pgdx Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Håper noen med peiling på elektronikk her kan hjelpe meg litt igang. Jeg ønsker å fjernstyre digitalkameraet mitt fra PC. Det har jeg tenkt å gjøre (som på tegningen) ved å koble parallellporten min til en transistor (parallellportens signalporter er omtrent 4.2 til 5 volt) på basis, og å koble fjernstyringssignalkablene til kameraet på emitter og kollektor. Jeg har tenkt å koble de til felles jord. Fjernstyreren til kameraet fungerer på den måten at den tar bilde når man kortslutter to ledninger (shutter og jord). Jeg vet ikke hvilke spenning det er på shutter, men jeg vet at batteriet til kameraet er på 7.4V. Går dette bra? Trenger jeg en motstand mellom parallellport og transistor, og mellom transistor og jord? Hvilke type transistor trenger jeg, og evt. hvor store motstander? På forhånd takk. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 19. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2009 Har ihvertfall bestilt en 4.7kV-motstand til basis, og eksperimenterer vel da litt med kamera-emitter. Lenke til kommentar
Grimnar_ Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Kanskje du har litt lyst på et prosjekt, men du vet at du kan styre EOS kamera via USBn? Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 19. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2009 Ja, for det første er ikke det like artig, for det andre, tror jeg ikke USB-saken har støtte for BULB. Dette er jo ganske lett å programmere hvis jeg bare får den koblet til parallellporten. Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Kanskje brukte en optokobler i steden for en transistor ? Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 20. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2009 Har vurdert det. Du tenker for å beskytte kameraet mot eventuelle feil? Så ikke den store faren, egentlig. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Med parallellport trenger du enten full decoupling mellom pc og tilkoblet selvvlagt utstyr, eller en parallellport som du tåler å miste. Skal sinnsykt lite til for å ta knekken på en parallellport, og da drar den ofte med seg hovedkortet i tillegg. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 21. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2009 Med parallellport trenger du enten full decoupling mellom pc og tilkoblet selvvlagt utstyr, eller en parallellport som du tåler å miste.Tilkoblet utstyr er en transistor (basis) og en motstand på 4.7kOhm. Jeg har lest at spenningen på parallellportens signalporter ligger på < 5V. Har du noen erfaring med dette selv? Jeg har flere ganger tidligere brukt selvlaget utstyr direkte på parallellporten, og aldri har noe røket. Hvis du ikke har egen erfaring, pek gjerne til relevant kilde. Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 Hei. Jeg ville nok også brukt optokoblere for å være på den sikre siden, koster ikke mye ekstra. Regner med du skal bruke den 3-polte mini-jack inngangen på kamera? Har du tenkt på at den har en dobbel funksjon slik som utløserknappen? Kan trykke litt ned for fokusering, og fullt ned for å ta bilde. Samme på fjernkontroll inngangen. Så om du bruker to utganger fra paralellporten, kan du få samme funksjonen. ELFA har f.eks. denne rimelige optokobleren som kan brukes. Da må du beregne en diode i serie med den LED i optokobleren, slik at du begrenser strømmen. ca. 20mA er greit, denne jeg linket til tåler maks 50mA Lykke til! Nettulf Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 23. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2009 Jeg ville nok også brukt optokoblere for å være på den sikre siden, koster ikke mye ekstra.Jeg er usikker på hva det er jeg skal beskytte. Hvordan skal en optokobler beskytte parallellporten min? Regner med du skal bruke den 3-polte mini-jack inngangen på kamera?Har du tenkt på at den har en dobbel funksjon slik som utløserknappen? Kan trykke litt ned for fokusering, og fullt ned for å ta bilde. Samme på fjernkontroll inngangen. Så om du bruker to utganger fra paralellporten, kan du få samme funksjonen. Ja, jeg er dog ikke så veldig interessert i autofokusering med det første, men det er jo ingen vrien utvidelse hvis jeg først klarer å lage en liten krets som fungerer. Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Er ikke så bekymret for paralellporten egentlig, ikke så mye gruff som kommer fra et batteridrevet kamera som er fri som fuglen. Se bort fra at lynet kan slå ned i kamerastativet, men da er det neppe paralellporten man er mest bekymret for.... Men jordfeil på PC kan jo forekomme, og det er ikke sikkert kameraet er så glad i det! Tok selv knekken på en miksepult da det en gang var 60-70VAC potensialforskjell fra skjermen på lydkortet til miksepulten. Men muligheten for at noe skal skje er selvfølgelig liten. Skjønner uansett ikke at det er så mye å stresse med, all den tid en optokobler koster ca. 5 kroner..... Nettulf Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå