Gå til innhold

Bakhøyttalere til Onkyo sr606

Anbefalte innlegg

Hallo!

Jeg og samboeren har akkurat gått til innkjøp av en Onkyo sr606 og Dali Concept 6 fronter + Dali concept senter.

Videre skal det nå "bygges" ut med bakhøyttalere, men er litt usikker på hvilke vi vil gå for...

Jeg er også litt usikker på pris, men det blir i klassen innenfor 1500-3000 (vet det er et sprik, men tenker slik at hvis vi får mye bedre til 3000 er det verdt det, ellers er det ikke alpha&omega å gå opp).

Noen jeg har sett litt på er:

CERWIN-VEGA VE-5M

DALI Concept 1

CERWIN-VEGA HD-63S

DALI LEKTOR 1

Jeg har bevisst ikke tatt med concept 2 i min vurdering, da disse blir for store i fysisk størrelse.

Størrelsesmessig er Lektor 1 veldig ideelle, men er de verdt de ekstra kronene?

Eller vil jeg få mer for pengene ved å gå for den litt billigere Cerwin Vega VE-5M? (Eneste jeg selv har hørt av de overnevnte er CW HD-63S. Denne overrasket meg positivt med måten de 7 elementene klarte å skille lyder/gi et rikt lydbilde, men siden jeg allerede har Dali frister det jo å følge opp med samme merke også på bakhøyttalerne...)

Endret av DKH
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-XHLacM

Jeg ville gått for Concept 1 da den er i samme serie som de resterende høyttalerne. På den måten blir lydbildet mest mulig sømløst.

Lenke til kommentar

Bakhøyttalere er ikke fryktelig kritiske, da lydnivået er veldig moderat, men du har allerede fått gode råd om å følge samme høyttalerserie som resten. På den måten oppnår du god klangbalanse.

Jeg ville styrt unna CV, da jeg personlig synes lyden er litt "fet" og urealistisk.

Ellers er det ofte praktisk ting som avgjør, i forhold til plassering oppheng, utseende etc.

Mine første bakhøyttalere var Dali piano; små, lekre og hendige, men litt spinkle da jeg flyttet kinoen til et større rom.

Tenk litt praktisk på kablingen, og ikke bruk altfor grove kabler. Det er ikke nødvendig med det relativt beskjedne trykket i bakkanalene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
og ikke bruk altfor grove kabler.

"Grove kabler"? Snakker du her om tykkelsen eller den kjemiske sammensetningen? Det er nesten "vanskelig" å finne høyttalerkabler som ikke består av 99% kobber, eller mer.

På lengre strekk (bakhøyttalere) er det en fordel med tykkere kabler, da dette sørger for minst effekttap. 2,5mm² gjør susen for de aller fleste.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da ble det Dali Concept 1 med QED original kabler på oss (samt bestilte Acoustic VM stativer). Da begynner oppsettet og bli ganske komplett, og jeg gleder meg til å få prøv det med bakhøyttalerne:)

Hittil må jeg si meg fornøyd med Concept frontrekka + Onkyo recieveren hvertfall. Håper jeg har gjort det lurt med å kjøre concept på hele linja, i stedet for å blande. Frontene (concept 6) funkerer strålende med onkyoen etter min smak, og akustisk musikk er nydelig om dagen:) Får vel teste ut hele systemet med The Dark Knight på BD også, når jeg får satt det opp (ja, jeg gleder meg ja:D )

Endret av DKH
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...