InjB Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Heisann. Har en dell som såvidt funker, harddisken begynner å hakke med en gang, å den slår deg av av seg selv. Skal demontere den, kjøpe nytt kabinett og noen nye deler, og sette sammen en ny data. Så trenger litt hjelp til hvilke deler jeg kan beholde, og hvilkne jeg skal kaste. Er ikke helt sikkert på innholdet i den, noen som hva den inneholder? Ang nye deler, så skal den nye jeg skal sette sammen være enkel. Det eneste den skal klare er CS;S, samme hvilken grafikk. Takk for svar Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Dell Dimension 4700 Personlig ville jeg ha gravd frem noen kroner til en rimelig ny/brukt maskin for den der vil ikke duge til stort. Du kan jo alltids finne ut av evt. feil, samt fjerne litt gammelt støv for deretter å prøve å selge den. Hvis du mente Cs Source så trenger du nok litt krefter, men det behøver uansett ikke å bli dyrt. Lenke til kommentar
JaBBe Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Skjermkort og ram gjør at du lett kan spille source i den maskinen. Lenke til kommentar
InjB Skrevet 19. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2009 Så hvis jeg nå kjøper det du sier+nytt kabinett+ny harddisk(den forrige er ødalgt) er det bare å koble det til så funker alt? Hovedkortet inneholder alle inputs osv? Skjermkortet er integrert, vil de funke å kjøpe nytt da? Lenke til kommentar
Pengu Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 (endret) Det er vanskelig å gi råd siden du ikke sier hva budsjettet ditt er på. Det er synd å si det, men egenlig så er det ingen av delene som er noe særlig å ha. Strømforsyningen er på pinglete 305W. Hvis du ikke har tenkt å bytte hovdkort (og CPU) så hadde jeg ikke kastet bort penger på et nytt kabinett, men heller kjøpt mer RAM, et brukbart, men ikke alt for heftig skjermkort (og deaktivert onboard grafikken i BIOS), med tanke på strømforsyningen og at CPUen heller ikke er all verdens å skryte av så begrenser det muligheten til /nytten av de aller heftigste skjermkortene. Ny disk trenger du uansett hvis den gamle er defekt. Hvis du ønsker vesentlig bedre ytelse kommer du ikke utenom et nytt hovedkort, ny CPU og nye minnebrikker. Det er dessverre ikke stort av komponentene som er verdt å ta med fra Dell'en. Hvis du ikke må ha DVD-brenner kan du evt. flytte over CD-brenneren og DVD-spilleren, men en DVD-brenner koster ikke stort, så all verden er det ikke å spare. Endret 20. januar 2009 av Pengu Lenke til kommentar
InjB Skrevet 20. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2009 Max 5000 kr. Pcen skal være en Reserve pc, i tilfelle noe skjer med den andre, derfor den ikke trenger å være så utrolig god. Som jeg sa, den skal max kjøre css, og mest brukes til word og surfing. Lenke til kommentar
Zenit Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Vil anbefale deg å *ikke* beholde kabinettet. De maskinene der er bygget opp av utrolig billige komponenter, kabinettet er nesten bare plast. Det er liten strømforsyning, du har ikke PCI-E porter på hovedkortet og jeg tviler at du i det hele tatt får satt inn et standard hovedkort. Av de delene du har er det kanskje greit å ta vare på brenner og/eller dvd-rom, men det er sparsommelig med IDE-kontakter i nye maskiner siden SATA har tatt over. Hadde disken vært god, hadde jeg heller beholdt kun den. For 5000kr,- bør gå akkurat til en billig maskin med standardkomponenter. Lenke til kommentar
RedLauK Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=16390 Ta bort tastatur og mus, så blir det enda billigere. Kan kanskje sette inn et enda bedre skjermkort i tillegg da, men den duger til CS:S. Lenke til kommentar
Pengu Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 For 5000,- får du jo en fullt brukbar ny PC, dog ikke noe råskinn, men vesentlig bedre enn den gamle Dell'en. Komponentene på Dell'en er dessverre så utdaterte at de ikke er verdt å ta med videre til en annen PC. Siden HDDen sannsynligvis er gåen (ut i fra slik du fremstiller det) er det vel som nevnt bare CD-R- og DVD-drevene som kan være noe å ta vare på, men en simpel DVD-brenner får du for i overkant av 200,- så de er ikke så mye å spare, og det er jo kjekt å kunne brenne DVD og ikke bare CD. Du skriver at den fungerer så vidt/skrur seg av av seg selv. Hva mener du med at den fungerer så vidt? Starter f.eks. Windows? Hvor lang tid tar det før den skrur seg av? Har du sjekket at maskinen ikke er full av støv, spesielt ved vifter/kjøleribber? Det er litt vansklig å vite hva som er problemet, det kan være så enkelt som at det er varmgang som følge av støv i strømforsyning (PSU), vifter eller kjøleribber, men det kan også være feil med hovedkort,RAM, CPU eller PSU. Hvis det viser seg at det ikke er feil med hovedkort, RAM, PSU eller CPU kan jo maskinen være en grei surfe-PC hvis du kjøper ny disk. Så vidt jeg kunne se av spec'en så er det SATA-disk, og i så fall kan disken brukes videre i en ny maskin om du likvel ikke får det til å funke på Dell'en. Hvis det funker med ny disk så kan du evt. vurdere om det er noen vits i å spandre på litt mer minne og evt et skjermkort (i flg. spec'en som Ohlja har linket til så er det faktisk en ledig PCI-E 16x (med forbehold om at denne spec'en er riktig)(i motsetning til det Zenit skriver) som du kan sette inn et skjermkort (et som ikke krever all verden av strømforsyning). Det du da må huske på er at minnet til Dell'en ikke kan brukes i en ny PC og at et skjermkortet du må velge for å ikke overbelaste PSUen antakelig heller ikke er stort å bruke i en ny PC. Slik jeg ser det har du altså to valg. Du kan beholde Dell'en og sette inn ny disk, og evt. minne og skjermkort. Minne og skjermkort kan du i praksis avskrive ved en evt. senere oppgradering. Fordelen er at du kan komme unna med vesentlig mindre enn 5000,-. Risikoen er at det er feil på div. komponenter som gjør at du ikke får den til å virke. Alternativ to er å kjøpe en ny PC til ca. 5000 hvor du faktisk kan få nytte av noen av delene ved en oppgradering de nærmeste par årene. Lenke til kommentar
InjB Skrevet 20. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2009 Jeg starter den, og harddisken begynner å hakke og stoppe på et sted. Musa fryser, blue screen kommer og pcen slår seg av. Har ikke tenkt å kjøpe ny eller noe, egentlig mest for å lære meg å bygge pc, så skal derfor ikke bygge noe råskinn, eller bruke mye penger på nye komponenter. Prøvde den på css for en stund siden, den tok det faktisk, så alt jeg trenger er egentlig HD, men kjøper ram og kansje skjermort i tilleg. Pcen skal såvidt brukes, så ser ikke hvorfor jeg trenger mere. Takk for fyldig svar. Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 (endret) Som Pengu skriver, så legger jeg også inn et forbehold om at linken jeg la til/refererte til tidligere i tråden er korrekt da det tydeligvis finnes ulike versjoner av DD4700, men med ulike spes. Lykke til! Endret 20. januar 2009 av Ohlja Lenke til kommentar
xaco Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 det eneste som er 100% rett med linken Ohlja er hovedkort og psu, siden dell ikke er kjent for å ikke være konfigurable. Men Dimension 4700 burde klare å dra CS:S husker at min mors gamle klarte age og empire 3, noe som vis jeg ikke tar feil trenger mer enn source. Lenke til kommentar
Zenit Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Ser ut som at jeg var litt rask med å si at maskina ikke har PCI-E, i følge de specs det er linket til har den PCIe-x16 slot. Da er det jo bare å slå til med ny disk, skjermkort og litt mer ram. Vel, i grunn er det nok best å teste med ny disk først, for å avgjøre det er faktisk disken som er defekt. Dog høres jo sånn utifra beskrivelsen. Får sikkert ikke utnyttet skjermkortets fulle potensiale pga. cpu, men det blir en helt grei kombinasjon. For å dobbeltsjekke specs anbefaler jeg at trådstarter skriver ned ID-taggen og poster den her. Står på baksiden av maskinen gjerne (kombinasjon av et par bokstaver og resten tall). Går så an å finne ut mer om maskinen på Dell sine sider. Lenke til kommentar
InjB Skrevet 21. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2009 Har kasta delen av kabinettet hvor det sto på Kan ta noen bilder av delene jeg har tatt ut, så kan dere se hvilke det er, hvis det er mulig? Lenke til kommentar
Akvarius Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Hei, sjekk i Bios Service Tag står der også (F2 for Bios) Lenke til kommentar
InjB Skrevet 21. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2009 Fant S/N: 8QZFC1J Lenke til kommentar
Zenit Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 (endret) Ser bra ut det der, du har PCIe-x16 slot. Anbefaler deg å starte med ny disk, så ser du om maskinen fortsatt har hikke. Kjøp gjerne SATA-disk. Minne og skjermkort har du fått forslag til, synes det ser bra ut. edit: leif Endret 21. januar 2009 av Zenit Lenke til kommentar
InjB Skrevet 21. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2009 Tusen takk Zenit =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå