Gå til innhold

Metalldetektor? Noen som vet?

KarmaZ

Anbefalte innlegg

Som man ser på filmer går folk rundt med sånne metalldetektorer, og det jeg egentlig lurer på. Er det noe tess i disse? Da tenker jeg på om man virkelig finner det som ligger feks. 1 meter under bakken? Eller finnes det andre midler/metoder/redskap?

For det sies at det skal være noe etter gamle dager på garden våres. Og gidder ikke å grave opp hele garden for å se. Og finnes det noe detektorer som kan spore opp feks. tre og andre ting?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Som man ser på filmer går folk rundt med sånne metalldetektorer, og det jeg egentlig lurer på. Er det noe tess i disse? Da tenker jeg på om man virkelig finner det som ligger feks. 1 meter under bakken? Eller finnes det andre midler/metoder/redskap?

For det sies at det skal være noe etter gamle dager på garden våres. Og gidder ikke å grave opp hele garden for å se. Og finnes det noe detektorer som kan spore opp feks. tre og andre ting?

Her kan du jo finne litt nyttig info:

Detektor.no

Ser ut til at det er noe begrenset rekkevidde på de, mynter på 10-35cm avhenging av kvalitet på detektoren og større objekter teoretisk 40-150cm, igjen avhengig av kvalitet.

Les også om reglene som gjelder, bedre å gjøre det på forhånd ;)

Lenke til kommentar
  • 7 år senere...

Her kan du jo finne litt nyttig info:

Detektor.no

Ser ut til at det er noe begrenset rekkevidde på de, mynter på 10-35cm avhenging av kvalitet på detektoren og større objekter teoretisk 40-150cm, igjen avhengig av kvalitet.

Les også om reglene som gjelder, bedre å gjøre det på forhånd wink.gif

Nei, du finner ikke enkelt det som er 1 meter under bakken, men en halvmeter kan gå. Uansett så er ikke arkeologene særlig glade for folk som graver dypere enn 10 cm, en ivrig mann med et skarpt spadeblad kan ødelegge mye historie...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...