Gå til innhold

Hvordan slippe militæret?


RAGE_21_23

Anbefalte innlegg

hvordan skulle man hatt ett brukbart forsvar hvis man ikke hadde førstegangstjeneste?

 

førstegangstjenesten er ikke så ille som folk skal ha det til, hvor mange som faktisk har vært der hører man syte og klage over hvor fælt det var?

Hæren ville vært mye bedre om den var helprofesjonalisert. Danmark sin versjon, hvor du har 3 måneder obligatorisk (utvidet rekruttskole) som rekrutteringsportal er mye bedre. Dog ville driftsbudsjettene til sjø og luft gått noe så inni helvete opp om de skulle bruke vervede i alle sine menig-stillinger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hvordan skulle man hatt ett brukbart forsvar hvis man ikke hadde førstegangstjeneste?

 

førstegangstjenesten er ikke så ille som folk skal ha det til, hvor mange som faktisk har vært der hører man syte og klage over hvor fælt det var?

Vi kunne hatt et profesjonelt forsvar basert på frivillighet. Slavearbeid skaper dårlig holdninger hos slavene. Se på land som Australia, Belgia, Frankrike, Japan, India, Spania, UK og USA. Virker da som de klarer seg ganske bra uten verneplikten?

 

blir vanskelig å sammenligne oss med f.eks USA.

USA har en styrke på ca 1 000 000 soldater, og ett folketall på ca 300 000 000, altså ca 60 ganger mer enn lille norge, vi kan ikke sammenligne oss med land som er veldig mye større enn oss.

hvis vi skal ha ett profesjonelt forsvar basert på frivillighet vil dette koste, antagelig blir det drøyt 400-500k mer pr profesjonell soldat.

med tanke på at man faktisk trenger de vernepliktige og må ha folk til å ivareta jobben de gjør trenger vi ca 8000 nye profesjonelle soldater.

 

dette koster ca 3,6 mrd pr år i lønn.

så kommer alt dette med administrasjon og slikt i tillegg, vi kan antagelig nesten doble kostnaden.

 

3,6mrd i året er faktisk bare en sjettedel av dagens driftsbudsjett (rundt regnet). Du kan trekke fra ganske mange av de 8000, for det er MANGE vernepliktige som sitter i unødvendige stillinger osv. Administrasjonskostnadene er ikke noe høyere for ansatte enn for vernepliktige. Du kan også trekke fra betaling av husleie/renter, tjenestetillegg og dimisjonsgodtgjørelse og mesteparten av velferdstjenesten.

Lenke til kommentar
Er 17 år og blir vel kalt inn på sesjon om et år eller halvannet. Jeg lurte på om jeg kan søke svensk statsborgerskap og slippe dette maset med militæret (vil for all del ikke inn). Hvis jeg da har svensk statsborgerskap kan jeg vel ikke bli innrullert( min mor er svensk og jeg har bodd i Sverige i et par år tidligere)? Og er det verneplikt i Sverige? (tvielr på at jeg blir innrullert i det svenske forsvaret, da jeg bor i utlandet). takk for svar

Du kan sikkert gjøre det, og det vil funke. Men det er jo et enormt skritt å ta bare for å slippe militæret. Det er jo null stress å lure seg unna for de som vil. Lur på deg en sykdom, uten eller helst med legeerklæring. Rett og slett si at du ikke vil inn, begynn å ta utdannelse, skaff deg en jobb der du kan garantere at du er helt nødvendig for arbeidsplassen, bli far, gift deg eller noe annet lurt. Vil man virkelig ikke inn i militæret er det LETT. Når de nekter folk som vil inn (meg) så må det jo være glatt å slippe hvis man er null interessert. Og skulle du faktisk komme inn er det sikkert også ganske lett å lure seg ut.

Lenke til kommentar

For et par uker siden så kom det en dame fra forsvaret for å fortelle om utdanning i forsvaret osv (går vg1). Hun ble bombadert med spm. om å få slippe militæret. Hun sa at nå for tida så kunne man velge selv, og at de var mer interessert i de som faktisk ville dit.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-INkUtP

Skjer med at folk som ikke vil inn kommer inn og noen få som vil inn ikke kommer inn.

Jeg er skikkelig gira på å komme inn, men fikk vite at jeg ikke er satt opp på fordelinga dene runden.

Lenke til kommentar
Haha! det prøvde jeg den dagen jeg Dimmet (etter 12mndr i Garnisonen i Sør Varanger)

men da jagde Fenriken meg og en Bergenser oss med en Volvo 240 :p HAHA

så DET trenger IKKE og funke!

 

haha, tipper alle fikk seg en god latter :D

 

De fleste som ikke vil i her på skolen min, slapp. De krysset av at de ikke ville inn så fikk de fritak nå.

Ellers er det en del som as at de hadde migrene eller søvnproblemer. Så enkelt er det.

Lenke til kommentar
Er 17 år og blir vel kalt inn på sesjon om et år eller halvannet. Jeg lurte på om jeg kan søke svensk statsborgerskap og slippe dette maset med militæret (vil for all del ikke inn). Hvis jeg da har svensk statsborgerskap kan jeg vel ikke bli innrullert( min mor er svensk og jeg har bodd i Sverige i et par år tidligere)? Og er det verneplikt i Sverige? (tvielr på at jeg blir innrullert i det svenske forsvaret, da jeg bor i utlandet). takk for svar

 

hahaha unskyld meg men er du komplett idiot? skal du for og slippe militæret gi fra deg statsborgerskapet? hahahah

 

denna tar kaka ass, trodde ikke det fantes så giddalause mennekser, fy faan og lavt.

Lenke til kommentar

Man blir kastet ut ja, men man blir anmeldt og muligens sendt på noen slags klinikk. Alle som er på sesjon/innrykk blir narkotestet og det vil alltid få konsekvenser ut over å bli kastet ut. Et tips, legg igjen dildoen eller what ever (:p) hjemme. De sjekker ALT av bagasje for narkotika på innrykksdagen.

Lenke til kommentar

Slik jeg opplever det er det nesten helt tilfeldig om man blir kalt inn av forsvaret. Seg ingen logikk i hvem de sender inn. Legesjekken er helt elendig, de sjekker ikke ting på deg. Hele opplegget er at legen spør om du har lyst til å være der eller ikke, og har du funnet frem noen legeattester fra tidligere så slipper du. Det verste er at det ser ut til at enkelte befal seriøst tror på at det er de 20% beste som er inne til førstegangstjeneste.

 

Kjenner mange som pga mindre allergier, og skavanker jeg vet de umulig kan ha med tanke på hva de gjør i gymmen har blitt tjenesteudyktige, folk som ikke ville være der men som hadde greit tjenesten uten å bli skadet. Vet om andre som kom inn, som også ikke ville være der, som egentlig bare var for late til å finne fram legeattester, mens som var i så elendig form at det nesten er kriminelt og direkte uansvarlig å sende dem ut i felt, eler på utmarsjer, hvor det nesten er gitt at de kan få skader av dette..

 

Det eneste stedet hvor du finner "kremen" er avdelinger hvor en nesten utelukkende havner frivillig. Dette være seg under fallskjermjegeropptaket, eller andre tjenestesteder som er krevende, men også meget populære.

 

For resten gjelder første mann til mølla prinsippet, har du et helt minimalt fysisk problem, som kanskje ikke en gang har lengre, som har gått over, og er i ekstremt god form. Men sender inn søknad til VPV om å få slippe,vil du etter alt å dømme bli tjenesteudyktig i fredstid. Har du et verre problem, er i elendig form, og heller maser om dette på innrykket, er det stor fare for at du må inn.

 

Sånn som det er nå er deg urettferdig mot de som er inne til førstegangstjeneste, at det er ugudelig mange som slipper unna. Det lureste hadde vært en 3 måneders rekruttskole som ALLE må gjennom. Med alle mener jeg selvfølgelig ikke de som har seriøse medisinske tilstander som kan forverres ved de påkjenninger en militærtjeneste innebærer. I løpet av denne 3 måneders rekruttskolen så kunne en med en gang etter at det grunnlegende er gjennomført, noe som tar tre uker. Med grunnlegende mener jeg å få utdelt utstyr, basic SLO, og grader, skyte litt med AG.

 

Etter disse tore ukene kunne man fordele rekruttene etter fysisk form, samt andre tester, f.eks hvor mye de kunne av sanitet. Eventuelle medisinske forhold som ville vanskeliggjøre visse tjenester ville da også bli avdekket i løpet av denne perioden. Alt fra kulde, rygg, intelligens, gamle skader.

 

De påfølgende to månedene kunne man da delt inn etter sannsynlig fremtidig tjeneste, fysisk nivå, og trent opp alle til å bli geværmenn, samt de første kursene i det de etter alt å dømme vil gjøre.

 

Avdelingene i hæren ville da også igjennom hele året ha bestått av delvis kampklare styrker, de som havnet der ville være best til de stillingene, noe som hadde økt forsvarsevnen. Og de som hadde skader som kom tilbake ville kunne fått roligere, men muligens like nødvendige stillinger.

 

Siden forsvaret ikke trenger alle ville det være en bonus hvis en ble sett som skikket til å fortsette utover de 3 månedene, til enten 6 9 eller 12 måneders tjeneste. Hvor visse tjenester, som f.eks Brigade Nord i 12 måneder burde belønnes med et større antall studiepoeng i dag, muligens en større kompensasjon en de andre avdelingene i hæren.

 

Blir irritert, både over inkompetansen som er i forsvaret og holdningen til de som ikke har noen god grunn til å slippe, men gjør dette. Gjerne indirekte på bekostning av mennesker som det nærmest er uforsvarlig å sende ut i felt

Lenke til kommentar
Man blir kastet ut ja, men man blir anmeldt og muligens sendt på noen slags klinikk. Alle som er på sesjon/innrykk blir narkotestet og det vil alltid få konsekvenser ut over å bli kastet ut. Et tips, legg igjen dildoen eller what ever (:p) hjemme. De sjekker ALT av bagasje for narkotika på innrykksdagen.

 

Nå ble jeg litt redd for å ta med meg kosttilskudd som protein og kreatin..

Endret av baBuShKa
Lenke til kommentar
Man blir kastet ut ja, men man blir anmeldt og muligens sendt på noen slags klinikk. Alle som er på sesjon/innrykk blir narkotestet og det vil alltid få konsekvenser ut over å bli kastet ut. Et tips, legg igjen dildoen eller what ever (:p) hjemme. De sjekker ALT av bagasje for narkotika på innrykksdagen.

 

Nå ble jeg litt redd for å ta med meg kosttilskudd som protein og kreatin..

 

Det går greit, men pass på å ha med uåpna boks. Om boksa er åpna så er det av og til dei vil ta med seg pulveret for å sjekke kva det er. Var ein i troppen som blei fratatt preotein pulveret sitt, han såg det aldrig igjen sjølv om han skulle få det igjen. Men det er ikkje ulovleg sjølv om fosvaret sjølve meiner at du skal få nok protein gjennom kosten. Er uansett enklast om du har det med i uåpna forpakning, då slepp du noke styr.

Lenke til kommentar

Hvis du først har fått innkalling er det ganske stor sannsnlighet for at du må inn. Eller det kommer ann på hvor lenge det er siden du har fått innkallinga og hvor lenge det er igjen til innrykk. Det er på sesjon at du kan si at du har liten interesse av tjenste.

 

Din mulighet nå er nok å lyge på deg ett eller annet hos legen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...