gunnberg Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Har to internettlinjer inn i leiligheten; En fra Get og en over ADSL2+. Disse to "spleises" så i i en SMC Barricade BR24Q: https://prisguiden.no/product.php?productId=40490 Jeg har 4 enheter i leiligheten som er koblet opp med kabel og to laptoper som brukes trådløst. Jeg ønsker å gjøre kabelnettet til gigabitnettverk. Trenger jeg en router eller switch? Er det noe til en billig penge som er å anbefale? Burde jeg la det trådløse kjøre over SMC'en og så ta kabelnettet via en sekundær router/switch? Lenke til kommentar
tingo Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Du trenger en switch. Cnet sine 8-porters har jeg god erfaring med. Lenke til kommentar
gunnberg Skrevet 18. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2009 Du trenger en switch. Cnet sine 8-porters har jeg god erfaring med. takker...jeg fikk en dlink dir 655 router for 500,- så kjører bare på med den. Greit å kunne bruke den som ren router også om det skulle være behov for slikt. Vil det være best å la SMC'en ta seg av trådløse nett og kun bruke 655'en til de kablede enhetene? Eller er det best å la 655'en ta "alt" og la SMC'en nøye seg med load balancing? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 DIR-655 er nok vesentlig raskere trådløst. Den har også god rekkevidde. Lenke til kommentar
gunnberg Skrevet 19. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2009 DIR-655 er nok vesentlig raskere trådløst. Den har også god rekkevidde. så bare koble begge linjene inn i SMC'en, så videre ut til 655'en og la den ta seg av hele det lokale nettet? Vil det kablede nettet bli negativt påvirket av at 655'en skal håndtere trådløst også? Viktig poeng her at jeg ikke bryr meg så veldig hardt om hastigheten etc på det trådløse nettet. Jeg vil legge kabel til pc'en jeg bruker til daglig samt alle enheter (ps3, tvix-box etc), så det trådløse nettet skal være til samboerens laptop (mail, nettavis etc) og til evt gjester som stikker innom. Takker for responsen så langt! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå