Gå til innhold

Hvordan slippe militæret?

RAGE_21_23

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ikke kritiser andre for deres ønsker/meninger.

Selv har jeg avtjent førstegangstjeneste.

Og det om du skal trives kommer ann på veldig mange faktorer.

Folk er forskjelige, erkjenn!!

erkjennt :p

men, hvordan vet man ikke trives uten noen som helst mulighet til å ha noe erfaring rundt feltet?

det er ett fåtall av de som er inne som ikke trives.

uansett lærer man masse og får en god del mer erfaring og opplevelser.

man vet heller ikke hva det kan bringe med seg, for meg var det starten på en kariere i forsvaret, hadde egentlig ingen planer om å jobbe der før jeg tilfeldigvis fikk jobb der grunnet førstegangstjenesten.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Det er jo systemet i Norge som er det egentlige problemet.

Hvis det hadde vært som "tidligere" når alle måtte inn, så hadde ikke dette vært noen diskusjon.

Nå veit ikke jeg hvor du har avtjent din førstegangstjenste?

Jeg har hatt min i Garden, og det var nok flere enn ett fåtall som "hatet" der.

Dette er helt sikkert forskjellig fra sted til sted!

Jeg angrer ikke for det året jeg har hatt.

Men jeg har gått glipp av veldig mye i det sivile liv. (f. eks og etablere seg, kjæreste®, penger)

Lenke til kommentar
Det er jo systemet i Norge som er det egentlige problemet.

Hvis det hadde vært som "tidligere" når alle måtte inn, så hadde ikke dette vært noen diskusjon.

Nå veit ikke jeg hvor du har avtjent din førstegangstjenste?

de skulle hatt inn alle ja, men så er det problemet med behov og penger.

jeg var i HVUV(heimeværnet på værnes), ikke at jeg ser at det har noe å si for diskusjonen men...

Lenke til kommentar

Var da voldsomt så mange som skulle moralisere her. Jeg er helt sikker på at mange faller i den kategorien som kan triver i militæret. For min del er jeg ganske så overbevist at det er et miljø jeg ikke vil trives i. Meg om det - om dere har det gøy i millitæret så er vel det konge for dere, men jeg er helt sikkert på at dere kan erindre enkelte som ikke hadde det like gøy som flertallet der - som i alle påtvungede sosiale situasjoner.

Videre er jeg ikke sånn veldig redd for å bli tatt i løgn og fengslet for det, slik jeg har forstått det har vi problemer med å få midler til å fakke og fengsle de som virkelig er kriminelle her til lands.

Problemet er som nevnt at militæret er et negativt lotteri. Jeg vet også om folk som har stillt seg positive til innkallelse, men som foreløpig ikke er på invitasjonslisten. Det blir bare for dumt.

Lenke til kommentar

Burde ikke du vite at korrekt svar på erkjenn er forstått?

Ikke kritiser andre for deres ønsker/meninger.

Selv har jeg avtjent førstegangstjeneste.

Og det om du skal trives kommer ann på veldig mange faktorer.

Folk er forskjelige, erkjenn!!

Kritiserer ikke andre for deres ønsker/meninger, så lenge deres metoder for å oppnå det de ønsker er lovlige...

Lenke til kommentar

Burde ikke du vite at korrekt svar på erkjenn er forstått?

aldri satt meg inn i det, men har sett at erkjent har blitt brukt.

har 2(minst) skriftlige bevis i innboksen min på det, men tror jeg dropper å legge det her :p

i utgangskpuktet er ikke førstegangstjenesten ett lotteri, men en plikt.

uheldigvis har ikke forsvaret nok penger til å ta inn alle og velger dermed de beste og de som vil.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

For det første, si at du ikke vil i militæret, du syns ikke fysisk anstrengelse er nødvendig osv, bare whine så mye du kan, en liten tåre er heller aldri feil.

For det andre, du kan få problemer hvis du skal i arbeid senere. Flere arbeidsgivere krever også at du har tjenestegjort.

For det tredje, jeg respekterer valget ditt, men det er snakk om 1 år, og du kan være heldig og komme et sted der du ikke trenger å anstrenge deg så veldig, fetteren min havnet på en flybase i et fjell elns, og de spilte playstation og spiste pizza på statens regning 7dager i uken.

Lenke til kommentar

Det holder ikke å si at du har pollenallergi.

Jeg anbefaler deg å totalnekte. Nekt militære og siviltjeneste. Du må belage deg på noen måneder i fengsel, men det er bedre enn et år som slave for staten og du vil ha æren i behold.

Endret av Warz
Lenke til kommentar

Ang. fengselstraff er det litt verre enn bare å sitte i fengsel - dette kommer på rullebladet. Og mens det kanskje er mer ærefult enn å ha stjålet en TV er begge deler så uendlig mye mer vandel enn ingenting.

Om karriære og begrensninger av denne har jeg fått inntrykk av at dette er foreldet. Meg og mine om det, men for meg er dette helt irrelevant for mitt valg.

Til slutt; Det har ingenting med at jeg er lat eller noe slikt. Skal jeg først inn i dette sirkuset vil jeg helst få mye utav det. Poenget er at jeg nå er i en periode i livet mitt hvor jeg føler jeg har fulgt mønster som er lagt opp av samfunnet og øvrige sosiale aktører hele veien. Etter videregående så jeg for meg en tid som handlet om meg, men nå truer en langt større underkastelse enn den jeg alt er dødslei av. Dette er jeg ikke klar for.

Lenke til kommentar
Det holder ikke å si at du har pollenallergi.

Jeg anbefaler deg å totalnekte. Nekt militære og siviltjeneste. Du må belage deg på noen måneder i fengsel, men det er bedre enn et år som slave for staten og du vil ha æren i behold.

jeg sa jeg hadde pollenallergi, jeg kom ikke inn

Lenke til kommentar

bedre å sitte i fengsel? hm.. la meg tenkte på den.... nei :no:

gleder meg til jeg skal inn å ta utdannelse der, gratis skole, lønn på 2-300.000,- i året, billigere hybler osv.. :devil:

jeg ser på militærtjeneste som en livserfaring som kan imponere en eventuell arbeidsgiver.

å søke om arbeid der arbeidsgiveren ser at du valgte heller å sitte i fengsel kan gi ham en pekepinne på at du ikke vil gjøre et arbeid som er kjedelig eller ikke inntereserer deg, that's the fact, like it or not :yucky:

Lenke til kommentar

Vel... jeg forbinder ære med å forsvare frihet. Slavearbeidet er noe jeg er veldig i mot, dessutten er det hele ekstremt kjønnsdiskriminerende. Det er selvsalgt de som ikke mener det samme, men saken er den at verneplikt er galt, og må avskaffes. Det eneste jeg personlig kan gjøre for å ta del i kampen er og total nekte. Dessutten vil rullebladet bli slettet etter noen få år, så jeg ser ikke på "framtiden" som ødelagt da jeg faktisk planlegger å bruke de årene på å studere.

Lenke til kommentar

Så lenge du er medlem av en stat må du betale til den (f.eks. skatt og militærtjeneste) mot at den sikrer din trygghet og gir deg muligheter (f.eks. politi og skole).

Er enig i at det er kjønnsdiskriminerende, og om vernepliktig er nødvendig eller ikke får være opp til hver enkelt, men så lenge du er medlem av en stat må du innfinne deg etter dens regler.

Har du noen kilde på at rullebladet ditt blir slettet etter noen få år? Har jeg aldri hørt før.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...