lknight Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 eg sitter her nå og er utrolig nedfor, frustrert og sjokkert fordi det ser ut som om min Seagate 1.5TB SATA-disk som eg kjøpte for et par to-tre uker sia er kaputt allerede.. eller ihvertfall noge forferdelig klikk med den! grunnen til at eg er forferdelig nedfor over det her er fordi eg trur eg har mistet et par 100-talls noe vanvittig VIKTIGE dokumenter pga det her! eg sitte her og e lamslått av "skrekk" nå. saken e nemlig slik at når eg går på "min datamaskin", så ser eg alle diskene, selv SATA-disken. ikke noe galt med størrelsen (total og ledig plass) på diskene. men straks eg går i en av de lagde partisjonene på disken, så går det veeeldig sakte av seg! og når eg først kommer meg inn på partisjonen, så får eg følgende melding "Windows - Forsinket skriving mislyktes" også ser jeg jo at ALT er borte i partisjonen! (har delt disken i 2 partisjoner) - det står enda at det er mye plass som er blitt brukt opp, men allikevel så ser eg 0 bytes på disken! MEN, kommer eg inn i den andre partisjonen hvor eg ser 2 mapper (brukte å være flere titalls med mapper der, men er kun 2 igjen), så får eg frem denne error-meldingen: kan det virkelig stemme at disken har konket ut allerede etter 2 uker...?? eg formaterte/reinstallerte windows xp på nytt da eg fikk den nye disken. eg bruker pr i dag 2 disker; 1x IDE-disk med 500GB plass (delt opp i 2 partisjoner (NTFS); 1 hvor ligger windows i, 1 hvor jeg har diverse ting og tang) og 1x SATA-disk med 1.5TB plass (delt opp i 2 partisjoner, det er denne som er helt klikk) IDE-disken (hvor bl.a windows er installert) fungerer som bare det. begge diskene har fungert ypperlig helt frem til i dag. SATA-disken også. ingen feil før i dag. eg har forsøkt å lese rundt om på nettet, men har så langt ikkje funnet noen løsning om korleis eg kan fikse det her problemet...... hvis ikkje eg får fikset problemet, så må eg hente fram back-up som eg har på de gamle IDE-diskene, noe som tilsvarer flere titall viktige sider med rapporter og sånt.. jaja..må vel skaffe meg en minnepinne også lagre alt på den hver gang no... men er det noen som veit korleis eg fikser det her da?! har så langt forsøkt å gjøre det her: - sjekke om kablene fra disken til strøm+hovedkort er korrekt/stødig på plass - slått av cache på SATA-disken (via Egenskaper) noen som har flere råd å komme med..?? trenger SÅRT all hjelp eg kan få på den her, altså! STOR takk rettes til ALLE som vil, kan og gidder å ta seg tid til å hjelpe meg! Lenke til kommentar
bjorn.e Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Før du tar sorgene på forhånd, sjekk at du har oppdaterte drivere til sata kontroller, og evt prøv disken i en annen maskin. Da utelukker du i allefall problemer med øvrig hardware/software med minimal slitasje på disken om den virkelig feiler. Prøv også å bytt s-ata kablen, og bruk en annen port på hovedkort/kontroller. Synger disken på siste verset kan det være håp fordet. Programmer som dd-rescue (kan kjøres fra live linux cd bl.a.) er godt egnet til å hente ut så mye data som mulig på minst mulig tid fra sviktende harddisker. Etter du har klonet harddisken, til nettverkslagring eller ny disk, kan du forsøke å hente ut det som måtte finnes av filer uten å være redd for at "originalen" skal ta skade av prøving og feiling. Verktøy som testdisk og GetDataBack er flinke til å finne filer selv om evt. filsystem skulle være skadet. Begynn med å sjekke det første tinga, og se hvor det bærer deg. Lenke til kommentar
lknight Skrevet 18. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2009 forstår... men kva med alle filene som ikke vises når eg kommer meg inn i partisjonen? er de fullstendig borte de også? er et par tv-episoder og gamle videoklipp der som helt sikkert ligger der fremleis, men eg ser det bare ikke... kan eg bruke de programmene du nevner uten å ha linux, sant? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 forstår... men kva med alle filene som ikke vises når eg kommer meg inn i partisjonen? er de fullstendig borte de også? er et par tv-episoder og gamle videoklipp der som helt sikkert ligger der fremleis, men eg ser det bare ikke... kan eg bruke de programmene du nevner uten å ha linux, sant? Getdataback for ntfs er det beste jeg har prøvd. Koster dog penger... egentlig... Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 (endret) Om harddisken er kaputt hjelper det ikke å prøve på bedring, jo mer du bruker en ødelagt disk jo verre blir problemene. Hadde heller ikke lagt mye viktig arbeid på minnepinner om jeg var deg, det har nemlig undertegnede dårlig erfaring med. Har ingen klare anbefaler til deg, annet en å slutte å bruke disken og ta den med til Ibas, dette er en kjent norsk selskap som ligger i Kongsvinger. Disse har spesialisert seg på å "redde" harddisker. Filene dine er ikke borte. Endret 18. januar 2009 av roberteh Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 (endret) Om du ser her, får du en god analyse av harddisken din for 1290,- kr, de er det vært om harddisken inneholder viktig data. Det blir riktignok dyrere om de skal "redde" den. Les litt på hjemmesidene og ta kontakt med de! Endret 18. januar 2009 av roberteh Lenke til kommentar
lknight Skrevet 18. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2009 Før du tar sorgene på forhånd, sjekk at du har oppdaterte drivere til sata kontroller, og evt prøv disken i en annen maskin. Da utelukker du i allefall problemer med øvrig hardware/software med minimal slitasje på disken om den virkelig feiler. Prøv også å bytt s-ata kablen, og bruk en annen port på hovedkort/kontroller. Synger disken på siste verset kan det være håp fordet. Programmer som dd-rescue (kan kjøres fra live linux cd bl.a.) er godt egnet til å hente ut så mye data som mulig på minst mulig tid fra sviktende harddisker. Etter du har klonet harddisken, til nettverkslagring eller ny disk, kan du forsøke å hente ut det som måtte finnes av filer uten å være redd for at "originalen" skal ta skade av prøving og feiling. Verktøy som testdisk og GetDataBack er flinke til å finne filer selv om evt. filsystem skulle være skadet. Begynn med å sjekke det første tinga, og se hvor det bærer deg. takker for gode råd, allesammen! hvis dere ser den delen som jeg har fetet, så var det faktisk bare det som skulle til for å få alt til å fungere. byttet bare SATA-porten på hovedkortet så nå fungerer det som det skal. men hva skal jeg gjøre hvis det skjer igjen da..? skal jeg bytte port igjen til den gamle? har bare 2x SATA-porter... og hva kan være problemet siden harddisken begynte å fuske slik som den gjorde..? nogen som vet? Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Om den ene S-ATA porten var defekt vil det nok ikke skje igjen. Om de da var selve porten. Kan også være ledningen som går fra harddisk til hovedkort. Flott at det virker iallefall. Lenke til kommentar
lknight Skrevet 18. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2009 Om den ene S-ATA porten var defekt vil det nok ikke skje igjen. Om de da var selve porten. Kan også være ledningen som går fra harddisk til hovedkort. Flott at det virker iallefall. skjønner. men hva om det begynner å skje slikt igjen? da er den andre også "defekt", hmm? da må eeg isåfall skaffe meg nytt hovedkort med nye SATA-porter eller kan eg bevege den tilbake til den gamle igjen?? ja, hvis det skjer igjen, så skal eg prøve å bytte kabel som går fra disk til hovedkortet. kanskje det hjelper.. JA! er sjeleglad for at det begynte å fungere no! Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Den tid den sorg. At en port er defekt (om det er saken), behøver ikke det å ha noe å si på resten av hovedkortet. Bare krysse fingeren å håpe at det ikke skjer igjen. Husk også at man ikke må bøye S-ATA kabler 90c, da vil de ikke fungere og man kan ende opp med feilmeldinger- Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Prøv ein ubuntu liveCD, den mounter windows disken automatisk så kan du sjå om kan få henta dataen der. Men mest sannsynleg så er disken korrupt. Kva seier SMART testane? Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Den burde da ikke være korrupt om den nå fungerer som den skal!? Lenke til kommentar
mistercartman Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Tips: Sjekk Seagate forumet. Det er visst vanvittig mange av den 1,5TB disken til Seagate som tar kvelden. Seagate tror jeg tilbyr kostnadsfri redning av data når disken klikker. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 En god ide er å aldri kjøpe så store disker. De har ofte en rekke barnesykdommer og blir mer stabile med årene. Ønsker man mye lagringskapasitet anbefaler jeg heller to mindre harddisker på feks. 500GB(!). Disse kan også eventuelt settes i RAID. Lenke til kommentar
mistercartman Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Her er linken: http://seagate.custkb.com/seagate/crm/self...sp?DocId=207931 Lenke til kommentar
Supervisor Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Seagate disker har måttet tåle mye pepper det siste året. Altfor dårlig kvalitet på største disker - 1TB og 1,5TB. Søk på nettet om firmware SD15 og SD17. Har selv opplevd problemet. Grrrr...... Det hjelper lite om Seagate er største diskprodusent når så mange av deres nyeste disker er av så dårlig kvalitet. Jeg skrev brukererfaring i prisguiden, men den ble aldri publisert. Lenke til kommentar
bjorn.e Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 men hva skal jeg gjøre hvis det skjer igjen da..? skal jeg bytte port igjen til den gamle? har bare 2x SATA-porter... og hva kan være problemet siden harddisken begynte å fuske slik som den gjorde..? nogen som vet? Prøv en annen kabel og konstanter at porten faktisk er defekt. Sjekk om kortet fremdeles er under garanti, eller kontakt selger og reklamer på feilen snarest. Like greit å få ordnet problemet med en gang enn å vente på at noe annet evt ryker om det er et "mandags" kort. Var det bare kabelen, eller dårlig kontakt så trenger du ikkje tenke på det noe mer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå