Gå til innhold

[Løst] - Kjøpe speilrefleks - maks kr 10000,- inkl objektiv

Anbefalte innlegg

Hei

En kompis av meg skal kjøpe speilrefleks nå og har spurt meg om råd om hvilket slr kamera han bør kjøpe til maks 10000,- inkludert objektiv. Jeg vet ikke helt hva jeg skal anbefale så jeg trenger deres hjelp. Objektivet bør nok være et greit all around objektiv, mens kameraet nok vil bli brukt til det meste. Det er ikke noe kriterium at det må ha en kjapp "skudd" takt.

Hva vil dere anbefale?

Endret av kicks
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom man vil ha et ekstra batteri, et par minnekort og annet utstyr går det raskt et par lapper på det også.

Om dere fotograferer sammen eller du er komfortabel med å låne bort utstyr er det praktisk med samme kamera som deg. Da kan du vise og forklare, og han kan låne blits og tele. Om han er en slubbert du ikke vil låne bort noe som helst til er D90 et godt valg.

Lenke til kommentar

Dersom dere er kompiser så er det vel veldig kjekt å ha samme hus, slik at dere kan byttelåne litt utstyr i blant. Jeg stemmer også for 40D med Tamron 17-50mm f2.8. Eventuelt en Canon EF-S 17-85mm IS hvis han vil ha litt mer tele og kan leve med mindre lysstyrke. sistnevnte har jo du, så da vil dere stille helt likt.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Egentlig ikke noe i mot de alternativene som er nevnt allerede, men for en nybegynner er kanskje et biligere hus OK også? Hva med 450D med 17-85 IS eller D60 med 16-85 VR?

Ellers er det sannsynlig med mye nytt frem til PMA i starten av mars. Kanskje verdt å ta med seg?

Lenke til kommentar

Hva med Pentax K200D med DA* 16-50mm?

Dette vil jo være en værtett løsning, om slikt vurderes som interessant.

Pakken havner på ca. 11.000,-

Med hus her:

http://www.japanphoto.no/product/digital-s...-18-55mm-al-ii/

Og objektiv her:

http://www.fotovideo.no/aspx/produkter.asp...mp;g2txt=Pentax

Han kan så selge kitobjektivet, får vel kanskje 500-600 kr for det, pakken vil således komme på ca. 10.500,-

Lenke til kommentar

Mit spørsmål vil være om vedkommende egenlig trenger en slik dyr pakke. Er det en som har fotografert litt og som ønsker å oppgradere, så kan det være lurt å bruke såpass med penge. Men er det en som er nybegynner og som bare har hatt kompaktkamera, så ville jeg sterkt vurdert å brukt bare halve budsjettet.

Problemet for mange er at de kjøper "kongen på haugen", selv om de ikke klarer å bruke utstyret de har kjøpt.

Lenke til kommentar

Jeg har nevnt for han det utstyret jeg har, men han virket noe skeptisk. Kan jo virke litt fanboy å anbefale samme som man har. Vi bor ikke på samme sted så utstyret får vi ikke delt uansett så det er ikke noe å ta hensyn til.

han vurderer nikon d90, men hvordan er det sammenlignet med 40d? 40den konkurerer jo mer mot d300 enn d90, så jeg tenker at det kanskje er et bedre alternativ?

i forhold til om han trenger en slik pakke eller ikke så er ikke det spørsmålet mitt her. Er nok mange, inkludert meg selv som godt kunne klart seg med enklere og billigere utstyr, men har man råd har man lov

Lenke til kommentar
Jeg ville sagt Nikon d90 uten at jeg har sykt mye kompetanse på dette området.

Liker nikon mye bedre enn det jeg har sett av canon til nå. Men det er vel litt mer personlig.

Test litt kameraer og se hva han liker best ;)

er litt tilbake med hvor jeg er, iogmed at jeg anbefaler det jeg har kjennskap til selv, uten å ha god kjennskap til nikon.

Ønsker å vite hvorfor han burde velge det ene eller det andre. Eller er kvaliteten såpass høy på begge at det kun er smak og behag rundt grepet på kameraet som bør være avgjørende

Lenke til kommentar
Jeg ville ha gått for Nikon D90. Den har kommet godt ut i tester.

Det er et dårlig argument, for alle modellene kommer "best" ut i forskjellige tester. Jeg synes 40D er et bedre kamera enn D90, noe du sikkert er uenig i. Og det vil vi alltid være, og begge vil ha rett.

Trådstarter: Hvorfor spør kompisen din deg om hjelp hvis han ikke stoler på det valget du har gjort til ditt eget bruk. Det er jo en selvmotsigelse av dimensjoner. Siden det er en kompis, og dere sikkert møtes fra tid til annen, så er faktisk kompatibilitet et poeng. Men hvis dere kun sosialiserer over nett og telefon har det selvfølgelig ingenting å si, men det gjør dere vel ikke? Mest bang for the bucks når det gjelder byggkvalitet og bildekvalitet for kroner 9000 synes jeg er kombinasjonen 40D og Tamron 17-50/2,8. Men det er ikke den kombinasjonen som gir mest funksjoner pr krone. Og det med bildekvalitet er min personlige smak, men alle er nok enige i at optikken er viktigst for bildekvaliteten. Og det finnes få kit som tilbyr bedre optikk enn det. Et alternativ kan være D80 med 16-85 VR.

Edit: Jeg glemte å nevne Olympus E-520 med Zuiko 14-54, eller 12-60 hvis han strekker budsjettet med ca en tusenlapp. Det vil jo bli den rimeligste måten å komme opp i L-kvalitet i den prisklassen. Pentax K20D med en brukbar zoom som nevnte Tamron er også et hot alternativ, og det samme gjelder ypperlige Sony A700 med Tamron 17-50. Når jeg tenker meg om så frister faktisk sistnevnte alternativ mest når jeg skriver dette. A700 er et fantastisk hus til rundt 7000 kroner. Jeg brukte det på en fotowalk med akamistene på Haugalandet, og må bare si at det imponerte. Men det hadde sikkert litt sammenheng med at kimare hadde montert en 85/1,4 på den da han lånte den til meg.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Det er et dårlig argument, for alle modellene kommer "best" ut i forskjellige tester. Jeg synes 40D er et bedre kamera enn D90, noe du sikkert er uenig i. Og det vil vi alltid være, og begge vil ha rett.

Trådstarter: Hvorfor spør kompisen din deg om hjelp hvis han ikke stoler på det valget du har gjort til ditt eget bruk. Det er jo en selvmotsigelse av dimensjoner. Siden det er en kompis, og dere sikkert møtes fra tid til annen, så er faktisk kompatibilitet et poeng. Men hvis dere kun sosialiserer over nett og telefon har det selvfølgelig ingenting å si, men det gjør dere vel ikke? Mest bang for the bucks når det gjelder byggkvalitet og bildekvalitet for kroner 9000 synes jeg er kombinasjonen 40D og Tamron 17-50/2,8. Men det er ikke den kombinasjonen som gir mest funksjoner pr krone. Og det med bildekvalitet er min personlige smak, men alle er nok enige i at optikken er viktigst for bildekvaliteten. Og det finnes få kit som tilbyr bedre optikk enn det. Et alternativ kan være D80 med 16-85 VR.

Edit: Jeg glemte å nevne Olympus E-520 med Zuiko 14-54, eller 12-60 hvis han strekker budsjettet med ca en tusenlapp. Det vil jo bli den rimeligste måten å komme opp i L-kvalitet i den prisklassen. Pentax K20D med en brukbar zoom som nevnte Tamron er også et hot alternativ, og det samme gjelder ypperlige Sony A700 med Tamron 17-50. Når jeg tenker meg om så frister faktisk sistnevnte alternativ mest når jeg skriver dette. A700 er et fantastisk hus til rundt 7000 kroner. Jeg brukte det på en fotowalk med akamistene på Haugalandet, og må bare si at det imponerte. Men det hadde sikkert litt sammenheng med at kimare hadde montert en 85/1,4 på den da han lånte den til meg.

Jeg ville kanskje også stilt meg litt tvilende hvis jeg hadde spurt noen om råd om et produkt og han hadde anbefalt sitt eget, så jeg skjønner skepsisen. Jeg har samtidig fint lite erfaring med andre d-slr modeller, bare så vidt prøvd d90 og e-410 så min kjennskap til d-slr begrenser seg da i stor grad til deg jeg har lest.

Skal gi han de tilbakemeldinger som har kommet på denne posetn så får vi se hva han ender opp med. Takk for alle tilbakemeldinger

Lenke til kommentar

Det forutsetter at alle velger feil kamera til seg selv, og er de da kapable til å gi råd til andre? Hvis noen blir skeptiske til at jeg anbefaler Canon så ber jeg dem finne ut av det selv, for det blir for dumt å spørre meg om min mening, hvis man ikke er interessert i min mening. Hva ønsker man med et slik spørsmål? Å få en kompis til å innrømme at han har gjort et dårlig valg?

Aldeles merksnodig at man blir skeptisk til at noen uttaler seg basert på egen erfaring.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Hva med:

2800 Nikon D40 og kitobjektiv

2500 Fotokurs

1790 Nikon SB-600

700 2stk minnekort

500 Ekstra batteri

500 Liten fotobag

800 Velbon stativ

----

9590

Man kan f.eks bytte blitsen, et minnekort og batteri mot et macroobjektiv om man foretrekker det.

Det er selvsagt mulig å bytte Nikon med et hvilket som helst annet merke i lista over, poenget er at det er en fordel å kunne bruke utstyret, og om folk skal beundre bildene og ikke kameraet er det ofte greit å ha litt mer utstyr enn bare kameraet.

Lenke til kommentar
i forhold til om han trenger en slik pakke eller ikke så er ikke det spørsmålet mitt her. Er nok mange, inkludert meg selv som godt kunne klart seg med enklere og billigere utstyr, men har man råd har man lov

Cluet var bare at han heller burde investert i litt utstyr også, som nevnt ovenfor. Husk at de også tok bilder før også, men da med mindre tekniske innretninger enn de vi har i dag. Man blir ikke nødvendigvis noen bedre fotograf med et dyrt utstyr, man risikerer nok heller å bli mye dårligere.

Lag en pakke som vist ovenfor, da får vedkommende også brukt kameraets potensiale.

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg sagt at kameraet er best i test heller. Jeg sa det har kommet godt ut i test. Om et kamera får god omtale synes jeg veier tungt når en skal gå til anskaffelse av et kamera. D90 er greit allaround kamera med brukbar kit objektiv. + i mine øyne er at den har hdmi ut og støtter video opptak (selv om det ikke er all verden).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...