Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

synker isbiter i nok alkohol

Gjest fysiker

Anbefalte innlegg

Gjest fysiker

Visst alkoholprosenten er høy nok, vil isbitene synke da?

Dette tar livet av oss, vi må vite det. Eneste måten er å spørre her, eller å skaffe høy alkoholig innhold, noe vi ikke vil for det ¨går ut over våres helse

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest -fysisker-
Iflg denne er massetettheten til etanol 0,78kg/l

http://no.wikipedia.org/wiki/Etanol

Is har masstetetthet på 0,91kg/l iflg:

http://no.wikipedia.org/wiki/Is

Dvs at is synker i ren etanol

Jeg setter pris på seriøse svar, du har tydeligvis bare søket litt rundt på google. Greia er: vann har forskjellig massetetthet, det kommer helt an på hvor vannet er. ER det i Finmark, Oslo eller USA så er forskjellen stor.

Lenke til kommentar
Jeg setter pris på seriøse svar, du har tydeligvis bare søket litt rundt på google. Greia er: vann har forskjellig massetetthet, det kommer helt an på hvor vannet er. ER det i Finmark, Oslo eller USA så er forskjellen stor.

Jeg må bare spørre: Hvorfor endrer massetettheten til vann seg i forhold til geografien?

Destilert vann har en masse tetthet 1/gcm ved 20 grader celsius og om det er springvann eller vann fra en innsjø har nesten ingenting å si om vannet er klart og rent.

Det Ekko har skrevet er helt riktig, selv om han har brukt wikipedia.

Is har ca. 10% mindre masse tetthet enn vann, og etanol 20%.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Rikken_*

Oppdrift er lik vekten av massen objektet fortrenger.

Altså om du lager isbitene dine som et "båtskrog" og store nok slik at de forskyver nok masse tilsvarende vekten på isbiten og bittelitt ekstra så flyter de nok i alkohol ;)

Lenke til kommentar
Krav til å poste ved bruk av gjestefunksjonen er at innleggene er av sensitiv og alvorlig art og at man ønsker å unngå å få slike personopplysninger knyttet til sin person. Ordningen med gjestefunksjon er til for å gi brukere et utvidet tilbud og mulighet til å kunne sikre seg anonymt om temaer som er av sensitiv art.

;)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...