Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

flytte hjemme fra ? er 16 ..

Anbefalte innlegg

hei !

jeg er 15 år men 16 i slutten av januar og vil flytte hjemme fra , i egen leilighet/hybel. fordi jeg ikke takler å bo her pga familie problemer. men det koster jo å flytte hjemme fra og jeg har ikke så mye penger. noen som har flytta hjemme fra i rundt 16 års alderen? som kanskje har litt mer peiling enn meg.

Endret av Leneho
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du burde vel egentlig vente til du er 18 og har fullført så mye skole som mulig. Hvis du går videregående nå, burde du hvertfall vente til du er ferdig med det og heller da kanskje flytte etterpå. Det er det beste du gjør økonomisk hvertfall...

Lenke til kommentar

for å få borteboerstipend må du hvertfall bo et godt stykke unna foreldrene dine...Uten borteboerstipendet må du nok skaffe deg jobb om du vil flytte hjemmefra.. Anbefaler deg uansett ikke å flytte helt for deg selv som 16åring, kanskje noen andre og vil flytte hjemmefra? kjæreste/venn whatever.. å bo alene suger noe jævli :)

Lenke til kommentar
hei !

jeg er 15 år men 16 i slutten av januar og vil flytte hjemme fra , i egen leilighet/hybel. fordi jeg ikke takler å bo her pga familie problemer. men det koster jo å flytte hjemme fra og jeg har ikke så mye penger. noen som har flytta hjemme fra i rundt 16 års alderen? som kanskje har litt mer peiling enn meg.

Du kan få borteboer stipend hvis det er over 40 km fra hjemmet til skolen, over 3 timer reisetid til skolen tur-retur, rutetidene er slik at du ville ha kommet for sent til den reglementerte undervisningen eller du må bo borte på grunn av særlig vanskelig kommunikasjon (gjelder også om det er vanskelig bare deler av året).

Du burde vel egentlig vente til du er 18 og har fullført så mye skole som mulig. Hvis du går videregående nå, burde du hvertfall vente til du er ferdig med det og heller da kanskje flytte etterpå. Det er det beste du gjør økonomisk hvertfall...

Hvis trådstarter har det veldig dårlig hjemme kan det være bedre for ham/henne å flytte ut og det vil også ganske sikkert gå bedre på skolen for trådstarter. Men trådstarter burde være ganske moden og kunne stå opp om morgenen og ikke falle for fristelsen for å skulke.

for å få borteboerstipend må du hvertfall bo et godt stykke unna foreldrene dine...Uten borteboerstipendet må du nok skaffe deg jobb om du vil flytte hjemmefra.. Anbefaler deg uansett ikke å flytte helt for deg selv som 16åring, kanskje noen andre og vil flytte hjemmefra? kjæreste/venn whatever.. å bo alene suger noe jævli :)

Litt vanskelig å leve kun på jobb, særlig når det er en del ekstra utgifter i starten, f eks depositum som kan være på opptil 10 000 (sikkert mer enn det også).

Lenke til kommentar

Du kan flytte hjemmenifra til høsten når du begynner på vgs,

finn deg en skole som er over 40 km vekke og vips har du borteboerstipend.

Men ikke finn deg en hybel der du må dele med noen du ikke kjenner.

Da er det er bedre å bo alene. :p

Lenke til kommentar

Jeg har flere venner som flyttet på hybel i en alder av 16. ( 1vgs)

Det går greit det, men er jo en fordel å bo sammen med noen vil jeg absolutt påstå.

Du bør også like å lage mat, selv sulter jeg foran fullt kjøleskap når jeg er hjemme alene.

Lenke til kommentar

Det kommer helt ann på hvem man bor med.

Jeg havnet på hybel med en jeg ikke kjente,oh jeg kjenner henne fremdeles ikke.

Og jeg går rundt og irriterer meg over alt..hun verken vasker eller rydder maten står og mygler osv..

Så vist du skal bo sammen med noen må det være noen du kjenner/stoler på og vet at rydder etter seg.

Lenke til kommentar

Ikke for å pisse i skoen din, men hvis du er 16 år er det jo ikke mange årene før at du sannsynligvis må flytte hjemmefra uansett så du har to valg: du kan enten holde ut i bare ett par år til der du har bodd i 16 år nå og overlevd i 16 år, eller du kan flytte ut og bruke masse penger som du egentlig kunne spart deg. Slik ser jeg på det :) Men som sagt ovenfor: hvis du blir slått hjemme eller misbrukt på annen måte er jo barnevernet der for deg, men hvis ikke lider du sannsynligvis av de samme probleme som alle andre 16-åringer har med foreldrene sine ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...