salezman Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 (endret) Hei, Er det noen som kan hjelpe meg med noen spørsmål angående konfigurering av Telenors multimodem Speedtouch 780WLT ? Tenker da på f.eks MSN ( [email protected] ) eller en eller annen chatte-service på nett. Mvh. Salezman Endret 18. januar 2009 av salezman Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Hvorfor ikke ta det her? Lenke til kommentar
salezman Skrevet 18. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2009 Hvorfor ikke ta det her? Joda, kan alltids det, men det blir mye frem og tilbake fordi jeg er IKKE veldig bevandra i dette + at jeg har MANGE spm. rundt dette Lenke til kommentar
salezman Skrevet 18. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2009 Hei igjen, Saken er den at jeg ikke får til dette med å bruke multimodemet fra Telenor ( Speedtouch 780WLT ) sammen med min trådløse router ( D-Link 524 ) Å sette multimodemet til Telenor i bridgemodus klarer jeg greit. Og jeg kopler sammen router og multimodem slik : Kabel fra WAN på router til LAN på multimodem. Kabel fra PC går da inn på router på en annen LAN utgang. Dette funker forsåvidt greit, men skulle gjerne likt å visst hva som er hva når det kommer til ip-adresser. Når jeg kjører komandoen IPCONFIG /ALL med MS-DOS ledetekst så får jeg følgende adresser : Nettverksmaske : 255.255.255.0 Standard gateway : 192.168.0.1 DHCP server : 192.168.0.1 DNS server : 10.0.0.138 og 192.168.0.1 Dette er HELT GRESK for meg Mitt ønske har hele tiden vært å kunne få til en løsning hvor det med enkelhet kunne åpnes porter på router uten for mye mikkmakk......men nå synes jeg det blir litt mye. Noen som kan fortelle meg på en enkel måte ( gjerne på [email protected] ) hva jeg har gjort og eventullt hva jeg bør gjøre videre. På forhånd takk ! Mvh. Salezman Men Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 DNS kan du sette til 192.168.0.1 og 195.159.0.100 Fungerer internett til deg nå og kan du se hva WAN-adressen er på D-link router? Lenke til kommentar
salezman Skrevet 18. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2009 DNS kan du sette til 192.168.0.1 og 195.159.0.100 Fungerer internett til deg nå og kan du se hva WAN-adressen er på D-link router? Når jeg logger meg inn på D-Link med 192.168.0.1 og velger WAN i venstremargen så står det følgende : WAN settings er huket av med Dynamic IP Address, videre nedeover på samme side så står det Primary IP address 0.0.0.0 og Secondary IP address 0.0.0.0, MTU 1500 Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 (endret) OK da får du ikke ipadresse fra modem. Du kan prøve å sette routeren opp med PPPoE. PPPoE [email protected] passord Endret 18. januar 2009 av la7dfa.com Lenke til kommentar
salezman Skrevet 18. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2009 OK da får du ikke ipadresse fra modem.Du kan prøve å sette routeren opp med PPPoE. PPPoE [email protected] passord Dette har jeg forsøkt opptil 10 ganger nå tror jeg med reset av ruter like mange ganger.....får da bare meldingen DCHP disconnected.....og JA jeg skriver riktig brukernavn MED @online.no samt riktig passord.... Dette funker dårlig dessverre. Lenke til kommentar
salezman Skrevet 18. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2009 Tror jeg trenger en veldig forenklet TRINN FOR TRINN veiviser for dette....føler at jeg har prøvd ALT nå...uten å lykkes helt ennå. Internett funker som bare det, men er ikke helt i mål hva det å åpne porter angår.. Lenke til kommentar
salezman Skrevet 18. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2009 Mitt oppsett inne på D-Link ser sånn ut : Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 OK. Det betyr at routermodemet ditt fremdeles har routerfunksjonen og ikke står i bridge. Du skal enten få en ipadresse som ikke starter med 10.0.0.x eller at du må koble deg på med PPPoE i routeren etter for å få IP. Lenke til kommentar
