Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå har jeg lest endel av innleggene dine, og det virker som du er helt i startfasen av å lære deg programmering. Foreslår derfor at du dropper DirectX til du har tilegnet deg myyye mer kunnskaper. DirectX 3D er tungt å komme i gang med. Lær deg C# skikkelig først.

Det er ikke meningen å være frekk hvis noen skulle oppfatte det slik. Skriver dette kun som et velmenende råd.

Lenke til kommentar

XNA er et supersett av Direct3D for spillprogrammering. Dette er egentlig litt paradoksalt siden Direct3D er laget for spillprogrammering i utgangspunktet (i motsetning til OpenGL)

Men det er bare å prøve seg hvis du vil, men hvis du støter på problemer på grunn av manglende C# kunnskaper, kan vi ikke hjelpe deg med Direct3D, siden det egentlig ikke er dette du har problemer med.

Det tar lang tid å lære seg spillprogrammering, og det kreves mye matematikk og fysikk-kunnskaper (linje-polygon interseksjon, normal-polygon interseksjon, newton fysikk, matriser etc.)

Direct3D har riktignok laget mye for deg, men det er også viktig å forstå dette.

Lenke til kommentar

ops trodde xna var noe som directx eg min feil... :p takk for det vet at det er eg som ikke kan nokk om c# :p emne løst:D

letmegoogle eier... brukte den for en stund siden på et annet forum:p

Endret av ikono3
Lenke til kommentar

XNA er svært behagelig å bruke, og man finner mange tutorials om det på nett.

Om man betaler for XBOX-kittet kan man også kjøre spillene fra en xbox 360 om ønskelig.

Hvis man er fersk med C# eller programmering generelt, vil det dog være noe tungt.

Det er ikke uten videre at man oftest begynner å programmere i helt enkle konsollprogrammer, og deretter bygger på med mer avanserte ting som 3d :)

Lenke til kommentar
XNA er svært behagelig å bruke, og man finner mange tutorials om det på nett.

Om man betaler for XBOX-kittet kan man også kjøre spillene fra en xbox 360 om ønskelig.

Hvis man er fersk med C# eller programmering generelt, vil det dog være noe tungt.

Det er ikke uten videre at man oftest begynner å programmere i helt enkle konsollprogrammer, og deretter bygger på med mer avanserte ting som 3d :)

vet :p har bare lyst og prøve...

Lenke til kommentar

Hvis du har lyst til å se resultater på skjermen gjerne i form av spill, så foreslår jeg at du starter med noe greier i 2D. Kanskje lage et vindu som viser 50 baller som spretter rundt. Så kan du dra dem rundt med musa og få dem til å kollidere med hverandre og sprette av veggene etc. Da får du et lite innblikk i svært generelle ting du vil støte på en hel del i spill o.l., samt littegrann fysikk i form av krefter, farter, akselerasjon(sp?), kollisjon, etc. Du har sikkert en del peiling på dette allerede siden du har lyst til å lage spill. :)

Begynn med å lage en vektor-klasse. :D Så lager du en ball-klasse. Når du har gjort dette, kan du fortsette med å finne ut hvordan du enkelt kan tegne opp streker og rundinger etc på skjermen. Så trenger du noe for å kontrollere tiden, så ballene ikke fyker rundt med hensyn på framraten, men selve tiden. Når du har kommet så langt, er du så godt som i mål. :)

Jeg ville foreslått OpenGL for 2D. Det er svært enkelt i forhold til DX. (Det er dette jeg driver med om dagen. [Med hjelp fra GeirGrusom over MSN :p])

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...