Phantom_Lord Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 (endret) Hei Jeg har akkurat begynt på jus i oslo, og har akkurat passert fadderuken (mye festing og gøy). Har vært på noen informasjonsmøter, og føler allerede at dette studiet ikke passer for meg. Jeg har jobbet fra september til januar for å ha noe å gjøre mens jeg ventet. Siden eksamen er i desember 09, og hvis jeg stryker/ikke vil studere mer fra det tidspunktet - så kan jeg vel allerede nå droppe ut!? Det gjør det lettere på mange måter; 1: Jeg slipper å kaste bort nesten 2 år 2: Jeg slipper unødvendig studielån 3: Jeg søker meg på et nytt studie i februar, slik at jeg kan begynne allerede til høsten 09. Hvis jeg bestemmer meg for å fortsette, men alikevel hopper ut i Desember kan jeg få følgende: 1: Bestått eksamen i ExPhil 2: Kanskje bestått i 1 avdeling jus Det jeg har kanskje fått lysten på er å ta allmennlærerutdannelse på høyskole (der trenger du ikke exphil). Er det feigt allerede å droppe ut etter 2-3 uker? Eller er det smart? Jeg tror ganske sikkert at jus studiet ikke er noe for meg. Noen som vil hjelpe meg med noen råd? Endret 18. januar 2009 av Phantom_Lord Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070 Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Jeg ville ikke si det er "feigt" å droppe ut, null vits i å holde på med noe du ikke trives med... men hva gjorde at du følte at det ikke var noe for deg, noe som var kjipt med studiet?`Vurdert samme studie selv, så bare greit å vite..hehe Lenke til kommentar
blured Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 (endret) Nå går jeg bare siste året på videregående, så på mange av spørsmålene dine burde nok besvares av personer som har litt mer erfaring enn meg. Men det jeg har hørt om jusstudiet fra familie (mange i familien som har studert jus) er at studiet er forholdsvis tungt og teoretisk, og spesielt føles det slik i starten. Dette fordi veldig mye er modningsstoff; det tar tid før man forstår, og dermed også før man begynner å finne det interessant. Når det er sagt... man skal ikke prøve å få seg selv til å like noe man mest sannsynlig aldri kommer til å like, under tanken om at dette kommer til å bli bedre. Endret 18. januar 2009 av macros. Lenke til kommentar
Phantom_Lord Skrevet 18. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2009 Jeg ville ikke si det er "feigt" å droppe ut, null vits i å holde på med noe du ikke trives med... men hva gjorde at du følte at det ikke var noe for deg, noe som var kjipt med studiet?`Vurdert samme studie selv, så bare greit å vite..hehe Jeg har jo akkurat begynt, så skal jo se hvordan det er. Men etter alle de møtene vi har hatt hittil, føles ikke studiet rett i det hele tatt. Jeg har en jobb jeg kan gå tilbake til om jeg ikke vil fortsette, så det er ikke noe problem. Men vil bare høre hva dere sier. Flere synspunkter? Lenke til kommentar
Nagel Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Phantom_Lord: Jeg tror svært mange er i din situasjon. Jusstudiet kan virke kaotisk og uoverkommelig i starten, og slett ikke alle jusstudenter er like hyggelige. Da jeg var gruppeleder for førsteårsstudenter, skjønte jeg at svært mange av dem syntes fagene var tunge i starten. Jeg vil tro at dette blir stadig vanligere siden opptakskravene fra VGS har gått i været. Studenter som har vært vant til gode karakterer og kontroll på VGS, havner i en situasjon de føler de ikke mestrer. Noen føler naturligvis at de mestrer jusstudiet med det samme (følelsen har sjelden noe med virkeligheten å gjøre). Mitt inntrykk er at ferske jusstudenter først oppnår en følelse av kontroll etter noen måneder. Hvis du slutter nå - på grunnlag av at dette oppleves som "feil" - kan det være at du slutter på grunnlag av en følelse halvparten av medstudentene dine sitter med. Jeg dropper sy-puter-under-armene-mentaliteten og prøver meg på litt god, gammeldags moralisme isteden: Jeg vil si at det er feigt å slutte så fort. Gi studiet en sjanse, finn ut hva det er før du hopper av toget. Det vet du lite om etter et par uker. Lenke til kommentar
Phantom_Lord Skrevet 20. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2009 Phantom_Lord: Jeg tror svært mange er i din situasjon. Jusstudiet kan virke kaotisk og uoverkommelig i starten, og slett ikke alle jusstudenter er like hyggelige. Da jeg var gruppeleder for førsteårsstudenter, skjønte jeg at svært mange av dem syntes fagene var tunge i starten. Jeg vil tro at dette blir stadig vanligere siden opptakskravene fra VGS har gått i været. Studenter som har vært vant til gode karakterer og kontroll på VGS, havner i en situasjon de føler de ikke mestrer. Noen føler naturligvis at de mestrer jusstudiet med det samme (følelsen har sjelden noe med virkeligheten å gjøre). Mitt inntrykk er at ferske jusstudenter først oppnår en følelse av kontroll etter noen måneder. Hvis du slutter nå - på grunnlag av at dette oppleves som "feil" - kan det være at du slutter på grunnlag av en følelse halvparten av medstudentene dine sitter med. Jeg dropper sy-puter-under-armene-mentaliteten og prøver meg på litt god, gammeldags moralisme isteden: Jeg vil si at det er feigt å slutte så fort. Gi studiet en sjanse, finn ut hva det er før du hopper av toget. Det vet du lite om etter et par uker. Jeg skjønner hvordan du tenker, men poenget er at jeg aldri har vært interessert i jus eller synes det er spennende. Jeg har ikke noen glød for det. Lenke til kommentar
blured Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Da får vel heller spørsmålet være: Hvorfor i helsinke søkte du deg inn der da? Lenke til kommentar
Phantom_Lord Skrevet 20. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2009 Da får vel heller spørsmålet være: Hvorfor i helsinke søkte du deg inn der da? Fordi jeg ikke ante hva jeg ville, så søkte bare noe. hehe. Men men. Får ta avgjørelsen om noen uker. Lenke til kommentar
blured Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Men et alternativ kan vel være å søke seg inn på noe nå... samtidig som du ser an situasjonen frem mot våren/sommeren. (kanskje ikke så veldig motiverende men). Så da er det bare å prøve å finne et studie som passer seg for deg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Med din innstilling tviler jeg på at du vil holde ut i 5 år, og da kan du likegodt droppe ut første året. Jeg tror du innerst inne egentlig har bestemt deg. Alle studier - og særlig jussen - krever en viss grad av motivasjon og interesse. Har du mer lyst til å bli lærer, synes jeg du skal gå for det. Unn deg et friår og bygg opp studielyst til høsten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå