gardkarlsen Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Hei Kona og jeg har såvidt begynte å tenke på påskeferie og vi liker oss godt i Asia men ettersom vi har vært innom Singapore, Malaysia og Thailand er det kanskje på tide å prøve å noen nytt. Er det noen her som har erfaringer fra Kambodsja? Slik jeg ser det for meg nå vil det nok være snakk om å besøke Siam Reap (for Ankor Wat), Phnom Phen og en stranddestinasjon. Finnes det fine hoteller på kysten? Hvordan er strendene? Finnes det mulighet for å dra på snorkleturer? Er det lett å komme seg rundt i landet med buss/tog etc? Hvordan er prisnivået? Noen som har noen reisebrev de kan dele med meg? Lenke til kommentar
Locrin Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Hei. Sist sommer var jeg og 3 venner på Asia backpacking. Vi var innom Thailand, Vietnam og Kambodsja til slutt. Når vi var i Kambodsja besøkte vi Phnom Phen og Siam Reap. Slik jeg ser det er Kambodsja absolutt et land det er verdt å besøke. Husk dog på at landet er en god del fattigere enn de fleste andre land i asia, og tilbudene er deretter. Matstasjoner langs bussruter er ikke like innbydene som de er i Thailand. Vi hverken dykket eller besøkte noen strender, men jeg kan fortelle at Siam Reap er verdt et besøk. Stort område med mange flott byggverk. Selvfølgelig også mer spennende hvis du kan historien til landet. Det er lett å komme seg rundt. Det finnes mini reiseselskaper som selger bussbiletter hele dagen. Men en lonely planet guide er å anbefale. Skaff biletter fra et kontor så fort dere kan når dere andkommer et nytt sted. Prisvnivået er lavt. Litt under Thailand hvis jeg ikke husker feil. Resten kan jeg desverre ikke svare på. google er ikke veldig vanskelig å bruke btw Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Var i Siem Reap i høst. Stedet var absolutt verdt et besøk. Angkor Wat så best ut på avstand og var ikke det mest spennende av templene jeg besøkte. Siden turen var tatt på sparket uten tid til forberedelser tok jeg den enkleste varianten som var en pakke med alt inkludert helt fra henting på flyplass. Vil i alle fall anbefale å ta en guidet tur som går rundt til flere templer og ikke bare se Angkor Wat. Prisnivået er veldig lavt. Fra Ta Prohm: Veien opp mot den nye flyplassen var i mye bedre stand enn de andre veiene jeg så. Tror jeg ville satset på fly. Siem Reap har en ny fin flyplass. Landskapet var ganske flatt og kjedelig i området. Lenke til kommentar
Locrin Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Den gamle bussruten som går fra Kambodsja til Thailand er i elendig forfatning. Dette er på grunn av at de som drifter flyplassen stikker penger under bordet til myndighetene og hindrer utvikling av en vei som ville ført til at de tapte kunder. Humpet selv i vei i maks 30 km/t langs den gamle veien Legger ved bilde av veien pluss noen til.' Lenke til kommentar
TheYid Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 (endret) Et reisebrev fra da jeg besøkte Kambodsja med to venner i mars 2006: Siste kveld i Phnom Penh. Vi har bare vært i Kambodsja i 5 døgn, men har allikevel opplevd svært mye kultur og historie. Landets storhet og tragedie er tett innpå oss. På tirsdag krysset vi grensa fra Thailand og humpet inn mot turistmagneten Siem Reap. Vi skaffet et lekkert tremannsrom for 9 dollar natten og pustet ut en dag i varmen. Så var vi klare for å se verdens stoerste tempelområde; Angkor. Templene rundt Angkor ble bygd mellom det niende og fjortende århundret og Angkor Wat skiller seg ut som det mest imponerene og dermed det mest berømte. Vi hadde fått anbefalt soloppgang over tempelet som en fin start på besøket og stod opp grytidlig. Det var dessverre overskyet tidlig på dagen, men det gjorde ikke så mye. Stemningen var fin og vi fortsatte med en omfattende vandring inne i tempelet. Ikke annet å si enn; imponerende!. Resten av dagen syklet vi rundt og besøkte vi diverse andre byginger som Bayon, Elephant Terrace og Banteay Kdei. Man opplever imidlertid ikke bare templer ved å bevege seg innenfor Angkor-området. Utenfor og inne i mange av tempelkompleksene farer det unger rundt og skal selge postkort, smykker osv. Det kan fort bli veldig slitsomt for det tar tid før de gir seg. På en annen side er de veldig sjarmerende og de snakker et imponerende godt engelsk (der har den voksne befolkning mye å lære). Man blir også tiltalt som "sir" og "master" for å få oss rike turister til å kjøpe. Noen armbånd ble det. Vi besøkte tempelområdet i to dager og vendte så nesen mot hovedstaden Phnom Penh. I dag har vi fått med oss byens "must". Og ja, selv om det er svært trist, må man få med seg Kambodsjas tragiske år under Pol Pot og Røde Khmer. Vi besøkte konsentrasjonsleiren "Killing Fields" tidlig i dag morges. Deretter dro vi til S-21-fengselet Toul Sleng. Begge deler gav sterke inntrykk. Film, sterke beskrivelser av torturen, hodeskaller og faktiske gjenstander som ble brukt gjorde så vi stod ansikt til ansikt med historien. Det er ikke lett å beskrive det med ord, det må sees. Under vårt korte opphold i Kambodsja har vi erfart et mer pågåene folkeslag enn laotene. Vi ser mye trist, men også oppblomstring av et land med håp. Turismen i Angkor er massiv. Nå går ferden videre til Vietnam og første destinasjon; Ho Chi Minh-byen (Saigon) Hvis du planlegger en egen Kambodsja-ferie, skal også en tur på Tonlesap-sjøen være en opplevelse. I tillegg er strendene fantastiske. Sikkert like flotte som i Thailand, men langt mindre turistifisert. Enn så lenge. Zeitgeist: Morsomt å se bilder av grusveien. Jeg tok minibuss til Siem Reap den samme veien, men det var seint på kvelden, så jeg så ingenting av veien (det var selvfølgelig ingen gatelys der). Endret 18. januar 2009 av TheYid Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 (endret) Jeg brukte litt ekstra energi for å få vekslet til den lokale valutaen, men det viste seg å være bortkastet da alle ville ha dollar. La merke til at det var mange kakaoke-barer inne i Sien Reap og guiden fortalte at det tidligere var masse bordeller med jenter i utstillingsvinduene. Det korrupte politiet som ble betalt av bordelleierne gjorde ikke noe med dette. De hadde en foreldre-aksjon og klarte til slutt å få handelen mindre åpenlys. De fleste valgte å kamuflere bordellene som karaokebarer. Bare sånn i tilfelle dere av en merkelig grunn plutselig får lyst på karaoke... Med guide bli dere forresten mindre plaget av selgere og tiggere i tempelområdet. Endret 18. januar 2009 av robertaas Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Litt mer ufremkommelig vei: Ett annet tempel, Bayron. Det er veldig mye rart i stein, ikke bare toppløse damer. Kom over noe som ikke kunne vært annet enn dinosaurer. Lenke til kommentar
gardkarlsen Skrevet 7. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2009 Hei Takk for hjelpen så langt. Vi begynner å se ruten for oss nå: Bangkok-Ho Chi Minh City-Siam Reap-Phnom Penh og så tilbake til Bangkok. Vi har ca 11-12 dager på oss når det gjelder Ho Chi Minh City, Siam Reap og Phnom Penh og hadde tenkt å fordele det med 5 dager i Ho Chi Minh City, 3 dager i Siam Reap og 3 dager i Phnom Penh. Høres det ut som en fornuftig fordeling? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå