Krokanrull Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Du får ikke utsettelse på grunn av verken studier eller jobb. Unntaket er om du allerede har studert en stund på innkallingstidspunktet. Feil. Kjenner en som ble innkalt og alt sånn, men søkte om utsettelse eller fritak eller whatever fordi han skulle studere samme år. Og han fikk studere. Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Viss du får varsel om innkallelse til Januar 2010, så ja.. Da kan du utsette. Lenke til kommentar
GoldenBoys Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Er bare å nekte, si at du er pasifist. Da blir du såkalt militærnekter. Men da må du utføre siviltjeneste da... Jobbe på ett ungdomshus eller noe. Lenke til kommentar
Anseth Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Hvis du virkelig vil slippe miltæret, er det lett. Holder å ha dårlig motivasjon. Absolutt alle som ikke ville, ble kasta ut fra troppen min. Og det med at man kan få fengselstraff er sant i utgangspunktet, men det skjer kun med de færreste. Isåfall hadde utallig mange havnet i fengsel etter hvert opptak, noe som ikke er realitet. Har maaange eksempler på hvordan man kan slippe militæret, og så og si alt er en god nok grunn. Du må bare klage nok. Går det ikke første gang, prøver du en gang til osv.. Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Skal ringe VPV så snart de åpner etter påske, og forhåpentligvis har de ledig plass til en ekstra soldat i luftforsvaret. Så ta noe annet enn luftforsvaret, der er det ufattelig lite aktiv tjeneste i forhold til de andre grenene. Om det er fysikken din som har godt av det, er det hæren du må til. I luftforsvaret forfaller du bare. Gikk selv ned fem-seks kilo på rekrutten, og fikk det fint tilbake i de fem månedene jeg var inne etter rekrutten. Selv om maten var umulig å spise mye av. Om du bare vil hjemmefra uten å gjøre noe ekstremt fysisk ville jeg heller tatt folkehøyskole. Da har du i det minste noe igjen etterpå av nyttig lærdom. Lenke til kommentar
Galexon Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Skal ringe VPV så snart de åpner etter påske, og forhåpentligvis har de ledig plass til en ekstra soldat i luftforsvaret. Så ta noe annet enn luftforsvaret, der er det ufattelig lite aktiv tjeneste i forhold til de andre grenene. Om det er fysikken din som har godt av det, er det hæren du må til. I luftforsvaret forfaller du bare. Gikk selv ned fem-seks kilo på rekrutten, og fikk det fint tilbake i de fem månedene jeg var inne etter rekrutten. Selv om maten var umulig å spise mye av. Om du bare vil hjemmefra uten å gjøre noe ekstremt fysisk ville jeg heller tatt folkehøyskole. Da har du i det minste noe igjen etterpå av nyttig lærdom. Jeg kommer nok til å forhøre meg om hva som er ledig, og kommer i første omgang til å be om innkallelse generelt, uten å spesifisere hvor, i og med at de ikke vet helt sikkert hvor det er ledig før etter uke 17. Jeg kommer bare til å si at jeg er svært interessert i førstegangstjenesten. Grunnen til at jeg heller mot luftforsvaret, er fordi jeg er lidenskapelig opptatt av fly, spesielt militære fly. Dessuten høres det ut som en har en del dødtid i luftforsvaret, som jeg kan bruke til hobbyer som foto og modellfly osv. Lenke til kommentar
Gresskar Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 (endret) Skal ringe VPV så snart de åpner etter påske, og forhåpentligvis har de ledig plass til en ekstra soldat i luftforsvaret. Så ta noe annet enn luftforsvaret, der er det ufattelig lite aktiv tjeneste i forhold til de andre grenene. Om det er fysikken din som har godt av det, er det hæren du må til. I luftforsvaret forfaller du bare. Gikk selv ned fem-seks kilo på rekrutten, og fikk det fint tilbake i de fem månedene jeg var inne etter rekrutten. Selv om maten var umulig å spise mye av. Om du bare vil hjemmefra uten å gjøre noe ekstremt fysisk ville jeg heller tatt folkehøyskole. Da har du i det minste noe igjen etterpå av nyttig lærdom. Det må jo ha vært en grunn til at du gikk opp i vekt hvis du ikke spiste noe mye...og det går jo ann å ta initiativ til egen trening...må jo ikke bare sitte på rumpa når man ikke har noe å gjøre.. I forhold til folkehøyskole så koster jo det utrolig mye penger..da er jo forsvaret bedre, man får ikke så alt for mye penger, men må ikke betale for å være der og jeg tror man lærer mye av å være i forsvaret ett år. Endret 13. april 2009 av Gresskar Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Er vell ikkje vanskligere en og faile ganske kraftigt på de matte testene og slikt man skal ta der? Kommer vertfall ege til og gjøre når eg skal på sesjon neste uke Lenke til kommentar
Galexon Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Er vell ikkje vanskligere en og faile ganske kraftigt på de matte testene og slikt man skal ta der?Kommer vertfall ege til og gjøre når eg skal på sesjon neste uke Vel, jeg suger hardt i matematikk, og klarte likevel å score 6/9 på den testen. Scorer du så høyt som 8/9 eller 9/9 burde du heller bruke talentene dine et annet sted enn i militæret Lenke til kommentar
UGP Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 scorer man 2 eller mindre kommer man ikke inn i militæret, det jeg ble fortalt hvertfall, så man trenger vel egentlig bare å gjøre det dårlig på den testen. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Høres skikkelig bra ut senere... "Hvorfor har du ikke gjennomført førstegangstjeneste?" "Jeg scoret for dårlig på IQ-testen" xD Lenke til kommentar
Feltherre Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Sesjon for fremtiden Den nye sesjonsordningen skal sikre Forsvaret en bedre og mer effektiv rekruttering. Slik blir den nye sesjonsordningen: Del 1: Nettbasert egenerklæring ( 60 000 skal svare på egenerklæringen - Utdanningsprofil - Egenerklæring om helse - Sosial profil - Allmenn profil - Egenvurdering av motivasjon Del 2: Fysisk Oppmøte ( 25 000 blir innkalt på del 2 av sesjonen) - Legesjekk - Psykologiske tester - Fysiske tester - Samtale Etter del to av sesjonen har Forsvaret satt det som mål at det ikke skal ta lengre tid enn ni måneder før den vernepliktige møter opp på rekruttskolen. Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Høres skikkelig bra ut senere..."Hvorfor har du ikke gjennomført førstegangstjeneste?" "Jeg scoret for dårlig på IQ-testen" xD 1. Det er ingen arbeidsgivere som spør om hvorfor man IKKE gjennomførte førstegangstjeneste. Står det ikke på CV-en spør de ikke om det heller. Skulle han spørre er det bare å finne på noe som gangner deg best. Årsaken til at du ikke har gjennomført førstegangstjeneste er det ingen andre enn Forsvaret som har tilgang på. 2. Det er over hodet ingen IQ-test. Men det er klart at det kan høres dårlig ut i sosiale sammehenger. Lenke til kommentar
BannanMannen Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 (endret) Hvis du virkelig vil slippe miltæret, er det lett. Holder å ha dårlig motivasjon. Absolutt alle som ikke ville, ble kasta ut fra troppen min. Og det med at man kan få fengselstraff er sant i utgangspunktet, men det skjer kun med de færreste. Isåfall hadde utallig mange havnet i fengsel etter hvert opptak, noe som ikke er realitet. Har maaange eksempler på hvordan man kan slippe militæret, og så og si alt er en god nok grunn. Du må bare klage nok. Går det ikke første gang, prøver du en gang til osv.. Var ikke du befal elns, hvilken avdeling er det vi snakker om her? Dette er vel bare tilfellet hvis en har for mange folk i utgangspunktet, og da bare lar de som ikke vil dra hjem... Sesjon for fremtidenDen nye sesjonsordningen skal sikre Forsvaret en bedre og mer effektiv rekruttering. Slik blir den nye sesjonsordningen: Del 1: Nettbasert egenerklæring ( 60 000 skal svare på egenerklæringen - Utdanningsprofil - Egenerklæring om helse - Sosial profil - Allmenn profil - Egenvurdering av motivasjon Del 2: Fysisk Oppmøte ( 25 000 blir innkalt på del 2 av sesjonen) - Legesjekk - Psykologiske tester - Fysiske tester - Samtale Etter del to av sesjonen har Forsvaret satt det som mål at det ikke skal ta lengre tid enn ni måneder før den vernepliktige møter opp på rekruttskolen. Vet ikke hvordan jeg skal si dette, men den ordningen blir også idiotisk, av en enkel grunn. De fleste er per definisjon i god nok helse til å tjenestegjøre, de fleste har noen småting, som skader, allergier, noe. I hvor stor grad dette vil hemme noen i en eventuell tjeneste finner man ofte ikke ut av før man er det, med mindre det er helt opplagte ting. Legesjekken på både sesjon og innrykk er en spøk, de spør deg om du har lyst, og om du har tatt med legeerklæringer fra tidligere. Det å slippe militæret er per i dag bare en «førstemann til mølla» greie, hvor de som maser på fastlegen sin tidlig nok slipper unna pga skader som ikke har plaget dem på flere år. Dette bare forverrer problemet med dagens ordning, hvor de lurer på om du er motivert, for så å ta inn umotiverte folk på random når de er tomme for motiverte folk. Hvem er mer skikket til tjeneste? Kar A som trener hver dag, kan ta la oss si, 70 armhevinger, løper 3000 meteren på 11:00, men som har hatt en kneskade for 7 år siden. Eller kar B som løper 3000m på 18:00, ser fint lite uten briller, og som ikke hadde greid å ta en kropps heving om det gjaldt livet hans. Per i dag er det stor sjanse for at kar A slipper pga at han maser på legen sin, mens kar B havner i en avdeling som kanskje mangler folk, og er en belastning for andre, mens han har det jævlig. Kar A sitter i et treningsstudio og kjører 120 i knebøy, mens kar B sliter med å få på seg Ludvik sekken et sted i indre-Troms, samtidig som han ikke ser en dritt pga at han mister brillene, og pådrar seg belastningsskader av fyfoen, som egentlig er patetisk lett. Det mest fornuftige er felles 3 måneders rekruttskole for hele Forsvaret. Så kan folk sendes til diverse steder etter prestasjoner/ønsker og medisinske tilstander som vanskeliggjør noen tjenester. Man kan eventuelt gi godtgjørelse for enkelte hardere tjenester, at en sanker la oss si 4-5 studiepoeng ved å være i indre-Troms, mens en bare samler 2 på å være på Rygge.... Til gjengjeld, så kan steder hvor en har V og S, eller vanlige «jobber» innen forsvaret kjøre at «alle» er inne, så kan det heller gå i mer turnus. For å si det enkelt, folk som suger til å svømme burde kanskje ikke settes på en båt, mens folk som tydeligvis har dårligere sirkulasjon en andre [ikke at en går til legen av den grunn, finner først ut av dette når en er ute over lang tid] som fortere blir kalde, har fint lite å gjøre ved GSV eller på OP.... Endret 14. april 2009 av BannanMannen Lenke til kommentar
ULVENulv Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Jeg har blitt innkalt til førstegangstjeneste i ingeniørbataljonen i Indre Troms 18. august. VIL IKKE DRA!! Her er problemet/ene: - Jeg har vært på sesjon og scoret høyt, fordi jeg da ønsket en god førstegangstjeneste. - Jeg har vært på opptak i HJK, røk ut på siste øvelse. Etter opptaket forrige sommer har jeg jobbet, og for ikke mange dager siden fikk jeg da denne innkallelsen til ingn.bat. Problemet er at jeg har søkt BI, og ønsker å starte der til høsten. Jeg har slitt med migrene som yngre, og nå i det siste har det begynt å komme tilbake. Vil en legeærklering på akkuratt dette kunne gi meg FRITAK fra førstegangstjeneste? Hvis ikke, hva må til? -SF- Lenke til kommentar
BannanMannen Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Jeg har blitt innkalt til førstegangstjeneste i ingeniørbataljonen i Indre Troms 18. august. VIL IKKE DRA!!Her er problemet/ene: - Jeg har vært på sesjon og scoret høyt, fordi jeg da ønsket en god førstegangstjeneste. - Jeg har vært på opptak i HJK, røk ut på siste øvelse. Etter opptaket forrige sommer har jeg jobbet, og for ikke mange dager siden fikk jeg da denne innkallelsen til ingn.bat. Problemet er at jeg har søkt BI, og ønsker å starte der til høsten. Jeg har slitt med migrene som yngre, og nå i det siste har det begynt å komme tilbake. Vil en legeærklering på akkuratt dette kunne gi meg FRITAK fra førstegangstjeneste? Hvis ikke, hva må til? -SF- Du kan prøve å bytte til et annet tjenestested, Luftforsvaret elns hvor det er turnus, hvis du sier at migrenen vilmbli et problem. Du blir vel maks tjenesteudyktig i fredstid, siden du greide deg gjennom fallskjermjegern. Men alt avhenger av din fastlege, har du tatt piller mot migrenen elns? Lenke til kommentar
ULVENulv Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Det står nok i papirene mine at jeg var plaget av det, og var hos en spesialist (alternativ medisin) for gjevnlig oppfølging for 4-5 år siden. Tingen er at jeg vil helst helt ut av systemet, da et år i militæret vil rote til planene mine fremover. Lenke til kommentar
BannanMannen Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Det står nok i papirene mine at jeg var plaget av det, og var hos en spesialist (alternativ medisin) for gjevnlig oppfølging for 4-5 år siden. Tingen er at jeg vil helst helt ut av systemet, da et år i militæret vil rote til planene mine fremover. hmm, du var hos "alternativ medisin"... Forsvarets leger har lite til overs for alternativ medisin Hva skjer med at du kom inn på HJK rekrutten, om du slet med migrene, hvis du sa dette til legen... Hvis du ønsker å slippe, begyn å gå til fastlege jevnelig, be om smertestillende eller betennelsesdempende et par tre ganger. Hvis du har fått skrevet ut dette ofte nok, så er det vel mulig atde ikke ønsker deg..... Lenke til kommentar
Krokanrull Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Er det ikke bare å søke om utsettelse pga. studier? Mange som gjør det. Spiller kult helt til innkallelsen kommer, da søker man om utsettelse. Grei måte å slippe unna på om du vil det. Lenke til kommentar
ULVENulv Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 (endret) Jeg ville i HJK. Da det gikk i vasken la jeg militæret på hylla og la nye planer. Jeg hadde migrene da, men jeg unnlot å nevne det da det kunne virke negativt. Hva er det egentlig du mener? Skal jeg gå til legen snarest og si at jeg f.eks har ryggsmerter (hva vil så det være? Jeg hr aldri hatt vondt i ryggen, og det blir nok vanskelig å forklare/ljuge om) og be om legeærklering + medisiner, og så sende en søknad om fritak med svarslippen til militæret? @Krokanrull: Jeg har ikke kommet inn på BI enda. Selv om jeg mest sannsynligvis kommer inn er ikke dette 100% Endret 14. april 2009 av Semper Fidelis Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå