sdf123 Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Jeg kjører en server utgave av ubuntu som ikke vil vise æ-ø-å, jeg kan skrive det og da ser jeg det: root@ubuntu:~# æåø-bash: æåø: command not found Men får jeg opp noe tekst, bla fra apt-get update vil det dette: W: Det kan hende du vil kjøre «apt-get update» for Ã¥ rette pÃ¥ disse problemene Hvordan løser jeg dette? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Hva gir output av kommandoen "locale"? Teksten du får ut er i unicode (utf-8), men blir åpenbart ikke vist riktig. Er du forøvrig logget inn rett på serveren, eller remote via ssh? Hvis sistnevnte må du sørge for at ssh-klienten er stilt inn på samme tegnsett som serveren. Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 18. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2009 "locale" ga meg dette: root@ubuntu:~# locale LANG=nb_NO.UTF-8 LANGUAGE=nb_NO:nb:no_NO:no:nn_NO:nn:en LC_CTYPE="nb_NO.UTF-8" LC_NUMERIC="nb_NO.UTF-8" LC_TIME="nb_NO.UTF-8" LC_COLLATE="nb_NO.UTF-8" LC_MONETARY="nb_NO.UTF-8" LC_MESSAGES="nb_NO.UTF-8" LC_PAPER="nb_NO.UTF-8" LC_NAME="nb_NO.UTF-8" LC_ADDRESS="nb_NO.UTF-8" LC_TELEPHONE="nb_NO.UTF-8" LC_MEASUREMENT="nb_NO.UTF-8" LC_IDENTIFICATION="nb_NO.UTF-8" LC_ALL= root@ubuntu:~# Det er remote via ssh og som klient bruker putty. Jeg prøvde å se etter noe med utf-8, men kunne ikke finne noe i putty. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 PuTTY-settings: Window->Translation : Received data assumed to be in which character set : sett denne til UTF-8. Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 18. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2009 Takk - det hjalp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå