerer på en maskin og så bytter hardisken over i en ann en og prøver å kjøre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...