Gå til innhold

Ateister: Hvorfor finnes religion?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er flere grunner til at relgion ble oppfunnet i sin tid

For det første, det skulle forklare naturfenomener ettersom menneskeheten alltid har vært nysjerig på verden rundt seg.

Ta solen f eks, menneskeheten har aldri klart å si hva solen er (en enorm gass sky med kjernereaksjoner i kjernen) før i nyere tid. For å forklare dette fenomene som de ikke kunne beskrive hva var for noe brukte de gudommer. At solen forklares med en gud går igjenn i mange relgioner. Kansje mest kjente Solguden Ra i egyptisk oldtids relgion.

Også fenomener som kjærlighet , hell og lykke ble forbunnet med gudomer. Vi kan i dag definere kjærlighet og lykke kjemisk, og flaks/hell kan vi definere ved sannsynlighet. Romerne derimot inførte Venus og Fortuna som gudinner som enkelt og greit stod for de fenomenene.

En anen ting er at relgion kan brukes som autoritetsmiddel. Ved å innføre en straff eller noe som folk flest vil ungå kan en relgiøs bruke det mot folk som ikke gjør som han/hun vil. Går vi tilbake til egypt så kalte herskerne seg for faraoer som opptredde som gudekonger. Og om folket ikke gjorde som de ville ble de ikke bare straffet her, men i etterlivet også. Kristendommen er også en flittig bruker av skremselspropaganda gjennom sin relgion og paven har hatt veldig mye politisk makt i blant annet middelalderen. mange konger og keisere har også hevdet at de har regjert med gudommelig makt eller søtte.

Tror også at det er forskjell på relgioner. De gamle oltidsmytologiene egyptisk, romersk, gresk, norrøn osv er mer av den første varianten, noe som skal forklare naturen. De monoteistiske relgionene som kristendom , Jødedom og Islam er mer hersker relgioner ettersom de konsentrerer seg om allmektighet i en gudom, men forklarer ikke naturen i noe større grad. Den største effekten disse relgionene har hatt på menneskeheten er å skille folkegrupper, definere underståtter osv

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar
Denne tråden er mest ment til ateister, men religiøse kan også bidra.

Fra et sosiologisk eller biologisk ståsted, hvordan har religion utviklet seg? Hvorfor finnes religion?

S,

Jeg er kristen.

Likevel tror jeg religioner finnes hovedsaklig fordi vi mennesker er redde for det ukjente. Troen kan svare på de abstrakte spørsmål, som ingen mennesker kan gi et tilfredsstillende svar på. Ta for eksempel døden. Ingen av oss vet hva som skjer etter at hjertet slutter å slå for godt, og noen er ganske redde for akkurat dette; det ukjente. De fleste religioner prøver altså enkelt og greit å besvare de spørsmål logikk og vitenskap ikke kan, og det er derfor jeg selv er kristen, i tillegg til at jeg føler at den kristne etikken og tankene om nestekjærlighet vil gjøre verden til et bedre sted om de blir praktisert. Jeg føler meg rett og slett bedre av å kunne "fylle hullene" i min tilværelse.

Lenke til kommentar

Fra et ikke religiøst ståsted kan jeg forklare litt om islam som jeg lærte i historie og filosofi.

I Arabia levde menneskene som nomader og tilba i starten ånder for ditt og datt.. I den største byen, altså mekka, var det noen mektige familier, som alltid passet på at en av familiene ikke skulle bli for mektige. Muhammed var en mann fra middelsklassen, han var en veldig lur mann og giftet seg med en rik enke, og fikk derfor tak i en stor del penger og kom inn i den øverste sirkelen av de mektige i mekka. Men for å bli enda mektigere tok han til seg de beste delene fra kristendommen og jødedommen og lagde Islam, ( man kan se en rekke likhetstrekk mellom disse religionene.) han fikk en haug med tilhengere og ble drevet ut av byen av de andre rike familiene fordi han ble for mektig.. Deretter dro han til medina og fikk styrket sin religion enormt og senere tok de mekka med makt, og skapte det Arabiske riket. En kan lett se hvordan menneskene alltid har blitt trukket til religioner med en gud. (se hvordan de egyptiske og helenske gudene forsvant fort da kristendommen kom til verden

Lenke til kommentar

Religion er et produkt av evolusjon. Studier viser at elektrisk stimuli av enkelte områder av menneskehjernen fremkaller religiøse åpenbaringer. Det samme gjør bla. iblandt ekstreme traumer som vold, skade, sult, tørste osv.

Religion er et verktøy arten vår har utviklet fordi vi er den eneste arten som vet at vi skal dø og vet hva det vil bety. Det virker også sansynelig at det er et gen som er blitt ført videre ved at å samle oss i større grupper, så har vi hatt bedre overledelseskår totalt sett, særlig de svakeste.

Lenke til kommentar

angående sult så er nok det ganske sant. faste er en utbredt greie i flere religioner... har selv prøvd faste grunnet helsemessige årsaker, og kan trygt bekrefte at det fort blir en spirituell oppløftende opplevelse etter et par dager. avhenger av hvordan man velger å tolke det da selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Interessant teori Anonymouse.

Nå vet jeg ikke om jeg vil kalle det religiøse åpenbaringer i segselv denne "morfinen" kroppen lager til mennesker i smerte, men jeg antar den kan gjøre deg mer mottagelig for religioner og religiøse åpenbaringer. Det gir jo kanskje mening hvorfor religiøse ikke biter så mye på logikk.

S,

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...