Gå til innhold

[Løst] - Kjøpe speilrefleks - maks kr 10000,- inkl objektiv

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ok. Og da kan du kanskje opplyse om hvilket kamera som ikke har fått god omtale. Du ordlegger deg som om det har fått bedre omtale enn de andre modellene. Og hvis du ikke mener det, så er jo innlegget helt meningsløst.

Hvorfor i all verden skal jeg opplyse om hvilket kamera som ikke har fått god omtale? Skal jeg begynne å ramse opp fra a til å da? Idiotisk kverulering av deg. Jeg tror det er opp til trådstarter og tolke svaret mitt og fatte en beslutning, ikke deg.

Trådstarter spør om hvilket kamera som anbefales til maks 10 000,- og jeg anbefaler Nikon D90 på grunn av god omtale og et brukbart kit objektiv. Jeg ser ikke problemet ditt.

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Poenget mitt er at det ikke er et argument for noe som helst, hvis det ikke står i kontrast til noe som ikke har fått god omtale. Da kan du like godt skrive at kameraet er sort, og at man derfor bør kjøpe det. Men nå skal jeg ikke begynne en lang krangel om semantikk.

Lenke til kommentar

Slike tråder er igrunnen meningsløse, og gir fritt spillerom til de ulike fanboys-grupperinger. Det er vel svært få på et slikt forum som har testet alt av kameraer og kan komme med en nøytral anbefaling. Noen liker Nikon og synes det er best uansett, andre Canon, mens noen færre anbefaler Pentax, Samsung, Sony.... Det ender opp i peronlige preferanser tilslutt uansett.

Enig med PMnormal at man like gjerne kunne diskuter hvilken sortfarge på kameraene som er mest hensiktsmessig.

Endret av bjornage12
Lenke til kommentar

Det er nå deres mening. Skal en kjøpe kamera til 10 000,- er det hvertfall helt sikkert at man får et godt kamera uansett. Noen kameraer har noen tilegg funksjoner og noen andre har ikke det. Noen kommer bra ut i test her og noen kommer bra ut i test der. Til syvede og sist så velger man det kameraet som passer/ har de funksjonene som kjøper er ute etter. Et kamera til 15 000,- kan ta dårligere bilder enn et kamera til 6000,- om ikke han som faktisk tar bildet har peiling på fotografering. Men er ikke slike tester som jeg og andre her har referert til et hjelpemiddle for å trekke en personlig konklusjon?

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Nikon D90 og Canon 40D er nok begge gode alternativer (og det finnes sikkert mange fler).

Fordelen med å bruke samme system er ikke noe man skal kimse av. Selv kjenner jeg mange som bruker Nikonutstyr og har ofte hatt glede av det. Spesielt blitser er fint å kunne låne litt ekstra av om man trenger det.

Har du Canon allerede er det kjekt å ha flere Canonister i venneflokken :)

Videofunksjonen er forøvrig et stort pluss på Nikon D90. Hvis man klarer å unnvike begrensningene kan man få til utrolig tøffe filmer med kameraet.

Gå på vimeo.com og søk på D90 så finner du mange gode eksempler.

Lenke til kommentar
Men er ikke slike tester som jeg og andre her har referert til et hjelpemiddle for å trekke en personlig konklusjon?

Kun når de avdekker funksjoner som du har behov for, og som kun en eller noen av alternativene har. Eller for å avdekke hvilke modeller som ikke har de funksjonene du ønsker deg. Da kan en test fortelle deg at D90 er det eneste kameraet i sin klasse som kan filme. Eller at A3x0 er de eneste modellene som gir deg samme liveview som et kompaktkamera har. Eller at Pentax/Samsung gir deg muligheten for røffere bruk i støvete og fuktige omgivelser med valg av riktig optikk.

Det eneste som en slik test kan fortelle deg om andre ting enn skruer og muttere er om det yter spesielt godt eller dårlig på høy iso, skuddtakt i fps (hvis det er av interesse), og om det gir godt prosesserte jpg-filer. Det siste legger jeg ofte vekt på når jeg skal forholde meg til noen som ikke har tenkt å bli semiproffer, og kan finne på å anbefale en modell basert på kvaliteten til kameraets interne konvertering til jpg. Ellers forteller testene deg ingenting om noe som helst som er av betydning for en som ikke har en spesielt utviklet smak. Og det har jo ingen nybegynnere, for forskjellene som jeg vektlegger for mine egne valg er basert på subtile kvaliteter.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Men er ikke slike tester som jeg og andre her har referert til et hjelpemiddle for å trekke en personlig konklusjon?

Klart de har en verdi, men den ligger ikke i oppsummeringen så mye som i gjennomgangen. Det finnes ikke noe kamera på markedet som ikke er anbefalt i mer enn en test. Så å vise til at et bestemt kamera er kommet godt ut i test kan man gjøre for dem alle.

Verdien av testene ligger i gjennomgangen, for der kan du velge å vektlegge ulike detaljer i forhold til dine preferanser og behov. Testene det er flest av er vel de der DIWA testene, som gjerne kommer uker og måneder før kameraet, og der du knapt finner et eneste inspirert foto blant eksemplene. De testene er verre enn verdiløse.

Endret av kaian
Lenke til kommentar

Ser ut til at tråden har sklidd litt ut siden sist jeg var å sjekket. Har pratet med han nå og det ser ut til at han går for 40D, så er det bare å finne et objektiv som passer til det han skal bruke det til som gjenstår.

At det vil være fanboys - sikkert inkludert meg - som anbefaler det de selv er kjent og fornøyd med er noe man må ta høyde for når man starter en slik tråd, og generelt når man leser på slike forum. Så lenge man er kritiske til hva hver enkelt skriver får man mye ut av de tipsene som kommer ved å sile ut de som er "mindre gode".

For meg har tråden vært nyttig i forhold til å finne ideer til kombinasjoner som han kan vurdere, og jeg mener det da blir feil at 3. person kommer inn å sier at denne tråden, og andre slike tråder er meningsløse

Lenke til kommentar

Man kan jo ofte danne seg et bilde, hvis man klarer å skille klinten fra hveten. Men jeg synes ikke det er noe vanskelig å skille mellom egne preferanser og andres behov. Det er veldig enkelt. Det er bare å plassere sitt eget ego inn i absolutt alt man tenker. Jeg har også et ego, men det får føde av å lage litt baluba, ikke å få andre til å bekrefte at mitt valg var det beste.

Jeg kan bare ikke i min beste fantasi forstå at det er så vanskelig. Før jeg skrev signatur i fjor var det ingen andre enn de som hadde vært med en stund som visste at jeg brukte Canon. Før jeg gikk ut med min preferanse litt senere var det ingen som visste at jeg hadde en. Det er mer gøy for mitt ego etter at jeg har gått ut med den informasjonen, men fremdeles påvirker ikke det mine råd til valg av kamera. Jeg har noen korstog, men det er ikke basert på merke som sådan. Og slik synes jeg alle burde se på tingene. Bruk egoet til noe gøy, og ikke til noe så meningsløst som å få bekreftet hvor godt valg man selv har gjort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...