Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Xenon HID, må det lades opp?


AnaXyd

Anbefalte innlegg

Ja det er en vesentlig forskjell, de fordeler lyset på hver sin måte og krever reflektorer som er tilpasset hver enkel type, dette er forbausende nøye utregnet og det skal veldig lite til før det blir feil. Jeg har selv opplevd hva en feilprodusert H4 pære kan forårsake: glødetråden som sørger for nærlyset står i en liten reflektor, i den ene pæra var glødetråden kommet 1mm utenfor reflektoren og det ødela hele lysbildet. Lysbildet i lykten der den ene pæra var montert ble en rund flekk med masse strølys rundt, ikke så ulikt lystrålen som et fjernlys produserer.

 

Her ser du en 2 bilder av av samme H4 lykt, den ene har en helt standard H4 pære, det andre derimot er en H4 Bi-Xenon "pære" utstyrt med

et "casper shield" som i.f produsenten skal fikse blending "og alt det der"

 

Ikke så mye å si her, en helt standard H4 pære, ikke +30% engang.

H4halognecroisement.jpg

 

Dette bildet er mer intressangt, en vanlig person vil påstå at dette er ørten ganger bedre en bildet ovenfor, vel nei det er faktisk ikke. For det første så er det ekstremt mye strølys over og under der det faktisk skal lyse, for det andre så er hele midten av lysbilet en eneste stor "hotspot" mao det som er nær får samme lys styrken som det som er lengre unna, resultatet blir selvblending og meget redusert sikt. For meg og andre som møter på noe slikt så ser det ut som vedkommende har fjernlyktene på. Du ser den samme effekten igjen i H7 diagrammet jeg postet lengre opp.

 

H4-3HIDcroisement.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal nevnes at det er komplett umulig å holde en lysbue helt stille. Det er mye derfor det er umulig å lage en H4 med HID. Lykte-/bilprodusentene gav opp alle metodene som nå blir brukt for å lage HID-baserte "H4", fordi de ikke klarte å holde lysbuen på samme sted ved hver tenning, noe som kreves at er svært nøyaktig i H4.

 

H3 er et annet eksempel på noe som er komplett umulig å oppnå med HID. H3 har en tverrliggende glødetråd, som gjør den svært enkel å bruke for å lage tåkelys og fjernlys fordi omtrendt hele lysbildet både for fjernlys og tåkelys allerede ligger i pæra, og det trengs bare en enkel reflektor for å forstørre det og putte det ut på veien. Grunnen til at det ikke er mulig å oppnå en H3 med HID er at lysbuen hele tiden vil bøye seg etter eksterne krefter, som f.eks varmen trekker buen oppover på midten. Lyset som produseres av en HID-pære som forsøker å oppnå det vil være svært ujevnt og totalt feil pga. bøyen på tråden.

 

H1 og H7 skal i teorien kunne produseres en kompatibel HID for, men det krever uendelige ressurser og forskning for å produsere en korrekt linse som kan settes på pæra. Det er kun Osram, Philips eller tilsvarende som i det hele tatt kunne være i nærheten av å få det til. Verken Osram eller Philips har noen gang, og kommer nok noen gang, til å produsere halogen-erstattende HID-pærer, rett og slett fordi for det første er det umulig å få lovlig, og markedet er dermed begrenset, for det andre gir det sansynligvis ikke noen fordel (ref. min post lengre opp om "sterkt lysende teppe foran bilen"), og det vil sansynligvis koste alt for mye å konstruere hver eneste pære pga den ekstremt avanserte linsen som skal lages, og det igjen gjør at markdet er ikke-eksisterende.

 

De kittene som selges om dagen er enten kinaproduserte pærer uten noen som helst form for godkjenning, eller det er kapsler for D2S som enten har blitt satt på en Hx-sokkel, eller tatt av den opprinnelige D2S-sokkelen og satt på en Hx-sokkel (slik lages "real philips kit", "real hella kit", osv.).

 

Det er verdt å merke seg at igjen, og igjen, og igjen, de som selger disse kittene påstår at det er lovlig. Somoftest fordi noen andre har påstått det er "lovlig". De argumenterer med E-merket deres, men den ène plassen man vil finne et E-merke er på ballasten. Det E-merket er en del av en godkjenning av en lykt (ballasten er en del av godkjenningen til lykten den skal brukes på, ikke pæren), og er dermed 100% ugyldig som følge av at ballasten brukes i en annen lykt enn godkjenningen tilsier.

 

I noen få tilfeller kan man komme over en E-merket pære også. Det er isåfall fordi "produsenten" har klart å sette på et adapter eller byttet deler av sokkelen slik at E-merket fra den opprinnelige sokkelen fortsatt står igjen. Det E-merket er selvsagt 100% ugyldig som følge av at pæren er modifisert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...