stighenning Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 (endret) Hei, Bor i hus med loft. Loftet blir kaldt om vinteren og varmt om sommeren. På loftet har lagt CAT-5 kabel til alle rom i etasjen under. Alle disse er knyttet sammen til et patch'e panel på loftet. Nå er planen at jeg skal sette en NETGEAR ProSafe FS726T Smart Switch som skal håntere trafikken mellom alle punktene og routeren. Denne er forresten vifteløs og skal bruke max 13W. (ref. http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=114601 ) Som sagt er det kaldt på loftet, og jeg trenger å lage en boks for å isolere litt mot kulden om vinteren. Jeg vet også at om sommeren blir det varmt, og da hadde jeg tenkt å ha en boks hvor jeg kan ta av lokket på toppen slik at varmen kommer lett ut.. Har tenkt på dette å bruke en gjennomsiktig plastik boks, noe som passer størrelsen på routeren; Dimensjoner (BxDxH) 44 cm x 20.5 cm x 4.3 cm Og deretter skru/lime fast noe dempningsmateriale som holder på varmen. (kanskje noe her? http://www.biltema.no/products/product.asp...;iItemId=83277) eller http://www.biltema.no/products/product.asp...p;iItemId=93058 hmmm... Eller kanskje man skal bare ta billige hvite sponplater fra ikea, lage en boks, og få montert en liten glassdør forran ? (men da var det det med luftinga igjen.. den må jo få litt luft også.. Jeg tar gjerne imot tips - om det finnes fra før, eller andre som kanskje har gjort dette før og har tenkt på finuerlige løsninger. / Stig Henning Endret 18. januar 2009 av stighenning Lenke til kommentar
War Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Gigabitutgaven har en min. driftstemperatur på0 °C Og en maks. driftstemperatur på 40 °C Fuktighetsområde i bruk 0 - 90% Sjekket temp på loftet? Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Så lenge tempraturen på loftet ikke blir under 0 grader eller over 30-40 burde det ikke være et problem . Lenke til kommentar
Lukilock Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Uansett så tror jeg ikke det har noe hensikt å lage en isolert kasse til den. Den lager så lite varme at en eller annen gang så kommer den kalde lufta inn i kassa. Lenke til kommentar
stighenning Skrevet 18. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2009 Akkurat nå er det 1 grad der opp :-/ Så det blir kaldt ja, hmm.. Men regner med om switchen står i en boks, som er isolert, så vil den generere nok varme i seg selv til å beholde 0-40 grader.. / Stig Henning Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6 Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Var borte i noen uker nå i julen, da var det nok nede 10-15 minusgrader på loftet der serveren min står. Den var nede på 5 grader (8 på CPU), men fungerer helt fint. Har gjort det i snart et halvt år, men spørs hvordan det blir med varmen til sommeren. Lenke til kommentar
stighenning Skrevet 18. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2009 Interessant... Jeg har selv en server, men den står i kjelleren.. Der er det vel ca 10 grader, så den holder fint lav temperatur. Dog har kjelleren stabile 10-15 grader hele året, så det der tror jeg ikke det blir noe problem Lenke til kommentar
stighenning Skrevet 19. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2009 Da er boksen installert 24 porter var litt overkill, hehe.. men men. Jeg brukte bare eksen den kom i, skjærte ut i plastforingene den står i.. og lar den være inne i papp esken med åpning forran. Da holder den litt på varmen ihvertfall. Nettet virker veldig stabilt..(2 første timene) så får tiden vise om dette var et bra kjøp eller ikke.. / Stig Henning Lenke til kommentar
War Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Hvorfor 10/100? og ikke 1gb? Pris? Lenke til kommentar
stighenning Skrevet 20. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2009 Den kostet 995,- på netshop... og 995,- på komplett. Men ser nå at prisen har gått opp til 1495,- ?? Det fungerer veldig stabilt med 100mbit. Jeg kunne jo ha kjøpt 1Gbit switch, men den kostet over dobbelt så mye.. så da kan jeg heller kjøpe det om 2 år eller så.. (når prisen er bedre) Jeg streamer Squeezebox musikk over nettverket, og har en ftp servere i kjelleren. Har også en popcorn hour ved TVn som jeg også overfører via ftp til.. 100mbit gir meg ca 6Mbyte overføreing til popcorn hour og 9Mbyte overføreing til ftp serveren. Det fungerer helt fint å vente (tar jo bare 3-4 minutter å overføre en 4Gb DVD plate) Telefon linja er gammel telefon-kobberstråd fra telenor (egentlig veldig solid denne, så gammel betyr ikke at den er dårlig, faktisk bedre enn ledninger som lages idag!) men strekket er på 2,1km til sentralen og da er det begrenset hvilken hastighet man får.. Gir meg 6Mbit/s ned og 0,5Mbit/s opp. Så internett vil ikke oppleves raskere med en 1Gbit switch :-D / Stig Henning Lenke til kommentar
PowerOfNow Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 utstyr som det tåler mye juling. hadde servere/switcher/routere m.m på loftet i mange år. Var alt fra -10 til +40 der og ikke noe av utstyret knelte. Om vinteren holder utstyret seg varmt når det er i gang, så det er ikke noe problem. Problemet kan oppstå om det er strømbrudd over lengre tid. Da kan det fort oppstå kondens. Om sommeren var det bare litt ekstra vifter Lenke til kommentar
stighenning Skrevet 20. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2009 Kondens, hadde ikke tenk på det. Godt poeng Heldigvis er loftet godt luftet og jeg har ikke sett noen spor av mugg noen steder. Men allikevel greit å vite om. Vifter; Idag har jeg satt switchen i den papp-boksen og polstringene den ble levert i.. Kan jo bare skjære hull til vifter på begge sider av boksen, når sommeren kommer Tenkte egentlig at papp eske er greit å bruke, fordi dette materiale puster i forhold til en plastikk boks. / Stig Henning Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå