egr Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Jeg har en legeerklering om dårlig balanse, koordinasjon, dårlig motorikk fra fysioterapaut, en erklering fra skolen om tilrettelagt gym, en legeerklering om problemer med urinveisinfeksjon. Jeg vuderer også å dytte inn ørevoks med qtips for å høre dårligere. Satser på at det ordner seg... Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Du skal vel være ganske safe ja... Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Okei, nå ønsker ikke jeg å bli stemplet som en unnalurer, tvert imot. Jeg har ingen ønsker om å dra i militæret, vil heller bruke tiden på å studere til sivilingeniør innenfor elektronikk/noe annet, jeg er fortsatt usikker - helst i utlandet, enten Australia eller USA. Forsvaret tilbyr vel bare ingeniør (altså bachelor, men ikke master) innenfor elektronikk/data, men er bare dette en god nok grunn til å slippe unna militæret? Kommer til å være helt ærlig på sesjon og si at jeg ikke ønsker å være i militæret, for jeg vil bruke tiden på utdanning i utlandet, men jeg føler meg litt usikker på om dette holder? Kan også nevne at jeg har både pollen- og fiskeallergi, og synet mitt er ikke helt optimalt. Har -1.0 og -0.75, men det er jo ikke så altfor ille. Holder forøvrig på med pollenvaksinasjon, men jeg vet ikke hvor bra dette virker enda - er fortsatt mitt oppi det. Har hatt eksem som barn, men det spiller kanskje ikke noe rolle? Har ikke hatt det på flere år nå. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Få legeerklæring på så mye av det der som mulig, så slipper du helt sikkert! Lenke til kommentar
Torstein Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Mange smarte ideer her Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Har allerede legeerklæring på fisk og pollen, eksem kan jeg nok aldri få på iom. at jeg ikke har det lengre. Har også allergi mot muggsopp, men er det relevant? Skal uansett til legen neste uke, kan sikkert ta med da. Prøver som sagt ikke å lure meg unna, men iom. at jeg er multiallergiker håper jeg jo på at jeg slipper millitæret og kan bruke tiden på å studere. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Du kan ta en svært ettertraktet sivilingeniørgrad på kungliga tekniska høgskolan i Sverige gjennom luftforsvaret. Problemet da er at du går 2 år militært, 5 år sivilt (dog med lønn fra militæret) og så får du 9 pliktår etter det. Med andre ord blir du værende i militæret i 16 år etter at du starter på utdannelsen. Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Allergi mot muggsopp kan være mer relevant enn hva man egentlig liker å tenke på, så du kan jo for sikkerhets skyld prøve å få papirer på det også. Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Okei, greit! Skal som sagt til legen flere uker på rad, så jeg skal be om en legeerklæring på det også. Lenke til kommentar
Warz Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Okei, nå ønsker ikke jeg å bli stemplet som en unnalurer, tvert imot.Jeg har ingen ønsker om å dra i militæret, vil heller bruke tiden på å studere til sivilingeniør innenfor elektronikk/noe annet, jeg er fortsatt usikker - helst i utlandet, enten Australia eller USA. Forsvaret tilbyr vel bare ingeniør (altså bachelor, men ikke master) innenfor elektronikk/data, men er bare dette en god nok grunn til å slippe unna militæret? Kommer til å være helt ærlig på sesjon og si at jeg ikke ønsker å være i militæret, for jeg vil bruke tiden på utdanning i utlandet, men jeg føler meg litt usikker på om dette holder? Kan også nevne at jeg har både pollen- og fiskeallergi, og synet mitt er ikke helt optimalt. Har -1.0 og -0.75, men det er jo ikke så altfor ille. Holder forøvrig på med pollenvaksinasjon, men jeg vet ikke hvor bra dette virker enda - er fortsatt mitt oppi det. Har hatt eksem som barn, men det spiller kanskje ikke noe rolle? Har ikke hatt det på flere år nå. Det holder dessverre ikke. Har selv hatt samme som deg, sa på sesjon jeg ikke ville, og har også litt dårlig syn og pollenallergi. Du kan likevel bli kalt inn. Dessutten er de ute etter "å ta" de som ikke har lyst virker det som. Jeg hadde legeerklæring på synet og allergien, så jeg sier bare "don't get your hopes up". Ble selv kalt inn, fikk utsettelse 1 år på grunn av skole (var så heldig å bli kalt inn i januar og kunne derfor begynne på mitt første studieår), nå kaller de meg inn til sommeren da blir det neppe like lett og få utsettelse på grunn av studie siden jeg ikke har begynt. Kan anbefale å søke om utsettelse hvis du kommer inn i januar, søker du etter du er i gang på skolen bør du få utsettelse det året. MEN, hvis du vurderer å studere i utlandet har du nok bedre muligheter til å "slippe unna/bli glemt". Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Mhm. Skal naturligvis formulere det slik at jeg godtar at jeg kan komme inn og at jeg kommer til å gjøre det beste utav det, og at det ikke går på at jeg ikke bare gidder, men at jeg foretrekker å bruke tiden på studier fremfor militæret, selv om ett år der ikke er jordens undergang. Men tiden får vise, så vi får se. Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 @Warz: har du begynt et studieløp tror jeg du skal ha greie sjanser for å få utsatt ett år til. Om du derimot bare tar fag eller på annen måte ikke har sammenhengende studieløp kan det bli verre... Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Jeg har hørt om mange som fikk tjenesten utsatt pga. studier og når de etter mange år (5-6-7) var ferdige giddet ikke Forsvaret kalle dem inn. Lenke til kommentar
BannanMannen Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Tror det bare er 20% som må inn, ellers mener jeg at det nesten er tilfeldig om man får innkalling eller ikke. Men det er feil å finne på ting for å slippe unna, dette ødelegger for de som faktisk har skader, eller som får tilbake gamle skader i løpet av tjenesten og som faktisk ikke burde fortsette. Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Det enkleste er faktisk å bli pasifist! og skrive under på skjema for at du er det! Så slipper du unna! Ta kontakt med forsvaret og be dem sende det skjemaet.. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Og kaste bort et år på siviltjeneste? Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Siviltjeneste er virkleig bortkastet ja. Man jobber like mye og bra som de andre på arbeidsplassen til polakklønn. Da kan man likegodt lyge seg unna hvis man absolutt ikke vil inn i Forsvaret. Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Og kaste bort et år på siviltjeneste? Er det ennå noen som blir tvunget til siviltjeneste? Trodde det var slutt, så lenge det er så mange som slipper militæret uansett.. Lenke til kommentar
Liddell Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Alt for å slippe å kaste bort et helt år på noe slikt. Om jeg må dra en løgn for det, gjør jeg det. Verneplikten burde avskaffes. Lenke til kommentar
BECMST Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Har også allergi mot muggsopp, men er det relevant? Skal uansett til legen neste uke, kan sikkert ta med da. Da er du sikkra. Veit ikke om det finnes norske kasserner som ikke er fulle av mugg. Leste kåringa av de 4 værste i landet, å jeg har bodd i 3 av dem Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå