Arsenvif Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Heisann. Viste ikke om dette var det riktige stedet å skrive, men prøver Er 17år og har jobbet i snart 2år. 1 året så trakk de ikke noe skatt pga jeg tjente under 39.000. (Hadde levert frikort) Nå i 2008 så har de trukket skatt fra 1 lønning, hvorfor det? Skal vel bare trekke skatt vis jeg tjener over 39.000, på lønningsslippen så står det nå tabell trekk.... Får jeg da penger igjen på skatten? Sorry for krunglete tekst. Takk på forhånd. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Om du tener under 39 990 vil du få igjen alt du har betalt inn. Om du tener over 39 990 vil du betale litt skatt og få igjen det du har betalt for mykje i skatt. Om du ikkje har levert frikort for 2009 så trekker dei skatt, kan være difor. Om du vil bruke frikortet kan du berre bestille og levere til arbeidsgivar. Lenke til kommentar
Arsenvif Skrevet 18. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2009 Om du tener under 39 990 vil du få igjen alt du har betalt inn. Om du tener over 39 990 vil du betale litt skatt og få igjen det du har betalt for mykje i skatt. Om du ikkje har levert frikort for 2009 så trekker dei skatt, kan være difor. Om du vil bruke frikortet kan du berre bestille og levere til arbeidsgivar. Men jeg har levert frikort,men det blir omgjort til tabelltrekk lissom. Så vis jeg da tjente under 39.990.- i 2008 som du nevner så får jeg alt det jeg har betalt i skatt tilbake da... Når skjer dette? Er det skatteoppgjør til sommeren? Selvangivelse? Tusen takk for svar :=) Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Nå hender det jo at de som jobber i med lønn gjør feil da. Trenger ikke være vanskligere enn å ta en telefon til dem og høre hva som skjer Lenke til kommentar
Jove Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Kan det være at du tente akkurat opp til grensebeløpet i år, og de som lager skattekort beregner at alle går litt opp i lønn? Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Du er helt sikker på at du har levert frikort for 2009? Har fått en del spørsmål fra ansatte jeg kjører lønn for. Ikke levert nytt frikort for 2009 = 50% skatt i januar. Det er dog ingen problem å korrigere det på neste lønnskjøring. Lenke til kommentar
Xell Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Litt difus forklaring på hva som har skjedd her. Du sier at du har jobbet i snart 2 år og at første året hadde du frikort, men i 2008 trakk de skatt fra første lønning. Ut i fra dette gjør jeg følgende tolkning; du jobbet i deler av 2007 og hele 2008. I 2007 laverte du frikort, mens i 2008 så betalte du skatt fordi du leverte et skattekort som etter beregning fra skatteetaten anntok at du kom til å tjene mer enn frikortgrensen. Når du leverer vanlig skattekort så vil de bli trukket skatt på hver lønning. Hvis du tjener bare så vidt over frigrensen så vil du ikke betale så mye i skatt, men du vil måtte betale trygdeavgift på hele lønnen. Dersom du har hatt vanlig skattekort, men ikke har endt opp over frikortgrensen så kommer du til å få tilbakebetalt All skatten du har betalt (også trygdeavgiften). Hvorvidt du får penger igjenn på skatten kommer annpå hvor mye du har tjent og hvor mye du har betalt i skatt. Vanskelig å gjøre noen anntakelser med de opplysningene du har gitt. Lenke til kommentar
Mikkel™ Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Synes det er bissart for oss som er lærling og bor alene og bli trukekt 36% skatt jeg. Selv har jeg nå i begynnelsen av februar 8700 i lærlingelønn, og 3XXX av det blir trukket i skatt. Husleia er på 4500 og stipendet er på 3000 og noen kroner. Hvordan har de logisk tenkt ut hvordan oss lærlinger skal leve :| ? Lenke til kommentar
Xell Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Hvis du skal betale 36% i skatt så er det antakelig vis pga et dårlig beregningsgrunnlag. Det er ingenting i veien for å gå inn på skatteetatens sider og fylle inn riktig intektsgrunnlag for å få et nytt og oppdatert skattekort. Det er faktisk en hver arbeidstaker eget ansvar å sørge for at skattekortet stemmer relativt bra med virkeligheten. Når du mottar skattekortet så får du også en oversikt som forteller hvilket grunnlag som medfører det beregnede trekket. Dersom det er verdier i grunnlaget (feks forventet inntekt) som ikke stemmer over ens med virkeligheten så er det bare å fylle ut oppdaterte verdier og sende inn søknad om nytt skattekort. Skatteetaen overberegner gjerne på veridene slik at de fleste bataler litt mer skatt enn de skal så sant situasjonen ikke endrer seg drastisk i løpet av året. Etter hva jeg har skjønt av folk rundt meg er dette noe de fleste er fornøyd med. Mange vil heller ha igjenn 10000-20000 igjenn på skatten enn å skylde 1000. Personlig liker jeg ikke å "spare" ved å betale ekstra skatt hver måned, og følger heller med på skattetrekket mitt gjennom året, og oppdaterer skattekortet dersom jeg ser at det blir et betraktelig avvik. Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Synes det er bissart for oss som er lærling og bor alene og bli trukekt 36% skatt jeg. Selv har jeg nå i begynnelsen av februar 8700 i lærlingelønn, og 3XXX av det blir trukket i skatt. Husleia er på 4500 og stipendet er på 3000 og noen kroner. Hvordan har de logisk tenkt ut hvordan oss lærlinger skal leve :| ? Dere får jo faktisk lønn under utdanning, og det er det ikke så mange andre som får. Lenke til kommentar
Mikkel™ Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Fant ut på skattekortet nå at jeg blir bare trukket 1000-1500 (vet ikke eksakt hvor mye etter lønnsøkning) så klarer meg nok bra fordi Lenke til kommentar
MsGreen Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Men jeg har levert frikort,men det blir omgjort til tabelltrekk lissom.Så vis jeg da tjente under 39.990.- i 2008 som du nevner så får jeg alt det jeg har betalt i skatt tilbake da... Når skjer dette? Er det skatteoppgjør til sommeren? Selvangivelse? Tusen takk for svar :=) Er situasjonen slik så får du nok tilbake pengene i lønningen i juni/juli, alså til sommeren. Men hør på Xell, var mye fornuftig der ^^ Lenke til kommentar
Arsenvif Skrevet 21. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2009 Dette var til stor hjelp :=) Tusen takk alle sammen. Lenke til kommentar
kdog Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 Synes det er bissart for oss som er lærling og bor alene og bli trukekt 36% skatt jeg. Selv har jeg nå i begynnelsen av februar 8700 i lærlingelønn, og 3XXX av det blir trukket i skatt. Husleia er på 4500 og stipendet er på 3000 og noen kroner. Hvordan har de logisk tenkt ut hvordan oss lærlinger skal leve :| ? 4500 kr i husleie på Steinkjer høres ut som et palass som er større og bedre enn det en som fortsatt holder på med utdanning behøver... Du får i tillegg stipend fra "felleskassa" som er større enn det du totalt skal betale i skatt. Be om korrekt skattekort, vær takknemlig for stipendet, gled deg til neste halvår med høyere lønn, vurder billigere hybel og slutt å klage. Lenke til kommentar
Mikkel™ Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 Skaffa meg BSU nå. Så når jeg klarer å håve inn 10.000 spenn der går jeg ned 20% skatt ! Palass og palass. Sentralt beliggende leilighet med gangavstand til alle fasiliteter på 55 Kvadrat. Synes det er greit nok for en aleneboer som meg jeg Lenke til kommentar
kdog Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 Skaffa meg BSU nå. Så når jeg klarer å håve inn 10.000 spenn der går jeg ned 20% skatt ! Palass og palass. Sentralt beliggende leilighet med gangavstand til alle fasiliteter på 55 Kvadrat. Synes det er greit nok for en aleneboer som meg jeg Det er likevel bedre bosituasjon enn eksempelvis en VGS-elev eller høyskolestudent vanligvis kan unne seg. BSU resulterer i 20% fratrekk av nettopp BSU-beløpet, ikke 20% av skatten din. 10.000 gir 2000kr fratrekk på skatten. Lenke til kommentar
Mikkel™ Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 Ja... stememr, my fault Men jeg har bestemt meg for å bosette meg her da. Så jeg gikk heller rett for en passelig leilighet istede for å kanskje flytte igjen om 2-3 år :|. Pluss at jeg har tabell-trekk så har ikke mer enn 1200~ trekk i måneden faktisk. Lenke til kommentar
Xell Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 jeg tipper at du har sett at det sto 36% ett eller annet sted på skattekortet ditt og ikke kikket noe mer på det. Alle som har tabelltrekk så står det spesifisert på skattekortet et %-trekk for ikke-ordinær inntekt og for andre enn primær-arbeidgiver (hvis man feks har flere deltidsjobber). %-trekket pleier å ligge noe over det man trekkes på oridnær inntekt. Lenke til kommentar
Mikkel™ Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 Første året med skatt serru Alt skal læres både på godt og på vondt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå