H09I6AN Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Har en del ting jeg lurer på ang. utdanning som vognfører for klasse C - Lastevogn, eller CE - Tung transport på en av luftforsvarets skoler. Hvor kan man bli stasjonert? Hvor lang tid tar utdanningen? Er det noe plikttjeneste? Er det noen av dere som har tatt denne utdanningen? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 For klasse C kan du bli plassert på samtlige baser. Alle har behov for lastebiltransport. For CE vet jeg ikke, men vil tippe alle F-16basene i alle fall, og sikkert et par flere steder. Kanskje også Madla? Utdanningen for klasse C tar bare noen uker, sett at du har B fra før. Har du ikke B fra før, kan du bare glemme det hele. Det er ingen plikttjeneste. Du får bare klasse C hvis din tjenestestilling tilsier det. Du får det på BS - transportlinjen, og da er det jo plikttjeneste, men er ikke plikttjeneste for selve kurset i seg selv. Det er ikke en "utdanning", men et enkelt kurs, og den er helt lik den sivile undervisningen for C og CE, pluss at du muligens må ha en dag eller to med utsjekk på militært kjøretøy. Lenke til kommentar
H09I6AN Skrevet 18. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2009 For klasse C kan du bli plassert på samtlige baser. Alle har behov for lastebiltransport. For CE vet jeg ikke, men vil tippe alle F-16basene i alle fall, og sikkert et par flere steder. Kanskje også Madla? Utdanningen for klasse C tar bare noen uker, sett at du har B fra før. Har du ikke B fra før, kan du bare glemme det hele. Det er ingen plikttjeneste. Du får bare klasse C hvis din tjenestestilling tilsier det. Du får det på BS - transportlinjen, og da er det jo plikttjeneste, men er ikke plikttjeneste for selve kurset i seg selv. Det er ikke en "utdanning", men et enkelt kurs, og den er helt lik den sivile undervisningen for C og CE, pluss at du muligens må ha en dag eller to med utsjekk på militært kjøretøy. Takk takk for infoen Du svarer på all mine spørsmål :!: Du har mye kunnskap om forsvaret Lenke til kommentar
vannslangen Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 Jeg var i indre troms og fikk sponset CE av forsvaret. Masse semier der for transport av stridsvogner. Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 Vil du ha CE/C er det bare en bataljon som gir deg størst sjanse for dette. Lappen til disse kjøretøyene er meget ettertraktet, og det å søke seg til hvorsomhelst i norge å satse på å få C, er nok litt for optimistisk. Voksenopplæring driver med dette hos de fleste, men da må det ofte søkes med behovserklæring fra arbeidsgiver eller lignende, samt du må betale litt selv. CSS er en bataljon på Bardufoss i indre troms. De driver med alt som kan drives med innen tunge kjøretøy og transport. De frakter forsvaret sine Leo og CV90 til øvelser, vann/fuel, mat, reservedelslager(++) alt på lastebil. Her trengs det mye folk, og sjansen for å få enten C eller CE er stor. Mulighet for ADR, truck og annet er også meget høy, da du i enkelte kompani har stillinger med slike krav. Her er det ikke noe pliktår for å få lappen. Du blir sendt til FKB (forsvaretskjøreskole) som hyrer inn lokale kjøreskolelærere som kommer fra distriktene og gir soldater full opplæring, helt lik slik en normal sivil kjøreskole ville ha gitt. Hadde mitt år der, fikk C, ADR, div truck(++), og kan mye om CSS og hva de driver med, så lurer du på noe om den bataljonen, eller utdanningen, bare spør! Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 SvennAndre: Er drøssevis med folk som får C-lappen i ingeniør og begge manøverbataljonene i alle fall, og i de bataljonene er det ikke akkurat de stillingene som krever C-lappen som folk flest ønsker seg (stikkord: STORM! STORM! STORM!!!!), så sjansen er rimelig stor der også. Søker du om å bli transportassistent på Madla, enten i luft eller i sjø, så er det slettes ikke usannsynlig at du får det der heller. de aller, aller fleste basene rundt omkring trenger noen med C-lappen av og til. Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 Sier ikke at du ikke får det andre steder enn CSS, men på et årskull på 4-500stk antar jeg at omtrent 2-300 (om ikke mer, husker ikke antallet) får noe førerkort av noe slag. Alle får såklart ikke CE, da dette bare gjelder for de i tungtransport troppen, men om du IKKE ender opp med C etter å ha vært i CSS, ja, da har du manglet noe kvalifikasjoner(klasse B feks.), søkt deg til en stilling som fotograf, ass.* etc, eller blitt plassert med vilje som mekaniker el. http://www.mil.no/haren/styrker/cssbn/star...equestid=126371 Lenke til kommentar
H09I6AN Skrevet 23. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2009 Takk for bra svar, Svenn André (Anntar jeg du heter) :!: Men det står noe om internasjonal tjeneste, er dette noe mange må? Og hvor ligger Bardufoss? Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 Stemmet ganske bra det, ida! (?) Internasjonale tjeneste er BARE for de som søker seg, ingen kan plutselig få beskjeden "du SKAL til afghanistan". Bardufoss ligger i Troms Fylke, litt nord for Narvik (4-5mil om jeg husker rett). Bare å se på kartet! Bardufoss er et rolig sted, heftig preget av militært tilstedeværelse. Uten forsvaret hadde nok bardufoss vært mye mindre. Bardufoss ligger omtrent 2 timer sør for Tromsø. Ikke verdens navle, men du har alt du trenger i nærheta. Fine naturomgivelser etc. Skal ikke mange kilometerne, så er du midt i skauen og langt fra sivilisasjon. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 Internasjonale tjeneste er BARE for de som søker seg, ingen kan plutselig få beskjeden "du SKAL til afghanistan". Nå tar du rimelig feil. Er du grenader/befal/offiser så kan du beordres ut. Da kan du si opp jobben, eller reise ut. Har du da plikttjeneste, så må du reise. Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 Jupp, som befal kan du det, men sjansen for det er liten. Går mye på om du selv vil. Har foreldre og slekt som er godt innplanta i forsvaret, og ingen har blitt beordret. Man blir spurt, vil man ikke der og da, leter man etter noen andre, da det alltids er noen som vil. Selv om du kan bli beordra, er det siste utvei for vedkommende som setter opp kullet. Men i førstegangstjenesten, som sikkert er det trådstarter spør om, kan ingen bli beordret ut. Det var poenget mitt. Lenke til kommentar
vannslangen Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 Og hvor ligger Bardufoss? CSS er en bataljon på Bardufoss i indre troms. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 Jupp, som befal kan du det, men sjansen for det er liten. Går mye på om du selv vil. Har foreldre og slekt som er godt innplanta i forsvaret, og ingen har blitt beordret. Man blir spurt, vil man ikke der og da, leter man etter noen andre, da det alltids er noen som vil. Selv om du kan bli beordra, er det siste utvei for vedkommende som setter opp kullet. Men i førstegangstjenesten, som sikkert er det trådstarter spør om, kan ingen bli beordret ut. Det var poenget mitt. For å kverulere enda mer, så kan ingen reise ut i førstegangstjenesten heller. Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 Nei, men du kan reise til oppsettingsperioden under fgtj, etter rekrutten(etter 6mnd eller hva det var, husker ikke). Men det er litt kjipt, fordi du fortsetter å få vanlig fgtj lønn, helt til den dagen du setter foten på et fly. Søker man seg inn etter å ha dimmitert, og blir med på oppsetting, får man full lønn under oppsettningsperioden. Så om man har et ønske om å komme seg ut, bør man gjøre det så fort bataljonen din sier ifra. Forsvaret liker å spare penger, hvis det er mulig. Lenke til kommentar
H09I6AN Skrevet 24. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2009 Stemmet ganske bra det, ida! (?) Internasjonale tjeneste er BARE for de som søker seg, ingen kan plutselig få beskjeden "du SKAL til afghanistan". Bardufoss ligger i Troms Fylke, litt nord for Narvik (4-5mil om jeg husker rett). Bare å se på kartet! Bardufoss er et rolig sted, heftig preget av militært tilstedeværelse. Uten forsvaret hadde nok bardufoss vært mye mindre. Bardufoss ligger omtrent 2 timer sør for Tromsø. Ikke verdens navle, men du har alt du trenger i nærheta. Fine naturomgivelser etc. Skal ikke mange kilometerne, så er du midt i skauen og langt fra sivilisasjon. Sant det Takk takk, nå er jeg plutselig blitt ganske mye klokere :!: Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Ikke noe problem, du må bare spørre om det var noe mer! Lenke til kommentar
MemorY Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Nei, men du kan reise til oppsettingsperioden under fgtj, etter rekrutten(etter 6mnd eller hva det var, husker ikke). Men det er litt kjipt, fordi du fortsetter å få vanlig fgtj lønn, helt til den dagen du setter foten på et fly. Søker man seg inn etter å ha dimmitert, og blir med på oppsetting, får man full lønn under oppsettningsperioden. Så om man har et ønske om å komme seg ut, bør man gjøre det så fort bataljonen din sier ifra. Forsvaret liker å spare penger, hvis det er mulig. For å kværulere litt jeg også, så er dette også feil. Jeg hadde lønnstrinn 19 (Ikke veldig mye å rope hurra for) + tillegg som kommer av særavtalen for intops. Men nå for det være nok OT. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 MemorY: under oppsettingsperioden? Lenke til kommentar
MemorY Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 MemorY: under oppsettingsperioden? Ja. Lenke til kommentar
Logum Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 De fleste trekkvognførerne i Luftforsvaret blir tatt ut i juli-kontingenten på Madla. Da tar de ut ganske mange (50 stk?). Utdanningen skjer på Sessvollmoen (like ved Gardermoen). De fleste havner i Luftvern, enten i Bodø eller på Ørland. Noen havner i Basesett i Bodø, og får dermed CE (fikk i hvert fall det før). Et par-tre blir bussjåfører, og noen havner på Rygge. kjempefin tjeneste, og veldig bra "utdanning". Anbefales. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå