GCardinal Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 Vanligvis har ikke jeg problemer med å få filtrer rein. Til nå har jeg brukt ganske billig filtrer og syns at rengjøring på de gikk ganske greit. Men for ei stund siden har jeg kjøpt ei brukt linse som hadde et HOYA HMC Super Multi-Coated UV(0) filter. Og den var i et helt elendig tilstand, det var alt fra fet til rester av rengjøringsmidler. Jeg har prøvd alt mulig rart - ingenting hjalp. Det var blåe lag med smus og fet. Selv rengjørings sett fra Zeiss hjalp ikke stort. Desto mer jeg prøvde - desto verre ble det. Det var like før jeg sku hive den i vaskemaskin Etter å ha prøvd alt, var det forsatt enn god del støv på filter. Og da tenkte jeg å legge den ut på tørkestativet ute på balkongen mens det var ett behagelig minus temperatur. Den lå der i 2-3min. Etter det tok jeg den inn og kunne se alle lag med smus og fet små hadde frosset på filteret! Jeg tok et par strøk med kluten og alt smus, fet, støv og kjemiske ringer ble borte vek! Det er helt magisk. Ville bare dele min erfaring! Lenke til kommentar
arthon Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Interessant! Blir omtrent som å frysetørre møkka. Dette skal jeg teste så fort det slutter å snø. Lenke til kommentar
Spook Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Veldig interessant, tusen takk for tipset, dette skal testes umiddelbart. Ingen grunn til å vente til det slutter å snø, man har da dypfryser Lenke til kommentar
arela Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Ingen grunn til å vente til det slutter å snø, man har da dypfryser Nei, ut med kyllingen Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Det er jo greit å ha et filter, for det kan man jo bruke til å grise til fronten av objektivet med vaselin etc. Kanskje det er det den opprinnelige eieren har brukt det til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå