Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Smerter i knær under jogging!

CebteR

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har nå i ca. et halvt år hatt store smerter i knærne når jeg jogger. Smertene kommer ikke før sånn 30 sek ut i jogginga. Det er utrolig smertefullt og ubehagelig og får meg til å stoppe å jogge med en gang. Når jeg beveger meg vanlig merker jeg ingenting i det hele tatt, men noen ganger føles det ut som om det er noe som har satt seg fast i kneet. Etter to tre knebøy hører jeg et stort KNEKK i knærne som man hører når man knekker fingre, og så er jeg fin igjen. Har hatt på følelsen av at dette er problemet til evt. slitasje eller hva det nå enn måtte være?

Jeg går selv to dager i uka på treningsstudio, og trener bare styrke. Der trener jeg ikke knærne, for jeg er usikker på om det skal forverres.

Det jeg da lurer på er om det er noen som er kjent med problemet eller vet om måter det kan forebygges på? Øvelser, eller hva som helst?

Jeg er utrolig lei kneproblemet og vil gjerne ha svar :)

Tusen takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være at du har melkesyre i knærne, eller for mye veske av noe slag. Slike ting burde man egentlig snakke med lege om.

Hvis du jogger mye på asfalt eller grus, burde du slutte med det og heller jogge i skog og mark, fordi jogging på hardt underlag er ikke bra for knærne ;)

Endret av UJJ
Lenke til kommentar

Det er flere som har kommentert at jeg har mye væske av noe slag i knærne.

Har prøvd flere underlag: kunstgress, vanlig gress, gymsal, asfalt og skog, men samma problem oppstår.

Melkesyre er jeg litt usikker på om det kan være, ettersom det kommer bare halvt minutt med vanlig jogging...

Lenke til kommentar

Hvis hamstringene er for svake i forhold til framside lår, kan det forårsake knesmerter. Har slitt med det samme problemet selv.

Knebøy og markløft med riktig teknikk vil styrke hamstringene. En annen bra øvelse er

.

Det at du får knekkelyder i kneet er normalt, men varierer fra person til person. Er ikke helt sikker, men husker å ha blitt fortalt at det er gass som frigjøres i leddene. Hvis jeg varmer opp med å øke vekten gradvis fra bare stangen til 5rm vekten min, så knekker ikke knærne like mye som om jeg begynner rett på 5rm vekten.

Endret av LarsAndre
Lenke til kommentar

Stopper du alltid etter 30 sekunder? Hvis ja, vær mer tålmodig. Jogg heller med smertene en liten stund, til føttene/knærne dine blir oppvarmet. Kan være forskjellen på vondt og ikke vondt, hvor tålmodig du er med å få kroppen oppvarmet skikkelig.

Lenke til kommentar
Jogg heller med smertene en liten stund, til føttene/knærne dine blir oppvarmet. Kan være forskjellen på vondt og ikke vondt, hvor tålmodig du er med å få kroppen oppvarmet skikkelig.

Men at man får smerter er kroppens måte å si fra om at noe er galt. Du bør ikke gjøre det som forårsaket smertene på samme måte lenger, men heller finne en alternativ måte som ikke gir de samme smertene.

Lenke til kommentar
Har du prøvd en knestøtte som gir varme til knærne når du løper.

Jeg hadde samme problemet som deg, og denne hjalp for meg.

Samme her. Men det gjelder stort sett kun for det ene kneet(høyre). Ved å bruke en slik størsteparten av turene så kan eg fint ta meg en tur og to uten å få vondt. Av og til får eg vondt i det venstre og da setter eg den på der i stede. Turene er så mye bedre nå.

Men nå jogger eg dessverre for det meste på asfalt. Noe eg vet eg ikke skal gjøre...

Lenke til kommentar

Ser her ja :) Her er det mye hjelp å få. Jeg skal på XXL om ikke så lene(noen dager) får se om jeg tar med meg knestøtte.

Lars Andre: Jeg har ingen ribbevegg eller noen måte å låse bena mine slik som på videoen. Vet du om en annen måte å utføre øvelsen på?

Lenke til kommentar
Ser her ja :) Her er det mye hjelp å få. Jeg skal på XXL om ikke så lene(noen dager) får se om jeg tar med meg knestøtte.

Lars Andre: Jeg har ingen ribbevegg eller noen måte å låse bena mine slik som på videoen. Vet du om en annen måte å utføre øvelsen på?

høres ut som slitasjeskader though.. lider litt av det samme bare jeg kan ikke sette meg på huk^^

Lenke til kommentar

Du kan få noen andre til å holde ned føttene dine som motvekt. Vil du gjøre det hjemme kan du bare putte føttene under senga for å låse beina bare pass på å ha noe mykt under knærne.

Lenke til kommentar

Du kan vel ta lette joggeturer som ikke belaster kneet ditt for mye av gangen, og heller øke etterhvert. Men får du smerter er nå ihvertfall mitt råd å stoppe for å ikke gjøre vondt verre.

Har du forresten vurdert sykling istedet for løping? Sykkelen belaster ikke kneet like mye som løping gjør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...