Gå til innhold

Hvordan slippe militæret?

RAGE_21_23

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nei.

Så de kan kalle meg inn til sesjon når jeg er 25 år? Og om jeg aldri blir innkalt får jeg ikke vite det? Snakk om dårlig planlegging! Må jo ha sjanse til å planlegge livet mitt litt i alle fall.

:!:

så du greier ikke planlegge livet ditt når du har den gigantiske usikkerheten at du kansje blir borte EN dag en gang i livet ditt, stakkars :( kanke være lett

Lenke til kommentar
Nei.

Så de kan kalle meg inn til sesjon når jeg er 25 år? Og om jeg aldri blir innkalt får jeg ikke vite det? Snakk om dårlig planlegging! Må jo ha sjanse til å planlegge livet mitt litt i alle fall.

:!:

så du greier ikke planlegge livet ditt når du har den gigantiske usikkerheten at du kansje blir borte EN dag en gang i livet ditt, stakkars :( kanke være lett

Selvfølgelig er det ikke sesjonen det kommer an på, men om jeg blir tjenestedyktig og kommer inn i militæret forsvinner et helt år bort på tull og tøys.

Lenke til kommentar

Vel, jeg sitter og håper på innkallelse, og kommer til å ringe til VPV om jeg ikke blir kalt inn, og be om å få komme inn. Jeg orker ikke å begynne rett i studier, og jeg tror ikke jeg har mye igjen for (utenom pengene) ved å ta et jobb-år. Friår er ikke aktuelt uansett.

Lenke til kommentar
Nei.

"Du skal ofre et år av ditt liv til å tjenestegjøre hos oss. Du vil måtte stå opp grytidlig om morgenen og ta imot enhver ordre vi måtte komme med. Det er høyst sannsynlig at du vil få særdeles lite med fritid. Når du slippes tilbake til samfunnet igjen vil resten av verden ha et års forsprang. Vi driter i din jobbsituasjon, skole, din forretning eller ditt kjærlighetsliv. Og for all denne frarøvelsen av din dyrebare tid, vil du motta den formidable sum av fantastiske 130,- kr. dagen"

Endret av Warz
Lenke til kommentar

hvordan skulle man hatt ett brukbart forsvar hvis man ikke hadde førstegangstjeneste?

førstegangstjenesten er ikke så ille som folk skal ha det til, hvor mange som faktisk har vært der hører man syte og klage over hvor fælt det var?

Lenke til kommentar
hvordan skulle man hatt ett brukbart forsvar hvis man ikke hadde førstegangstjeneste?

førstegangstjenesten er ikke så ille som folk skal ha det til, hvor mange som faktisk har vært der hører man syte og klage over hvor fælt det var?

Vi kunne hatt et profesjonelt forsvar basert på frivillighet. Slavearbeid skaper dårlig holdninger hos slavene. Se på land som Australia, Belgia, Frankrike, Japan, India, Spania, UK og USA. Virker da som de klarer seg ganske bra uten verneplikten?

Lenke til kommentar

Vi kunne hatt et profesjonelt forsvar basert på frivillighet. Slavearbeid skaper dårlig holdninger hos slavene. Se på land som Australia, Belgia, Frankrike, Japan, India, Spania, UK og USA. Virker da som de klarer seg ganske bra uten verneplikten?

kan ikke sammenlige norge - usa

usa har bare litt mere innbyggere, du bruker bare litt mere penger på forsvar. og dette er bare noen få punkter jeg har å si

Lenke til kommentar

Jepp, det beste er eit system der dei ungdomane med dårligaste karakterane og dei dårligaste forutsettningane for å få seg ein jobb fungerer som norges forsvar. :roll:

Problemet med dagens ordning er ikkje det at folk må bruke eit år av livet sitt i forsvaret men at ikkje alle blir behandla likt. Burde vært eit års plikttjeneste for samtlige 19 åringar uavhengig av kjønn. Så kan kvar enkelt velge om dei vil være i forsvaret eller sivilforsvaret.

Slik det er no er det egentlig berre å søke om fritak eit par gongar så går sannsynligheita for at du er ein av dei 25% som faktisk avtjener verneplikta atskillelig ned.

Lenke til kommentar

blir vanskelig å sammenligne oss med f.eks USA.

USA har en styrke på ca 1 000 000 soldater, og ett folketall på ca 300 000 000, altså ca 60 ganger mer enn lille norge, vi kan ikke sammenligne oss med land som er veldig mye større enn oss.

hvis vi skal ha ett profesjonelt forsvar basert på frivillighet vil dette koste, antagelig blir det drøyt 400-500k mer pr profesjonell soldat.

med tanke på at man faktisk trenger de vernepliktige og må ha folk til å ivareta jobben de gjør trenger vi ca 8000 nye profesjonelle soldater.

dette koster ca 3,6 mrd pr år i lønn.

så kommer alt dette med administrasjon og slikt i tillegg, vi kan antagelig nesten doble kostnaden.

edit: landene du sammenligner Norge med er delvis stormakter eller fattigere land.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Jepp, det beste er eit system der dei ungdomane med dårligaste karakterane og dei dårligaste forutsettningane for å få seg ein jobb fungerer som norges forsvar. :roll:

Problemet med dagens ordning er ikkje det at folk må bruke eit år av livet sitt i forsvaret men at ikkje alle blir behandla likt. Burde vært eit års plikttjeneste for samtlige 19 åringar uavhengig av kjønn. Så kan kvar enkelt velge om dei vil være i forsvaret eller sivilforsvaret.

Slik det er no er det egentlig berre å søke om fritak eit par gongar så går sannsynligheita for at du er ein av dei 25% som faktisk avtjener verneplikta atskillelig ned.

Tror du at kun de som har dårlige forutsettninger velger å jobbe som soldater? Det var en merkelig påstand. Da mener du vel kanskje at majoriteten av politimenn også var norges dårligste på skolen? Nei den holder bare ikke. :thumbdown: Jeg har absolutt ingen tro på at kun de svakeste velger slike yrker, og hvis du fremdeles mener det kan du kanskje komme med noe bevis?

Ellers er jeg enig i urettferdigheten vi har i dag ved at jentene ikke må inn, men verneplikten bør avvikles da slaveri fører med seg mer negativt enn godt.

Lenke til kommentar

blir vanskelig å sammenligne oss med f.eks USA.

USA har en styrke på ca 1 000 000 soldater, og ett folketall på ca 300 000 000, altså ca 60 ganger mer enn lille norge, vi kan ikke sammenligne oss med land som er veldig mye større enn oss.

hvis vi skal ha ett profesjonelt forsvar basert på frivillighet vil dette koste, antagelig blir det drøyt 400-500k mer pr profesjonell soldat.

med tanke på at man faktisk trenger de vernepliktige og må ha folk til å ivareta jobben de gjør trenger vi ca 8000 nye profesjonelle soldater.

dette koster ca 3,6 mrd pr år i lønn.

så kommer alt dette med administrasjon og slikt i tillegg, vi kan antagelig nesten doble kostnaden.

edit: landene du sammenligner Norge med er delvis stormakter eller fattigere land.

At kostnadene vil øke tviler jeg ikke på, slavearbeidere er tross alt mye mer lønnsomt, eller hva? Men i vårt samfunn er det helt utrolig hvor mange stedet vi kan kutte kostnader. Staten bør i hovedsak kunne ta ansvar for rettsvesen, forsvar, politi. Dette vil gjøre kostnadene mye lavere og vi kan dermed ha et skikkelig forsvar. PS, de landene jeg nevte var bare noen for å argumentere for at det faktisk er mulig å ha frivillige styrker. Uansett når alt kommer til alt, hvilken rett har du til å eie et annet menneskes arbeidskraft et helt år. Jeg mener, INGEN.

Lenke til kommentar
Tror du at kun de som har dårlige forutsettninger velger å jobbe som soldater? Det var en merkelig påstand. Da mener du vel kanskje at majoriteten av politimenn også var norges dårligste på skolen? Nei den holder bare ikke. :thumbdown: Jeg har absolutt ingen tro på at kun de svakeste velger slike yrker, og hvis du fremdeles mener det kan du kanskje komme med noe bevis?

Ellers er jeg enig i urettferdigheten vi har i dag ved at jentene ikke må inn, men verneplikten bør avvikles da slaveri fører med seg mer negativt enn godt.

hvis du ser på forholdene i f.eks USA som du sammenligner Norge med, så kan hvem som helst bli soldat der.

tidligere narkomane, folk som dropper skole osv.

Lenke til kommentar
hvis du ser på forholdene i f.eks USA som du sammenligner Norge med, så kan hvem som helst bli soldat der.

Nevnte USA som et eksempel blandt flere land. Hvem sier at vi må sette de samme kravene som USA?
Lenke til kommentar

Nevnte USA som et eksempel blandt flere land. Hvem sier at vi må sette de samme kravene som USA?

dette er vel krav som blir satt pga mangelen de har av soldater(jeg bare tipper, men tror at USA heller vil ha høyt utdannede folk enn det de tar inn i dag).

vi kan jo kreve 5 års universitets-utdannelse og se hvor mange som melder seg.

kravene må ned for at man skal få ett "brukbart" profft forsvar

Lenke til kommentar

Er 17 år og blir vel kalt inn på sesjon om et år eller halvannet. Jeg lurte på om jeg kan søke svensk statsborgerskap og slippe dette maset med militæret (vil for all del ikke inn). Hvis jeg da har svensk statsborgerskap kan jeg vel ikke bli innrullert( min mor er svensk og jeg har bodd i Sverige i et par år tidligere)? Og er det verneplikt i Sverige? (tvielr på at jeg blir innrullert i det svenske forsvaret, da jeg bor i utlandet). takk for svar

Endret av Mchansern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...