Gå til innhold

Hvordan slippe militæret?

RAGE_21_23

Anbefalte innlegg

Jeg tror at ingen har vondt av å ta et år i militæret med mindre du av religiøse/livssynsmessige grunner hater våpen, krig og er imot slikt.

Mange sier at det er greit å ha det på CV'en og du får det unnagjort og være stolt etter at du er ferdig....

Egentlig, i teorien, så er jo det en plikt og ikke valgfritt.

men det virker som det blir bare mer og mer valgfritt og flere gjør ting for å slippe.

Endret av baBuShKa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har null behov for det på CV-en og stolt over å ha surra rundt i eit år blir eg neppe. Hadde eg hatt engasjement og gjort ein innsats i ein krigssituasjon (noko eg for øvrig aldri ville gjort), så kanskje, men stolt av førstegongstenesta? Neh...

Lenke til kommentar
Har null behov for det på CV-en og stolt over å ha surra rundt i eit år blir eg neppe.

Saka er at sjølv om du berre har surra rundt så har du surra rundt i regi av forsvaret og får bekreftelser på dette. Tar seg mykje betre ut det en å ha surra rundt i eigen regi noke som ofte berre ender opp med eit hol i CV'en.

Lenke til kommentar
Har null behov for det på CV-en og stolt over å ha surra rundt i eit år blir eg neppe.

Saka er at sjølv om du berre har surra rundt så har du surra rundt i regi av forsvaret og får bekreftelser på dette. Tar seg mykje betre ut det en å ha surra rundt i eigen regi noke som ofte berre ender opp med eit hol i CV'en.

Mange arbeidsgivere ser også dette som et ekstra pluss å ha gjennomført førstegangstjeneste. Står du og studiekameraten din og søker på samme jobb, kan du ha en liten fordel ved nettopp å legge fram bevis på dette. Har vært arbeidsgiver sjøl og jeg må vel ærlig innrømme at jeg kikka to ganger på søknader som inneholdt militærpapirer.

Men dette er nå bare mine personlige meninger, folk er forskjellige.

Lenke til kommentar

Mange arbeidsgivere ser også dette som et ekstra pluss å ha gjennomført førstegangstjeneste. Står du og studiekameraten din og søker på samme jobb, kan du ha en liten fordel ved nettopp å legge fram bevis på dette. Har vært arbeidsgiver sjøl og jeg må vel ærlig innrømme at jeg kikka to ganger på søknader som inneholdt militærpapirer.

Men dette er nå bare mine personlige meninger, folk er forskjellige.

Eg er jo i fast arbeid, å surre rundt er ikkje aktuelt. Om eg vil har eg sikra jobb resten av livet, eg kan utdanne meg vidare innanfor same firma og få ny jobb ein anna plass. Eitt år i militæret betyr eitt år mindre i arbeid med inntekt og eitt år mindre ansiennitet. I forhold til læring har eg meir utbytte av å jobbe enn å være i militæret.

Det er forresten ikkje dette tråden handler om, eg ville ha tips til korleis ein kan sleppe det.

Lenke til kommentar

Med dagens forsvarsbudsjett, ville jeg tro at det skal særdeles lite til. Har man f.eks barn, studie/boliglån og/eller husleie som må dekkes, begynner man å bli relativt dyr og uinteressant for forsvaret.

En kollega av meg la frem alle papirene sine hvor da forsvaret skulle dekke renteomkostninger på leilighetslånet sitt, husleie i borettslaget, studielån, barnebidrag for tre barn og pluss hyppigere hjemreise grunnet disse. Han fikk til slutt beskjed om at han var for dyr.

Når det gjelder studieplasser, arbeidsplasser o.l så gjelder ikke dette som argument mot vernepliktsutvalget, da du vil få til svar at skole/arbeidsgiver ikke har lov til å si deg opp grunnet pliktig førstegangstjeneste. Aller beste er å enten legge fram medisinske årsaker, eller, som beskrevet ovenfor papirer på at du blir en stor økonomisk belastning.

Spille på psyke vil jeg ikke råde noen til, da det fort kan slå tilbake.

Lenke til kommentar
Det er forresten ikkje dette tråden handler om, eg ville ha tips til korleis ein kan sleppe det.

Personlig skal jeg totalnekte. Det blir fengsel, men hvis du bor i godkjente fylker (blandt annet Oslo) kan du søke om fotlenke i stedet for fengsel. Er rimelig overbevist om at søknaden blir godkjent (vet om en annen totalnekter som fikk godkjent) og du vil da kunne fortsette i jobbe. Du vil i såfall ha både jobben og æren godt i behold. Mye bedre en å lyve :)

Lenke til kommentar
Ja! Må få på CV-en at jeg gikk glipp av to år universitetsutdanning pga. verneplikt. Helt fantastisk :)

Det KAN være ett år. Og har det har jo lite å si med mindre det er midt i en utdanning (eks 2 året i bachelor osv) så lenge du tar de årene på universitetet.

Men har du store planer for livet, så er det jo respektert at man kan søke etter utsettelse osv..

Personlig tror jeg at dte hadde vært lettere å begynne på skolen med engang etter VGS. men på en måte er det digg med ett år med noe annet.. Bedre enn å ta friår

Lenke til kommentar

Personlig skal jeg totalnekte. Det blir fengsel, men hvis du bor i godkjente fylker (blandt annet Oslo) kan du søke om fotlenke i stedet for fengsel. Er rimelig overbevist om at søknaden blir godkjent (vet om en annen totalnekter som fikk godkjent) og du vil da kunne fortsette i jobbe. Du vil i såfall ha både jobben og æren godt i behold. Mye bedre en å lyve :)

fortell oss hvordan det går om du kommer inn eller ikke.

men hadde jeg vært deg så hadde jeg tatt et år i militæret for treningen og å få gjort noe som ikke er helt vanlig for folk flest, jeg hadde først lite lyst til og dra inn i militæret når jeg var 18 så jeg utsatte det 2 ganger på grunn av utdannelse. etter at jeg var ferdig med utdanningen min ble jeg lei av yrket mitt og ville ha en pause og da var militæret en fin plass og dra til. god trening, utrolig gode venner fikk man også.

hvis man går inn i militæret med en holdning av at man ikke vil være der er det ikke noe vits og være der. jeg er i hvertfall glad for at jeg gjorde ferdig tjenesten min, den var hard til tider, sekken var tung og været virket innimellom på øvelser at det var bestillt av hæren, men godt var det når man kom tilbake til brakka. men det var fin variasjon av hvor mye slit det var, noen dager var det mye og gjøre noen dager var det mindre og gjøre.

men hvordan tror du at militæret er når du kommer inn?

jeg har pratet med mange som tror at det samme styret i militæret som under rekrutten på full metal jacket.

militæret blir så vanskelig som du gjør det til.

Lenke til kommentar

Hvorfor vil du slippe militæret? En person med brukernavn "RAGE_21_23" skulle da være en jeg ville anta å være en gærning i militæret (akkurat en de trenger)?

Hvis du kommer inn, så bytt gjerne med meg - jeg er på utsiden for øyeblikket...

Lenke til kommentar

terracon: Jeg tviler ikke på at mange trives i militære, kanskje også de som egentlig ikke hadde lyst. Men for meg blir dette en prinsipiell sak om at ingen skal kunne kreve at jeg ofrer meg for andre uten at jeg selv ønsker det. Hvilken rett har noen til å bestemme over andre individer?

For meg spiller det ingen rolle hvem som holder pistolen mot tinningen min. I dette tilfellet er det militære. Så lenge de fortsetter å gjøre det vil jeg ikke kunne følge mine egene verdier. Dette er selvfølgelig helt uakseptabelt. Verneplikten er ren ondskap og kan derfor ikke støttes på noen som helst måte.

Satt på spissen, vi har to ulver og en sau. Det er demokrati, og man skal stemme over hvem som skal spises :) Blir det riktig selv om flertallet mener sauen skal spises?

Derfor bør alle former for slik tvang avvikles, og den eneste måten som fungerer er at flest mulig totalnekter.

Lenke til kommentar
terracon: Jeg tviler ikke på at mange trives i militære, kanskje også de som egentlig ikke hadde lyst. Men for meg blir dette en prinsipiell sak om at ingen skal kunne kreve at jeg ofrer meg for andre uten at jeg selv ønsker det. Hvilken rett har noen til å bestemme over andre individer?

For meg spiller det ingen rolle hvem som holder pistolen mot tinningen min. I dette tilfellet er det militære. Så lenge de fortsetter å gjøre det vil jeg ikke kunne følge mine egene verdier. Dette er selvfølgelig helt uakseptabelt. Verneplikten er ren ondskap og kan derfor ikke støttes på noen som helst måte.

Satt på spissen, vi har to ulver og en sau. Det er demokrati, og man skal stemme over hvem som skal spises :) Blir det riktig selv om flertallet mener sauen skal spises?

Derfor bør alle former for slik tvang avvikles, og den eneste måten som fungerer er at flest mulig totalnekter.

jeg ser hva du mener, verneplikten er under endringer nå, og den kommer til og bli mer anderledes om noen år.

men det er ganske enkelt og slippe både militæret og siviltjensten og det er og si at man ikke er interisert på sesjonen eller innrykket. hadde så og si ingen i kompaniet vårt som var der mot deres vilje.

så velg hva du vil selv.

Lenke til kommentar

Etter å ha lest signaturen din Warz, velger jeg å ignorere det so står i postene.

At det går an å oppføre seg slik som en liten jente.. Slike folk har bare godt av ett år i vernepliktet. Og viss man setter seg inn i det, så vil alt være bra nok uansett.

Endret av baBuShKa
Lenke til kommentar
Etter å ha lest signaturen din Warz, velger jeg å ignorere det so står i postene.

At det går an å oppføre seg slik som en liten jente.. Slike folk har bare godt av ett år i vernepliktet. Og viss man setter seg inn i det, så vil alt være bra nok uansett.

Du hadde hatt godt av å sitte i fengsel et par ti år. Sånne folk som deg passer ikke ute i frihet uansett.

men det er ganske enkelt og slippe både militæret og siviltjensten og det er og si at man ikke er interisert på sesjonen eller innrykket. hadde så og si ingen i kompaniet vårt som var der mot deres vilje.
Ja, jeg er klar over at det er veldig lett i "slippe unna". Men jeg kan garantere deg at det ikke hjelper å si "jeg har ikke lyst" på sesjonen. Endret av Warz
Lenke til kommentar

Okey, dette er ikkje hensikten med denne tråden. Emnetittelen er ganske klar; "Hvordan slippe militæret". Argumentene for å ville være i militæret kan dykk ta i ein anna tråd. Vidare diskusjon rundt dette vil bli fjerna.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...