Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Kreativ tanke om Kunst og Håndverk!

Anbefalte innlegg

Godkveld Godfolk !

Jeg sitter her og funderer på hva jeg skal lage i Kunst og håndverk.

Fikk på fredag en oppgave som vi skal bruke resten av året på, og om jeg klarer å finne ut en ide på hva jeg kan lage fort, så har jeg hvertfall en fin start....

Oppgaven sier at vi skal lage noe og bruke "metodene" vi har lært på skolen de siste åra ( Snekre, sy, hekle,strikke, tegne, male , leireforming osv)

En venn av meg har en veldig fin ide.

Han skal lage en seng (snekrer en seng), Med dyne(strikker dyne) og en person som sover(lager personen av leire)...

Kan dere være så snille å hjelpe meg med hva i huleste jeg kan lage ?

Må legge til at jeg har tenkt på mye personer som gjør diverse, f.eks en person som går på ski... Men er det ikke veldig vanskelig å lage klær til dem ?:S

Ikke vet jeg, Kom med så mange ideer dere klarer, tar imot ALT !:)

TAKK!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leire er jo et fantastisk materiale, og om du har en forholdsvis stor ovn å brenne i kan du jo lage en skulpturutstilling hvor det er materialet du har fokus på. Det første som slo meg var et målrettet fokus på mennesket, hvor du med leireforming kan vise frem den menneskelige reise. Jeg ser for meg en tidslinje bestående av mange skulpturer, hvor overgangene er flytende og organiske og hvor stilen går fra noe mer naturalistisk til abstrakt, nesten kubistisk. Jo nærmere du kommer slutten, jo mer abstrakt blir utformingen, slik at man oppnår en klart definert visuell tidslinje som også hentyder på at ting blir mer obskurt og distansert fra virkeligheten jo lengre inn i det ukjente man vandrer.

Hvis ikke det er aktuelt ville jeg personlig tolket Paul Cézanne i et annet medium enn tegning/maling. Gjerne Leire, tekstil eller andre materialer. Spesielt bruken av former og gemometri vil være nøkkelen i en slik tolkning, men jeg ville også lagt stor vekt på fargebruken, da det er helt mesterlig utført i verkene til Cézanne.

Lenke til kommentar
Leire er jo et fantastisk materiale, og om du har en forholdsvis stor ovn å brenne i kan du jo lage en skulpturutstilling hvor det er materialet du har fokus på. Det første som slo meg var et målrettet fokus på mennesket, hvor du med leireforming kan vise frem den menneskelige reise. Jeg ser for meg en tidslinje bestående av mange skulpturer, hvor overgangene er flytende og organiske og hvor stilen går fra noe mer naturalistisk til abstrakt, nesten kubistisk. Jo nærmere du kommer slutten, jo mer abstrakt blir utformingen, slik at man oppnår en klart definert visuell tidslinje som også hentyder på at ting blir mer obskurt og distansert fra virkeligheten jo lengre inn i det ukjente man vandrer.

Hvis ikke det er aktuelt ville jeg personlig tolket Paul Cézanne i et annet medium enn tegning/maling. Gjerne Leire, tekstil eller andre materialer. Spesielt bruken av former og gemometri vil være nøkkelen i en slik tolkning, men jeg ville også lagt stor vekt på fargebruken, da det er helt mesterlig utført i verkene til Cézanne.

Du er nok helt sikkert inne på noe, og hadde det vært du som hadde hatt denne oppgaven, er jeg sikker på at du hadde fått topp karakter... Men jeg skjønner ikke helt hva du mener, mulig å komme med eksempler ?:p

Lenke til kommentar

Hvor gammel er du, hvor mange timer skal du bruke på oppgaven totalt, og hvilket materiale/medium er du mest komfortabel med å jobbe i? Siden du går kunst og håndverk regner jeg med du har kjennskap til Cezanne og ulike kunstretninger?

Forøvrig kastet jeg bare ut en ide i løse luften, men litt av poenget er jo at du selv må velge vending, uttrykk og budskap i verket slik at det blir noe som er gjennomsyret av dine egne føringer og ambisjoner.

Lenke til kommentar

hvis dette er kunst og håndverk i ungdomskolen har jeg et kjempetips som redda ræva mi.

var ikke noen megafan av faget, og lå ann til 2 til jul i 10. klasse fordi jeg ikke gjorde en dritt og var talentløs.

så fikk jeg ideen om å strikke, det er jo pinadø ikke så vanskelig.

så da strikka jeg 2 sånne svettebånd, og 2 pannebånd i freshe farger som jeg broderte med henholdvis "Lol" og "Rofl".

klarte å redde inn en dugelig karakter.

kanskje ikke noe å skryte av, men det er en veldig enkel løsning :)

Lenke til kommentar
Hvor gammel er du, hvor mange timer skal du bruke på oppgaven totalt, og hvilket materiale/medium er du mest komfortabel med å jobbe i? Siden du går kunst og håndverk regner jeg med du har kjennskap til Cezanne og ulike kunstretninger?

Forøvrig kastet jeg bare ut en ide i løse luften, men litt av poenget er jo at du selv må velge vending, uttrykk og budskap i verket slik at det blir noe som er gjennomsyret av dine egne føringer og ambisjoner.

Går siste år på ungdomskolen ser du :p Har ikke hørt om cezanne ....

Er 16 og det blir vell kun totalt 10-12 timer på skolen, (mange timer går bort dette halvåret siden Tentamener, Eksamener, osv osv)

Må bare si med engang at det er femmeren jeg sikter på !

Lenke til kommentar

Hva med å bruke noen timer på å lese litt om Cezanne (eller en annen kunstner du liker godt) og se igjennom verkene til personen, for deretter å lage en tolkning i et valgfritt materiale? Enten en tolkning av et enkelt verk, en serie, eller en tolkning av hele kunstnerens føringer.

Lenke til kommentar

jeg husker jeg lagde et enkelt middelalder kostyme(skjorte, kappe, osv). Det ble mye sying, som jeg ikke er spesielt flink til. Men jeg var motivert for å fortsette fordi jeg laget noe jeg hadde veldig lyst på. For meg ble resultatet mye viktigere en karakteren, ogi ettertid har jeg brukt kostymet mye.

så finn noe som du hadde syntes det er kult å ha og som det er mulig å lage selv, det viktigste er motivasjon.

Endret av designer0
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...