salezman Skrevet 18. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2009 OK. Det betyr at routermodemet ditt fremdeles har routerfunksjonen og ikke står i bridge.Du skal enten få en ipadresse som ikke starter med 10.0.0.x eller at du må koble deg på med PPPoE i routeren etter for å få IP. Ok, da spør jeg videre. Hvis du nå ser for deg at jeg setter routermodemet mitt i bridge, resetter D-Link og kopler denne fra WAN til LAN med kabel til routermodemet. Hvor skal så kabel fra PC tilkoples ? LAN på bridgemodem eller på LAN på trådløs router ? Og deretter, hvilke konfigureringer må gjøres inne i D-link ruter ? WAN, LAN, DHCP, dynamic eller static IP adresse. Eller kanskje PPPoE Det er dette jeg sliter mest med, nemlig konfigureringen ! Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Kabel fra routermodem skal komme fra LAN på routermodem og så gå videre til WAN på D-link. PC skal være tilkoblet LAN på D-link. I D-link setter du opp routers WAN til PPPoE med [email protected] og passord. Router skal velge IP-adresse fra Telenor dynamisk. Deretter skal det fungere med internett på PC. All portforwarding herfra og ut kan du gjøre i D-link etter guide på portforward.com. Lenke til kommentar
salezman Skrevet 18. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2009 (endret) Kabel fra routermodem skal komme fra LAN på routermodem og så gå videre til WAN på D-link.PC skal være tilkoblet LAN på D-link. I D-link setter du opp routers WAN til PPPoE med [email protected] og passord. Router skal velge IP-adresse fra Telenor dynamisk. Deretter skal det fungere med internett på PC. All portforwarding herfra og ut kan du gjøre i D-link etter guide på portforward.com. OK, so far, so good Dette skal jeg nå ha kunnskap nok til å kunne klare tror jeg. Hvis jeg mot formodning skulle få meldingen DHCP Client disconnected som status etter dette og ikke komme på internett, hva er da i tilfelle galt ? Selvsagt forutsatt at [email protected] og passord er riktig skrevet. Endret 18. januar 2009 av salezman Lenke til kommentar
salezman Skrevet 18. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2009 Hei igjen, Da var modemet satt i Bridge, trådløs ruter er koplet sammen med modemet ( kabel fra WAN på ruter til LAN på modem ). Oppsett av PPPoE på WAN i ruter funket dårlig. Men satt denne på Dynamic IP Address, så virket internett. Men ynes ikke dette ser noe anderledes ut enn oppsatt som accesspunkt ? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Forskjellen på dette og aksesspunkt er at du bruker WAN på routeren slik at den funker som router. I tillegg er DHCP-serveren aktiv. Sjekk at modemet ikke leverer 10.x.x.x adresse nå... Hvis det gjør det så er du fremdeles ikke i bridge. Jeg vet Telenor går bort fra PPPoE i disse dager, så det kan være forklaringen på at det ikke fungerer som forventet med PPPoE, men det kan kanskje noen med Telenor kommentere i denne tråden. Lenke til kommentar
salezman Skrevet 19. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2009 Hei igjen, Enden på visa ble at jeg valgte å sette opp multimodemet fra Telenor igjen. Dette fungerer forsåvidt greit. Jeg brukte routerens webgrensesnitt for å få åpnet porter som 21 og 80. Det virket greit ! Men port 23 ( Telnet ) og ett par andre porter som jeg gjerne vil ha åpnet, lar seg altså ikke åpne. Noen tips på hvordan jeg kan få fremtvunget åpnet disse portene ? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Jeg kjenner ikke til at Telenor har begrensninger utover port 25 som kan åpnes manuelt ved å logge på onlinekonto. Får du til å forwarde port 21 så burde de andre også fungere. Lenke til kommentar
salezman Skrevet 19. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2009 YIPPIIIIIIIEEEEEEEEEEEE Nå er ALT I ORDEN !!! Løsninga ble følgende : Droppe trådløs D-LINK 524 router, og benytte meg av multimodem fra Telenor. Åpne porter, og vips så var jeg fornøyd. TUSEN TAKK ALLE SOM HAR HJELPT MEG. DERE ER HELT KONGE !!! NB ! Kan se ut som om portene som jeg åpnet i routerens webgrensesnitt og som ikke viste seg på canyouseeme.org som åpne, ALLIKEVEL ble åpnet. Salezman Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå