CP-Monkey Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Altså...for noen uker tilbake fikk "min far" ødelagt pc'en sin. Vi aner ikke hva som er ødelagt, men den er gammel og selve skaden er ikke relevant for emnet. Vi har skrudd ut harddisken som er av typen IDE og har tenkt til å bruke et adapter som gjør IDE'en til en slags vanlig ekstern harddisk med USB utgang. MEN: Han har en fyr på jobben som mener at vi ikke bare kan gjøre det og så hente ut filene. Han sier at fordi han hadde passord på brukeren sin vil ikke filene kunne åpnes/hentes fordi de er beskyttet bak ett passord. Stemmer dette? Også en ting til: Samme fyren mente at vi måtte kortslutte de to av fire pinner på siden ved å koble dem sammen. Dette gjøres for at disken ikke skal stå i "master", men i "slave". Jeg og en fyr vi snakket med på et PCverksted mener at det ikke skal ha noe å si. Hva sier dere? Om det ikke har gått opp for dere er det en laptop/laptop harddisk vi snakker om. Mvh CP apa Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 w00t?! La disken stå i maskina, bruk unetbootin til å installere Ubuntu på en minnepenn (min. 1 gb), og boot med minnepennen (om det er mulig. Hvis ikke kan du bruke den klassiske, og tregere, LiveCD-varianten som gjør samme nytta). Ubuntu vil finne disken, og dersom den er lesbar (eller i live i det hele tatt) vil alt innholdet vises der. Så er det bare å koble til en ekstern harddisk og kopiere over alt som er viktig å ta vare på. Lenke til kommentar
CP-Monkey Skrevet 18. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2009 Altså det kommer ikke til å bli snakk om å innstallere noe nytt OS. Jeg nevten det ikke men maskinen booter ikke. Den sier noe sånt: "Total failure, check [...]" Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Trenger ikke installere nytt OS. Det kjøres direkte fra minnepenn eller CD uten å berøre det installerte systemet i det hele tatt. Hva mener du med at den ikke booter? Ikke bios, eller det kræsjer når Windows skal til å fyre opp? Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 (endret) Jeg hjalp en i klassen med noe slikt. Koblet hans HDD til min PC ved hjelp av Sata->USB overgang. Fikk tilgang til alt uten problem. (trenger ikke å installere nytt OS for å hente ut data. Jeg gjorde dette i Windows.) Endret 18. januar 2009 av Bjohansen Lenke til kommentar
007CD Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Passord på brukeren er IKKE noe problem å overstyre. På en annen maskin og om du har admin rettigheter kan du "Ta over" filene og da kan du lese og drite i hans passord så mye som du orker. Om det er IDE så må du som oftest ta hensyn til de pinnene ja, SATA kan du glemme det men ikke vanlige IDE harddisker. Men jumperen sitter der, som oftest når harddisken står i ett USB kabinett så skal den være Master og om det bare var en disk i maskinen så er den nok Master allerede. Lenke til kommentar
CP-Monkey Skrevet 18. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2009 Det "faren" min mente var at harddisken måtte stå i slave for at maskien ikke skulle oppfatte to OS. Det samme skjedde i butikken: han fyren koblet den rett uten å sette den i slave og så begynte maskinen hans å flimre og masse tekst osv, men så fort han trakk den ut igjen ble det normalt igjen. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 ... harddisken måtte stå i slave for at maskien ikke skulle oppfatte to OS. ... Det er ikke riktig. Du kan ha så mange disker med OS tilkoblet som du bare vil, PC vil bare bry seg om en av gangen. Man velger selv hvilken som skal boote. Han butikkfyren du snakker om visste kanskje ikke at man må inn i BIOS og velge bootdisk når man kobler til en ny disk. Om den står til Master eller Slave har ingen betydning for dette. Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Det "faren" min mente var at harddisken måtte stå i slave for at maskien ikke skulle oppfatte to OS. Det samme skjedde i butikken: han fyren koblet den rett uten å sette den i slave og så begynte maskinen hans å flimre og masse tekst osv, men så fort han trakk den ut igjen ble det normalt igjen. La disken stå i maskina og start opp en LiveCD, da. Da ser du fort om det er noe å redde på den og du slipper å fiklefokle med master/slave etc.. Lenke til kommentar
CP-Monkey Skrevet 18. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2009 Om den står til Master eller Slave har ingen betydning for dette. Det var det jeg også mente, men "faren min" og hans kolega på jobben mente at to av pinnene måtte kortsluttes for at den skulle stå i slave. Det som var så rart var jo at han butikkfyren fikk flimringer og samme problemer med en gang han satte den inn, da den fortsatt var master. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Oppfatter det slik at den flimringen du snakker om kom av at denne disken begynte å boote i stedet for den som skulle det. Som jeg sa, man må selv velge hvilken disk som skal boote. Setter man bare inn en ny disk uten å velge er det god sjangs for at feil disk booter. BIOS vil nok velge Primær Master først, men normalt overstyrer man dette fra BIOS meny. Hvis det er snakk om en eldre PC kan det dog være at man faktisk må styre med jumpere, BIOSer var mye dårligere før i tiden. Lenke til kommentar
CP-Monkey Skrevet 18. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2009 Uh-Uh...Hårek. Det du sier om at bare 1. boot device kommer til å boote stemmer ikke, eller du formulerer det slikt. Jeg satte inn en USB-pinne engang i min fars maskin og glemte å ta den ut da jeg skrudde av. Så neste oppstart får jeg bluescreen og det står "scanning device" eller noe og så er det en sånn greie som viser mange elementer av andre elementer: 1235456/1458796 Og om det ikke har gått fullstendig opp enda så har jeg aldri snakket om å boote med harddisken inne. Jeg snakker om å koble den til etter at jeg har startet opp maskinen. Det var det han butikkfyren gjorde og så skjedde flimringen og alt det andre pisset. Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Uh-Uh...Hårek. Det du sier om at bare 1. boot device kommer til å boote stemmer ikke, eller du formulerer det slikt. Jeg satte inn en USB-pinne engang i min fars maskin og glemte å ta den ut da jeg skrudde av. Så neste oppstart får jeg bluescreen og det står "scanning device" eller noe og så er det en sånn greie som viser mange elementer av andre elementer:1235456/1458796 Og om det ikke har gått fullstendig opp enda så har jeg aldri snakket om å boote med harddisken inne. Jeg snakker om å koble den til etter at jeg har startet opp maskinen. Det var det han butikkfyren gjorde og så skjedde flimringen og alt det andre pisset. Da håper jeg du bruker en diskkontroller som går fra IDE til USB, slik at OSet oppfatter den som en ekstern harddisk.. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Det virker som om det er veldig utydelig nøyaktig hva CP-monkey's far har gjort her. Hadde du gidde å oppklare det for oss CP? -Hvordan er disken koblet til PC'n? (IDE-til-USB, eller direkte koblet til med IDE kabler inni maskinen?) -NÅR kobles disken til? (Før maskinen starter, eller inne i windows når alt er ferdig lastet?) -Vises disken i min datamaskin eller diskbehandling? -Hva skjer når disken kobles til med USB mens maskinen står inne i windows? Hvis vi får listet opp alle disse som punkter så vil det være MYE enklere å hjelpe deg Lenke til kommentar
CP-Monkey Skrevet 18. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2009 -Hvordan er disken koblet til PC'n? (IDE-til-USB, eller direkte koblet til med IDE kabler inni maskinen?) IDE>USB -NÅR kobles disken til? (Før maskinen starter, eller inne i windows når alt er ferdig lastet?) Etter at windows er startet. DVS: Man kan se skrivebordet, windowslogoen og alt, på samme måte som du ser på skjermen akkurat nå. -Vises disken i min datamaskin eller diskbehandling? Vet ikke, se neste svar på hvorfor -Hva skjer når disken kobles til med USB mens maskinen står inne i windows? Da flimrer maskinen til butikkfyren og han får samme bluescreenen som "min far" hadde: Fatal error: check [...] (vet ikke hva som stod der, men det var noe sånt) Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Det høres veldig forstyrrende ut. Nesten som om det er en fatal elektrisk feil i disken. Hvis jeg hadde kommet over noe slik med en av mine enheter så tror jeg den hadde gått i retur eller søppelbøtta med èn gang. Kanskje det er noen andre her som vet hva det er, men jeg holder en knapp på elektrisk feil i disken, og hvis det stemmer og at det er det som forårsaker flimringen så kan du skade maskinen ved å ha den tilkoblet. Lenke til kommentar
CP-Monkey Skrevet 18. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2009 Ja, gulllars. Mest sannsynelig har han lyst til å sprenge dritten til himmels (han er tilfeldigvis bombetekniker ). Men så er det en gang så. Livet går over til det digitale: bilder, sanger, filmer...alt! Og når man har lagret tusenvis av bilder på en slil harddsk er det desverre ikke bare å kaste den. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 I fremtiden kommer han i alle fall til å huske å ta backup av viktige ting Det er mulig dere kan få tilbake innholdet ved å sende den inn til et recovery-firma, men det vil koste noen tusenlapper. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå