Gå til innhold

Stått slalom, vil starte med telemark

kommer

Anbefalte innlegg

Jeg har stått på slalom siden jeg var 10 (er nå 17), men nå vil jeg begynne med telemark.

Vurderer denne støvelen: Crispi XP 09

og denne bindingen: Rottefella Cobra R8

Er utvokst så vil helst ikke kjøpe nytt utstyr til neste år, så vil dette være et bra valg for en nybegynner, kanskje litt dyrt?

Nå har jeg et 3 år gammelt par twintip K2 ski som er ca 5 cm kortere enn haken min. Vil dette funke denne sesongen? (skal ihvertfall kjøpe nye ski neste år)

Bør jeg velge et kurs eller vil jeg klare meg uten? (står heller ikke med telemark-kjørere)

Beklager for mange spm, men takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ang bindinger og støvler ser det veldig fornuftig ut. R8 er en god binding, som ikke er altfor stiv sånn i utgangspunktet. Støvelen er jo laget for frikjørere, men er nok myk nok for en nybegynner, samtidig som den er mer enn stiv nok om du vil kline til og kjøre fort.

Skiene dine er akkurat i grenseland mener jeg, men du klarer deg nok fint resten av sesongen på dette.

Du kan forøvrig kommer over mye bra brukt på finn.no f.eks. Mange som selger billig nå i disse tider.

Selv kjører jeg med NTN binding og Crispi EVO, ettersom jeg kom over dette billig. Nå har jeg riktignok stått fem år tidligere, men kjenner at de er svært stive i forhold til alt annet jeg har stått på. Tilvenningssak mao ;)

Ang ski så kommer det jo ann på om du vil kjøre mest i bakken eller utenfor løypa.

Finnes så utrolig mange ski til forskjellige områder og alt etter hvor erfaren du er.

Lykke til i alle fall! :)

Lenke til kommentar

Til nybegynner tror vil nok skiene dine fungere helt greit. Bindingene du nevner er veldig gode og kan trygt anbefales. Spesielt om det blir overvekt av løypekjøring. Har ikke erfaring med skoene, så jeg skal ikke uttale meg om annet enn at de Crispiskoene jeg hadde før var jeg meget fornøyde med (Det var en annen modell).

Når det kommer til kurs etc. vil jeg på det sterkeste anbefale deg å få en dag i bakken med en/ei som har peiling. (Instruktør, venn etc.) Dette fordi teknikken i telemark er ganske vanskelig å mestre i begynnelsen, og med en erfaren kjører på laget blir det enklere å luke bort småfeil med en gang. Det spesielt hoftebevegelsen som er vanskelig og vil nok kanskje føles ganske unaturlig i begynnelsen. Utrolig mange som gjør dette feil eller ikke godt nok. (Da ser det veldig stivt og stakato ut.)

Endret av strek
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...